• Millan­s hustru
    Äldre 24 Aug 08:37
    12438 visningar
    16 svar
    16
    12438

    Gratäng på färskpotatis?

    Blev sugen att prova att göra en köttfärs/potatisgratäng, kan man göra det på färskpotatis? är det i så fall någon som har ett lätt recept?

  • Svar på tråden Gratäng på färskpotatis?
  • Äldre 24 Aug 08:38
    #1

    Gjorde en enkel potatisgratäng förra veckan på färskpotatis och den smakade jättebra tyckte all...

    Nått recept på det du vill ha har jag inte...

  • M C
    Äldre 24 Aug 08:41
    #2

    Nej, no can do.
    Det har aldrig lyckats.
    De har inte stärkelsen de behöver.

    Men du kan ju koka den i mjölk och sen lägga över ost bara och in i ugnen.

  • Millan­s hustru
    Äldre 24 Aug 08:43
    #3

    Måste alltså koka den helt klar först i mjölk (brukar förkoka ibland) o sen in i ugnen?

  • M C
    Äldre 24 Aug 08:45
    #4

    Millans hustru skrev 2009-08-24 08:43:03 följande:


    Måste alltså koka den helt klar först i mjölk (brukar förkoka ibland) o sen in i ugnen?
    Nja, nästan klar brukar vi göra.
    De ska ju ligga en kvart eller så i ugnen med.
  • Äldre 24 Aug 08:50
    #5

    Konstigt att min lyckades bra då, hade gäster här och dom åt massor och sa att den var jättegod och allt gick åt, man antar att dom ljög om det

  • Millan­s hustru
    Äldre 24 Aug 08:53
    #6

    MC okej kan prova. Tack för tips!

    Frontline:
    Jag undrar omd et inte beror på hur "färsk" färskpotatisen är? Jag vet inte riktigt hur det där funkar, men kände bara att detär trist att chansa. men tackf för tips!

  • mammat­alman
    Äldre 24 Aug 08:54
    #7

    det går jättebra att göra gratäng på färskpotatis. iallafall då jag har gjort det. Jag tror många säger att det inte går för de tycker det är synd att förstöra färskpotatis genom att göra gratäng eller mos på det.

  • Äldre 24 Aug 08:56
    #8

    Millans hustru skrev 2009-08-24 08:53:23 följande:


    MC okej kan prova. Tack för tips! Frontline: Jag undrar omd et inte beror på hur "färsk" färskpotatisen är? Jag vet inte riktigt hur det där funkar, men kände bara att detär trist att chansa. men tackf för tips!
    Det beror nog mer på hur färsk färskpotatisen är, den man köper idag vill jag knappast kalla färskpotatis längre men den man köpte till midsommar kan jag tänka mig blir ett sämre resultat av...
  • AasaC
    Äldre 24 Aug 08:58
    #9

    Jag försökte igår och det blev inte så jätte bra, tyvärr ... så det ska jag nog undvika i fortsättningen. Potatisen blev rätt hård, trots att den fick stå inne jätte länge i ugnen. Fast god blev den ändå, faktiskt. Men inte lika krämig och god som vanlig potatisgratäng blir.

  • M C
    Äldre 24 Aug 09:00
    #10

    Japp, helt rätt. Det har att göra med HUR färsk den är, det är inte nödvändigvis så att det INTE fungerar men varför chansa? Den som kommer runt midsommar går det INTE att göra på runt midsommar. Men om den togs upp runt midsommar, då är det absolut inte färsk längre men får kallas för färsk.

    Jag säger inte att någon ljuger, finns ingen anledning att bli spydig för det.
    Men gränsen för "färsk" är flytande.

    Sen finns det potatis man aldrig kan göra på; har jag bittert erfarat vid stora sittningar.

  • Äldre 24 Aug 09:09
    #11

    Man ska ju använda mjölig potatis till potatisgratäng. Den brukar komma lite senare, typ i september.

  • Millan­s hustru
    Äldre 24 Aug 11:32
    #12

    Tänk att en liten oförarglig fråga kan bli så....fel?
    Tack i alla fall för svar.

  • mammat­alman
    Äldre 24 Aug 12:20
    #13

    minnet är bra men kort. hihi. för någon vecka sen så gjorde jag taco/potatisgratäng o det blev gott dock lite svagt kryddat. Jag hade köttfärs (rester från tacos) varvat med skivad potatis och matlagningsgrädde + riven ost. det jag "glömde" eller inte hade hemma var lök och mer salt o peppar. den blev lite blaskig men det berodde nog mer på att jag hade lika mycket matlagningsgrädde som jag brukar ha till en stor gratäng o nu gjorde jag en liten. humm.

  • tinker­bell
    Äldre 24 Aug 12:34
    #14

    jag brukar gör abåde potatismos och gratäng på färskpotatis och det blir jätte gott..enligt mig ingen skillnad.så det går,men förkoka inte till gratängen,kör bara på i ugnen,med grädde o massa nojs i den...

  • Ann Nelly
    Äldre 24 Aug 13:44
    #15

    Jag brukar göra gratäng på bakpotatis istället på sommaren, tycker det funkar ok.

  • Äldre 24 Aug 14:27
    #16

    Hej!

    Jag gör potatisgratänger året om, även runt midsommar å det blir jättebra! Jag brukar lägga lite ost mellan potatislagrena och mina gratänger brukar var väldigt populära :) Gör även köttfärsgratäng på detta sätt. Ska göra en i veckan :)

Svar på tråden Gratäng på färskpotatis?