• SmåbarnsmammaL

    Hon tänker göra abort för att det är en flicka!

    Min vän är gravid i vecka 13.
    Hon har tre underbara döttrar 4 år, 2 år, och en på 8 månader.

    Nu är hon gravid igen. Hon åkte in på fostervattensprov.
    Allt var bra där och hon väntar en till liten frisk tjej.

    Nu tänker hon göra abort för att det är en tjej!!!!!!??
    HUR KAN MAN GÖRA SÅ?

    Hon säger att hon vill ha en pojke, och tänker försöka tills hon får det.
    Men vadåå ska hon göra abort varje gång det är en flicka!?
    Och vad är det för skillnad? Man älskar ju sina barn oavsett kön!Åtminståne jag.

    Fattar ingenting ju!

    Jag pratade med henne igår. Sa att hon borde tänka lite. Det är en liten flicka där inne, ett barn, en människa som har rätt till livet oavsett kön.
    Hon vill ha 7 barn. Och jag sa till henne att pojkaen kan komma nästa gång för det ju ganska liten chans att det kommer 5 flickor i rad.
    Ja sa att jag INTE vill vara hennes vän om hon gör abort för att det är en tjej.
    Jag mår så dåligt...kan inte fatta.

    Har själv 2 söner och om jag blir/är gravid igen och det är en kille så bryr jag mej inte.. Klart det skulle vara kul och köpa rosa kläder m.m men kna inte förstå hur någon kan tänka så...Jag älskar mina barn oavsett kön.
    DET finns ju annat att tänka på..ex om barnet är sjukt m.m

    Nej ush...Ja ville bara avreagera mig

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-25 13:44
    Jag vet inte vad jag skall tänka...vissa säger att man inte får göra fostervattensp. i så tidigt skede. Kan hon ha ljugit.

    Sen förstår jag det här med fri abort MEN inte kan det ju vara lagligt att göra abort p.g.a kön ? Tycker inte heller att det är moraliskt å göra så...

    Hon har inga sjukdomar i släkten så vitt jag vet. Hon är 28 år...

    Vet nu inte om det är så bra ide´å ringa bm...ja menar vad skall jag säga? Att hon inte får göra abort.

    Man skall stötta sina vänner MEN när det gäller såna här saker så kan jag inte..

    Jag kommer nog att säga adjö till henne om hon gör abort. Jag har t.o.m erbjudit mig att hjälpa henne men förstår ingenting..Jag känner inte denna kvinnan mera! Kanske hon ljuger??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-26 10:25
    Jag är INTE emot eller för abort, jag tycker att alla gör som de tycker!
    Är absolut inte någon abortmotståndare som vissa har uttryckt sig.

    Alla gör som de vill, har pratat med min vän igår kväll.
    Hon kommer och göra abort!
    Jag har sagt adjö så våran vänskap är slut!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-27 09:17
    Vissa undrar varför jag vill avsluta vänskapen / och att det är hennes sak och inte min.

    Hon å hennes man kommer att försöka på ett nytt barn så snabbt som möjligt efter aborten....
    Jag frågade om hon gör abort då också om det är en tjej och hon svarade "vet inte,kanske".
    Så jag kan inte vara vän med en person som gör abort p.g.a kön!
    Alla har sina åsikter..men jag kan bara inte

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-12 20:23
    Jag har varit upptagen den senaste så därför har jag inte svarat.

    Har inte haft kontakt med henne sen jag sa upp vänskapen.
    Har hört via en annan vän att hon gjorde aborten. Annat som jag också hört som jag tycker är väldigt underligt, är att hon går helt öppet och prtar om sin abort och säger att dagens läkare/barnmorskor är "lättlurade".
    Jag förstår inte alls. Läkare/barnmorskorna kan ju inte göra något annat än att tro på sin patient..vadå "lättlurade" ?

    Jag tycker abort är ok för de som väljer det. Själv vet jag inte hur jag skulle göra.

    Förstår om man gör abort för att :
    *Barnet är sjukt
    *fel tidpunkt
    *man blev gravid ´pga. våld
    *Använde skydd och blev gravid
    osv.

    Däremot tycker jag att det är fel att göra abort pga. kön.

    Man har valt att bli gravid och man har valt att älska sitt barn oavsett vad.

    Fri abort = fri abort? Jag tycker att vissa lagar borde bli strängare!!!Åtminståne sånt som gäller ett människoliv, ett barn som väljs bort pga. kön.

    Den här tjejen gör abort pga. hennes barn är en flicka. Detta har gått för långt tycker jag.

    Alla har sin åsikt..dömer ej någon. Ville bara få ut detta å höra åsikter.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-12 20:34
    Vill bara tillägga att vissa tycker jag har inget med hennes abort å göra och att det inte är min sak och att det är löjligt att jag bryter/bröt vänskapen med henne.

    ORSAKEN är att jag klarar inte av sånt här!
    Hon vill ha 7 barn....så nu när hon försöker bli gravid igen så vill jag bara spy...
    OM DET ÄR EN FLICKA DÅ??????

    Vill inte ens tänka på det.

    Tack för alla stöttande kommentarer och alla som hade SIN EGEN ÅSIKT..

  • Svar på tråden Hon tänker göra abort för att det är en flicka!
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-08-25 19:10:49 följande:
    Och det är väll rent ut sagt förjävligt i sådana här fall!? Anonym vad i ... : jag håller med dig, fick skrapas för en månad sen pga komplikationer.. Jag blir så FÖRBANNAD när jag ser sånt här!
    Samtidigt är det inte era kroppar och inte era liv
    jag tycker inte det är ok men samtidigt hade jag inte velat att nån sa till mig du får inte göra abort för din anledning är inte bra nog... och som många andra skrivit då är det ju bättre man väntar med att tala om kön för föräldrarna tills senare i graviditeten. även om man gjort moderkakprov eller fvp.
  • Ruggugglan

    KUB genomförs i v. 11-14. Görs inte fostervattensprovet precis därefter? Ang. att TS väninna skulle ljuga om att hon gjort fostervattensprov?

    Annars är min reaktion på situiationen att det är vidrigt! Din reaktion är naturlig TS. Jag förstår inte hur man kan döda ett barn pga könet?!


    BF 24 januari.
  • Lussekatten87

    Usch blir så ledsen av att läsa sånt här!
    Har en underbar liten tjej på 4 veckor imorgon och jag älskar henne så otroligt mycket.Lika mycket som hennes bror.
    För mig spelar könet ingen roll men för vissa verkar det vara hela poängen med att skaffa barn...de vill ha ett spciellt kön till varje pris!

    Tänk om alla skulle börja göra aborter pga att det är flickor,hur ska människan föröka sig tillslut?.....{#lang_emotions_yell}


    (¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Miss Maya

    Varför är det värre i hennes fall att göra abort för att det är en flicka än att hon helt enkelt bara inte skulle velat ha barnet alls?

    Vi har fri abort i Sverige, så är det.

  • Miss Maya

    Jag är verkligen ledsen för er skull, ni vill gärna ha barn, men kan inte.

    Men varför ger det er rätt att döma dem som kan få barn och väljer bort att barn av någon anledning? Fri abort, som sagt. Oavsett anledning. Är alla som gör abort egoister då?


    Anonym skrev 2009-08-25 18:02:37 följande:
    Jag ryser av att läsa sådanthär.. Här sitter jag, barnlös trots 2,5års kämpande med min sambo. Att en kvinna då gör abort pga kön är som att få en kniv huggen i mitt hjärta. Vad tänker människan med!? Ett litet pyre som än så länge verkar frisk och kry, och hon tar bort det!? Trots längtan efter 7 barn och har tydligen lätt för att få barn.. Jag ryser.. Vilken egoistisk jävla människa!
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-08-25 19:17:36 följande:
    Samtidigt är det inte era kroppar och inte era liv jag tycker inte det är ok men samtidigt hade jag inte velat att nån sa till mig du får inte göra abort för din anledning är inte bra nog... och som många andra skrivit då är det ju bättre man väntar med att tala om kön för föräldrarna tills senare i graviditeten. även om man gjort moderkakprov eller fvp.
    Det är absolut sant att det inte är våra liv eller våra kroppar.
    Men reaktionen är inte konstig från ts sida när hon blir frustrerad.
    Och självklart, jag förstår din poäng med att "anledningen inte är god nog, du får inte göra abort"
    Men helt ärligt talat.. Är man ute efter att föda SJU barn, så är man medveten om vad som händer när man har sex. Man kan bli gravid, man kan få en flicka/pojke.
    VARFÖR i h-vete göra en abort om man har ett friskt barn i magen!?
    Det är ju helt j*vla absurt!?
    Och seriöst... det bör väll vara en anledning till att inte få göra abort?
    Kvinnan kan med andra ord göra tio aborter pga könet utan en laglig reaktion från någon. Det är sjukt. Helt sjukt.
  • Miss Maya

    Eh, jaha, men om man väljer bort ett barn... Bara för att då? För att man helt enkelt inte vill ha ungjävlen eller nåt. Då dömer du inte riktigt lika hårt. Eller?

    Bättre att hon gör abort än föder ett oönskat barn.


    Anonym skrev 2009-08-25 18:24:10 följande:
    Usch vore nästan rätt åt henne om hon inte kunde få fler barn efter aborten. Fyy vilken hemsk handling Välja bort ett barn av en sådan anledning
  • Anonym (oooj.......)

    Jag har väldigt svårt att förstå att man kan göra abort pga en sådan anledning.  Verkar lite konstigt att hon redan gjort fostervattensprov då man inte gör det förräns efter v.15 då det finns tillräckligt med fostervatten för att kunna ta lite.

  • Anonym (undrar)

    Hur kommer det sig att hon gjorde fostervattenprov? Det gör man väl inte i första taget och när hon dessutom är så ung om det inte finns misstanke om att något är fel. Men att ljuga och säga att hon vill göra abort pga könet verkar konstigt. Hemskt är det i alla fall. Jag är för fri abort men tycker sånthär är hemskt att höra. Tidigare tyckt att man borde får veta könet på sitt barn om man vill men när jag hör sånthär är det kanske lika bra att den möjligheten försvinner helt tills gränsen för att göra abort är passerad.

  • Anonym

    Miss Maya skrev 2009-08-25 19:28:42 följande:


    Eh, jaha, men om man väljer bort ett barn... Bara för att då? För att man helt enkelt inte vill ha ungjävlen eller nåt. Då dömer du inte riktigt lika hårt. Eller? Bättre att hon gör abort än föder ett oönskat barn.
    I de fallen brukar de flesta ha en anledning.
    Antingen har de skyddat sig, men det har inte räckt.
    En kondom kan ha spruckit, man kan vara riktigt dåligt upplyst sexuellt (mer vanligt än vad många tror), en del har fått kriser i förhållanden, en del har haft sex på fyllan och villan och inte haft huvudet på skaft, en del kan ha blivit våldtagna, är inne i sin karriär, vill ha en säkrare framtid.. anledningarna kan vara fler.
    Men när man själv strävar efter att få ett barn och det råkar vara "fel" kön.. tycker iaf jag att det är hemskt.
    Men visst, absolut, det är fri abort.. jag hoppas på att kvinnan i sig slipper genomgå ett tio tal innan hon får sin vilja igenom.
    En abort i sig är inte kul att genomgå, det är enormt påfrestande.
Svar på tråden Hon tänker göra abort för att det är en flicka!