• Småbar­nsmamm­aL
    Äldre 25 Aug 12:38
    30592 visningar
    603 svar
    603
    30592

    Hon tänker göra abort för att det är en flicka!

    Min vän är gravid i vecka 13.
    Hon har tre underbara döttrar 4 år, 2 år, och en på 8 månader.

    Nu är hon gravid igen. Hon åkte in på fostervattensprov.
    Allt var bra där och hon väntar en till liten frisk tjej.

    Nu tänker hon göra abort för att det är en tjej!!!!!!??
    HUR KAN MAN GÖRA SÅ?

    Hon säger att hon vill ha en pojke, och tänker försöka tills hon får det.
    Men vadåå ska hon göra abort varje gång det är en flicka!?
    Och vad är det för skillnad? Man älskar ju sina barn oavsett kön!Åtminståne jag.

    Fattar ingenting ju!

    Jag pratade med henne igår. Sa att hon borde tänka lite. Det är en liten flicka där inne, ett barn, en människa som har rätt till livet oavsett kön.
    Hon vill ha 7 barn. Och jag sa till henne att pojkaen kan komma nästa gång för det ju ganska liten chans att det kommer 5 flickor i rad.
    Ja sa att jag INTE vill vara hennes vän om hon gör abort för att det är en tjej.
    Jag mår så dåligt...kan inte fatta.

    Har själv 2 söner och om jag blir/är gravid igen och det är en kille så bryr jag mej inte.. Klart det skulle vara kul och köpa rosa kläder m.m men kna inte förstå hur någon kan tänka så...Jag älskar mina barn oavsett kön.
    DET finns ju annat att tänka på..ex om barnet är sjukt m.m

    Nej ush...Ja ville bara avreagera mig

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-25 13:44
    Jag vet inte vad jag skall tänka...vissa säger att man inte får göra fostervattensp. i så tidigt skede. Kan hon ha ljugit.

    Sen förstår jag det här med fri abort MEN inte kan det ju vara lagligt att göra abort p.g.a kön ? Tycker inte heller att det är moraliskt å göra så...

    Hon har inga sjukdomar i släkten så vitt jag vet. Hon är 28 år...

    Vet nu inte om det är så bra ide´å ringa bm...ja menar vad skall jag säga? Att hon inte får göra abort.

    Man skall stötta sina vänner MEN när det gäller såna här saker så kan jag inte..

    Jag kommer nog att säga adjö till henne om hon gör abort. Jag har t.o.m erbjudit mig att hjälpa henne men förstår ingenting..Jag känner inte denna kvinnan mera! Kanske hon ljuger??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-26 10:25
    Jag är INTE emot eller för abort, jag tycker att alla gör som de tycker!
    Är absolut inte någon abortmotståndare som vissa har uttryckt sig.

    Alla gör som de vill, har pratat med min vän igår kväll.
    Hon kommer och göra abort!
    Jag har sagt adjö så våran vänskap är slut!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-27 09:17
    Vissa undrar varför jag vill avsluta vänskapen / och att det är hennes sak och inte min.

    Hon å hennes man kommer att försöka på ett nytt barn så snabbt som möjligt efter aborten....
    Jag frågade om hon gör abort då också om det är en tjej och hon svarade "vet inte,kanske".
    Så jag kan inte vara vän med en person som gör abort p.g.a kön!
    Alla har sina åsikter..men jag kan bara inte

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-12 20:23
    Jag har varit upptagen den senaste så därför har jag inte svarat.

    Har inte haft kontakt med henne sen jag sa upp vänskapen.
    Har hört via en annan vän att hon gjorde aborten. Annat som jag också hört som jag tycker är väldigt underligt, är att hon går helt öppet och prtar om sin abort och säger att dagens läkare/barnmorskor är "lättlurade".
    Jag förstår inte alls. Läkare/barnmorskorna kan ju inte göra något annat än att tro på sin patient..vadå "lättlurade" ?

    Jag tycker abort är ok för de som väljer det. Själv vet jag inte hur jag skulle göra.

    Förstår om man gör abort för att :
    *Barnet är sjukt
    *fel tidpunkt
    *man blev gravid ´pga. våld
    *Använde skydd och blev gravid
    osv.

    Däremot tycker jag att det är fel att göra abort pga. kön.

    Man har valt att bli gravid och man har valt att älska sitt barn oavsett vad.

    Fri abort = fri abort? Jag tycker att vissa lagar borde bli strängare!!!Åtminståne sånt som gäller ett människoliv, ett barn som väljs bort pga. kön.

    Den här tjejen gör abort pga. hennes barn är en flicka. Detta har gått för långt tycker jag.

    Alla har sin åsikt..dömer ej någon. Ville bara få ut detta å höra åsikter.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-12 20:34
    Vill bara tillägga att vissa tycker jag har inget med hennes abort å göra och att det inte är min sak och att det är löjligt att jag bryter/bröt vänskapen med henne.

    ORSAKEN är att jag klarar inte av sånt här!
    Hon vill ha 7 barn....så nu när hon försöker bli gravid igen så vill jag bara spy...
    OM DET ÄR EN FLICKA DÅ??????

    Vill inte ens tänka på det.

    Tack för alla stöttande kommentarer och alla som hade SIN EGEN ÅSIKT..

  • Svar på tråden Hon tänker göra abort för att det är en flicka!
  • Karoli­n86
    Äldre 25 Aug 21:28
    #91

    usch hemskt att tänka så, men visst går de väl att göra fostervattensprov i v13, för de är väl efter v15 dom inte gör fostervattens prov? den infon fick iaf jag när jag blev erbjuden fostervattens prov.

  • Äldre 25 Aug 21:29
    #92

    det är vidrigt och fruktansvärt att göra abort för att man tycker det är "fel" kön

    MEN jag är oerhört tacksam över att vi lever i ett land med fri abort - precis så länge som man får lov idag. varje inskränkning i den rätten ser jag som ett hot och jag kommer kämpa med näbbar och klor mot den. för det är inte långt till länder där barn som blivit våldtagna av sina egna pappor och sedan gravida inte får göra abort. börja göra inskränkningar i den rätten, börja ge andra rätten att besluta och snart är vi där.

    jag hoppas dock att det finns nån sorts kosmiskt straff för de som gör aborter av så sjuka anledningar som TS vän! typ att hon aldrig får fler barn alls, varken pojkar eller flickor....

  • Äldre 25 Aug 21:30
    #93
    Miss Maya skrev 2009-08-25 19:49:54 följande:
    Hon slipper en hemsk flicka.. *ironi*
    Ta inte mitt inlägg så allvarligt..
    jag tycker att det låter otroligt dumt och det river i hjärtat på mig då jag skrapades för ca. 3 veckor sen efter mitt syskonförsök blev ett MA.
    Men samtidigt tycker jag inte man ska föda ett barn som inte är efterlängtat..
  • Anonym (oooj.­......­)
    Äldre 25 Aug 21:37
    #94
  • malina­girl
    Äldre 25 Aug 21:39
    #95
    jayne doe skrev 2009-08-25 13:08:45 följande:
    Grejjen är att man kan inte göra ett fvp så tidigt. För att väninnan ska ha svar i vecka13 så måste testet utförts i vecka 12 och det görs bara inte. Man gör mkp i vecka 13-14 och fvp i vecka 15-18.
    Jo man kan göra fostervattensprov i vecka 12 det gjorde min vännina. Jag vet att det tog ett tag innan svaret kom.
    Hela mitt liv har varit en enda lång uppförsbacke, men nu går det äntligen utför
  • Anonym (ge till mig)
    Äldre 25 Aug 21:42
    #96
    SmåbarnsmammaL skrev 2009-08-25 12:38:46 följande:
    Min vän är gravid i vecka 13.Hon har tre underbara döttrar 4 år, 2 år, och en på 8 månader.Nu är hon gravid igen. Hon åkte in på fostervattensprov.Allt var bra där och hon väntar en till liten frisk tjej.Nu tänker hon göra abort för att det är en tjej!!!!!!??HUR KAN MAN GÖRA SÅ?Hon säger att hon vill ha en pojke, och tänker försöka tills hon får det.Men vadåå ska hon göra abort varje gång det är en flicka!?Och vad är det för skillnad? Man älskar ju sina barn oavsett kön!Åtminståne jag.Fattar ingenting ju!Jag pratade med henne igår. Sa att hon borde tänka lite. Det är en liten flicka där inne, ett barn, en människa som har rätt till livet oavsett kön.Hon vill ha 7 barn. Och jag sa till henne att pojkaen kan komma nästa gång för det ju ganska liten chans att det kommer 5 flickor i rad.Ja sa att jag INTE vill vara hennes vän om hon gör abort för att det är en tjej.Jag mår så dåligt...kan inte fatta.Har själv 2 söner och om jag blir/är gravid igen och det är en kille så bryr jag mej inte.. Klart det skulle vara kul och köpa rosa kläder m.m men kna inte förstå hur någon kan tänka så...Jag älskar mina barn oavsett kön.DET finns ju annat att tänka på..ex om barnet är sjukt m.mNej ush...Ja ville bara avreagera migTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-25 13:44Jag vet inte vad jag skall tänka...vissa säger att man inte får göra fostervattensp. i så tidigt skede. Kan hon ha ljugit.Sen förstår jag det här med fri abort MEN inte kan det ju vara lagligt att göra abort p.g.a kön ? Tycker inte heller att det är moraliskt å göra så...Hon har inga sjukdomar i släkten så vitt jag vet. Hon är 28 år...Vet nu inte om det är så bra ide´å ringa bm...ja menar vad skall jag säga? Att hon inte får göra abort.Man skall stötta sina vänner MEN när det gäller såna här saker så kan jag inte..Jag kommer nog att säga adjö till henne om hon gör abort. Jag har t.o.m erbjudit mig att hjälpa henne men förstår ingenting..Jag känner inte denna kvinnan mera! Kanske hon ljuger??
    Vi förlorade vår fullt friska dotter i magen i v 42 pga moderkaksavlossning. Om din kompis inte vill ha sin dotter får hon gärna ge henne till oss! Vi skulle bli själaglada över att få en liten tjej (eller kille) till oss. Be din kompis att försöka tänka längre än vad näsan räcker.......
  • Äldre 25 Aug 21:42
    #97

    jag bara undrar.... varför är det mer fel att abortera pga könet, än t.ex pga handikapp eller pga att man helt enkelt inte vill ha barn... eller vad det nu är?


    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Zozzo8­7
    Äldre 25 Aug 21:46
    #98

    Ojj nejj...Abort pga av kön...Fyy o blä för den människan...Jaa man finner inga ord...

    Då jag fick veta att jag väntade tvillingar i v.12 blev jag erbjuden fostervattensprov direkt dan där på men jag ville inte...Konstigt...

    Här i finland (vasa) ville de inte berätta vad jag "väntade för kön". Just pga av detta...Men sen efter v.23 så fick jag veta att jag väntade till 100% åtminstone en pojke. Och i v34 fick jag veta att det andra fostret var en tjej ... Men jag hade inga baktankar av detta för det...Jag var 100% säker i början att det var två pojkar....Och det spelade ju ingen roll för mig...

    Jajaa bara att konstatera att det är TUR vi alla är olika....

  • Anonym (Undra­r)
    Äldre 25 Aug 21:49
    #99
    Jaramla skrev 2009-08-25 21:29:53 följande:
    det är vidrigt och fruktansvärt att göra abort för att man tycker det är "fel" könMEN jag är oerhört tacksam över att vi lever i ett land med fri abort - precis så länge som man får lov idag. varje inskränkning i den rätten ser jag som ett hot och jag kommer kämpa med näbbar och klor mot den. för det är inte långt till länder där barn som blivit våldtagna av sina egna pappor och sedan gravida inte får göra abort. börja göra inskränkningar i den rätten, börja ge andra rätten att besluta och snart är vi där. jag hoppas dock att det finns nån sorts kosmiskt straff för de som gör aborter av så sjuka anledningar som TS vän! typ att hon aldrig får fler barn alls, varken pojkar eller flickor....
    Varför ska alltid barn och våldtäkter dras in i abort frågor som rör vuxna kvinnor som gjort valet att bli gravida men där inte könet är välkommet? Och även om gränsen för abort sänks, så ska våldtäktsoffer och barn undantas den regeln, men vuxna jäkla kvinnor och män som vet att sex kan innebära en graviditet, måste börja ta ansvar och inte förlita sig på att det är bara att ta bort fram till v 18. Och för tydlighetens skull här på fl, så pratar vi alltså om fullt friska barn i magen. Som det är nu, kan du trava iväg och beställa en abort i v 16-17 och genomgå den utan så mycket som ett samtal hos kurator eller annat innan i v 18. Och jag säger igen, sen när ska ett kön bli en rättighet till abort? Sneglar vi inte lite väl mycket åt kina i den tanken om man utgår från Ts historia? Lika illa om det varit en pojke.
  • Anonym (Lena)
    Äldre 25 Aug 21:50

    Klart att man undrar och tycker det är tråkigt att hon ska göra abort, men...
    Fri abort är just FRI. Man får lov att göra abort fram till vecka X och ingen annan har med det att göra. Det är min kropp och mitt foster dvs mitt beslut.
    Vi har två tjejer och tycker att det räcker. Om jag skulle bli gravid trots skydd, hade jag inte tvekat att göra abort. Varför jag(vi) gör det ska alla andra skita i!

Svar på tråden Hon tänker göra abort för att det är en flicka!