• Småbar­nsmamm­aL
    Äldre 25 Aug 12:38
    30593 visningar
    603 svar
    603
    30593

    Hon tänker göra abort för att det är en flicka!

    Min vän är gravid i vecka 13.
    Hon har tre underbara döttrar 4 år, 2 år, och en på 8 månader.

    Nu är hon gravid igen. Hon åkte in på fostervattensprov.
    Allt var bra där och hon väntar en till liten frisk tjej.

    Nu tänker hon göra abort för att det är en tjej!!!!!!??
    HUR KAN MAN GÖRA SÅ?

    Hon säger att hon vill ha en pojke, och tänker försöka tills hon får det.
    Men vadåå ska hon göra abort varje gång det är en flicka!?
    Och vad är det för skillnad? Man älskar ju sina barn oavsett kön!Åtminståne jag.

    Fattar ingenting ju!

    Jag pratade med henne igår. Sa att hon borde tänka lite. Det är en liten flicka där inne, ett barn, en människa som har rätt till livet oavsett kön.
    Hon vill ha 7 barn. Och jag sa till henne att pojkaen kan komma nästa gång för det ju ganska liten chans att det kommer 5 flickor i rad.
    Ja sa att jag INTE vill vara hennes vän om hon gör abort för att det är en tjej.
    Jag mår så dåligt...kan inte fatta.

    Har själv 2 söner och om jag blir/är gravid igen och det är en kille så bryr jag mej inte.. Klart det skulle vara kul och köpa rosa kläder m.m men kna inte förstå hur någon kan tänka så...Jag älskar mina barn oavsett kön.
    DET finns ju annat att tänka på..ex om barnet är sjukt m.m

    Nej ush...Ja ville bara avreagera mig

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-25 13:44
    Jag vet inte vad jag skall tänka...vissa säger att man inte får göra fostervattensp. i så tidigt skede. Kan hon ha ljugit.

    Sen förstår jag det här med fri abort MEN inte kan det ju vara lagligt att göra abort p.g.a kön ? Tycker inte heller att det är moraliskt å göra så...

    Hon har inga sjukdomar i släkten så vitt jag vet. Hon är 28 år...

    Vet nu inte om det är så bra ide´å ringa bm...ja menar vad skall jag säga? Att hon inte får göra abort.

    Man skall stötta sina vänner MEN när det gäller såna här saker så kan jag inte..

    Jag kommer nog att säga adjö till henne om hon gör abort. Jag har t.o.m erbjudit mig att hjälpa henne men förstår ingenting..Jag känner inte denna kvinnan mera! Kanske hon ljuger??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-26 10:25
    Jag är INTE emot eller för abort, jag tycker att alla gör som de tycker!
    Är absolut inte någon abortmotståndare som vissa har uttryckt sig.

    Alla gör som de vill, har pratat med min vän igår kväll.
    Hon kommer och göra abort!
    Jag har sagt adjö så våran vänskap är slut!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-27 09:17
    Vissa undrar varför jag vill avsluta vänskapen / och att det är hennes sak och inte min.

    Hon å hennes man kommer att försöka på ett nytt barn så snabbt som möjligt efter aborten....
    Jag frågade om hon gör abort då också om det är en tjej och hon svarade "vet inte,kanske".
    Så jag kan inte vara vän med en person som gör abort p.g.a kön!
    Alla har sina åsikter..men jag kan bara inte

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-12 20:23
    Jag har varit upptagen den senaste så därför har jag inte svarat.

    Har inte haft kontakt med henne sen jag sa upp vänskapen.
    Har hört via en annan vän att hon gjorde aborten. Annat som jag också hört som jag tycker är väldigt underligt, är att hon går helt öppet och prtar om sin abort och säger att dagens läkare/barnmorskor är "lättlurade".
    Jag förstår inte alls. Läkare/barnmorskorna kan ju inte göra något annat än att tro på sin patient..vadå "lättlurade" ?

    Jag tycker abort är ok för de som väljer det. Själv vet jag inte hur jag skulle göra.

    Förstår om man gör abort för att :
    *Barnet är sjukt
    *fel tidpunkt
    *man blev gravid ´pga. våld
    *Använde skydd och blev gravid
    osv.

    Däremot tycker jag att det är fel att göra abort pga. kön.

    Man har valt att bli gravid och man har valt att älska sitt barn oavsett vad.

    Fri abort = fri abort? Jag tycker att vissa lagar borde bli strängare!!!Åtminståne sånt som gäller ett människoliv, ett barn som väljs bort pga. kön.

    Den här tjejen gör abort pga. hennes barn är en flicka. Detta har gått för långt tycker jag.

    Alla har sin åsikt..dömer ej någon. Ville bara få ut detta å höra åsikter.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-12 20:34
    Vill bara tillägga att vissa tycker jag har inget med hennes abort å göra och att det inte är min sak och att det är löjligt att jag bryter/bröt vänskapen med henne.

    ORSAKEN är att jag klarar inte av sånt här!
    Hon vill ha 7 barn....så nu när hon försöker bli gravid igen så vill jag bara spy...
    OM DET ÄR EN FLICKA DÅ??????

    Vill inte ens tänka på det.

    Tack för alla stöttande kommentarer och alla som hade SIN EGEN ÅSIKT..

  • Svar på tråden Hon tänker göra abort för att det är en flicka!
  • Anonym (barnm­orskan­)
    Äldre 26 Aug 09:23

    Det är intressant att se hur upprörda folk blir när de får höra att någon aborterar sitt foster pga kön. Samtidigt är det i andra fall tabu att diskutera aborträtten och moraliska dileman kring abort i huvud taget. Jag är själv för abort, har till och med jobbat på gynklinik där aborter utförs. Varje dag aborteras foster för anledningar som att man inte vill vara gravid över sommaren, att man väntar fast anställning, att barnet har någon missbildning eller något syndrom. Om vi skall ha fri abort i Sverige får vi acceptera att beslutet att behålla sitt foster eller inte står utanför vår makt, beslutet måste vara föräldrarnas. Vad vi (läs samhället) kan göra är att bestämma när ett foster är ett foster och när det är ett barn. Nu har vi satt gränsen vid vecka 22.

  • Anonym
    Äldre 26 Aug 09:33
    Anonym skrev 2009-08-26 09:15:23 följande:
    jag har anmält detta inlägg. fruktansvärt att lägga ut detta fruktansvärd åsikt som ej hör hemma här.
    det hör väl hemma. det handlar om abort. dessutom skrev jag att jag varnar känsliga personer. fritt fram att kolla eller inte.....
  • Anonym (barnm­orskan­)
    Äldre 26 Aug 09:46
    Anonym skrev 2009-08-26 09:15:23 följande:
    jag har anmält detta inlägg. fruktansvärt att lägga ut detta fruktansvärd åsikt som ej hör hemma här.
    Kanke lite makabert att lägga ut ett sånt klipp, men det är faktiskt verkligheten. Intressant att man anser att man ska ANMÄLAS för att man skriver sin åsikt, man FÅR INTE tycka att abort är mord. Det är enkelt att vara för fri abort men inte vilja se vad det faktiskt handlar om. Jag är som sagt själv för fri abort, men min åsikt har jag grundat på mycket reflekterande och jag tänker inte ignorera att det aborträtten är förenad med svåra moraliska dilemman.
  • Anonym (förvå­nad)
    Äldre 26 Aug 09:48

    Anonym (barnmorskan) skrev 2009-08-26 09:46:33 följande:


    Kanke lite makabert att lägga ut ett sånt klipp, men det är faktiskt verkligheten. Intressant att man anser att man ska ANMÄLAS för att man skriver sin åsikt, man FÅR INTE tycka att abort är mord. Det är enkelt att vara för fri abort men inte vilja se vad det faktiskt handlar om. Jag är som sagt själv för fri abort, men min åsikt har jag grundat på mycket reflekterande och jag tänker inte ignorera att det aborträtten är förenad med svåra moraliska dilemman.
    jag håller med anmälaren.. tycker inte man ska lägga ut en sådan länk och sen ska man hålla sig till ämnet.. horribelt
    man får absolut tycka som man vill men det finns gränser.
  • Anonym (Undra­r)
    Äldre 26 Aug 09:53
    Anonym skrev 2009-08-26 09:15:23 följande:
    jag har anmält detta inlägg. fruktansvärt att lägga ut detta fruktansvärd åsikt som ej hör hemma här.
    Om det är ok med abort så är det ok med att visa hur det går till med.
  • Anonym
    Äldre 26 Aug 09:56
    Anonym (Undrar) skrev 2009-08-26 09:53:33 följande:
    Om det är ok med abort så är det ok med att visa hur det går till med.
    Men varken TS eller diskussionen i tråden handlar ju om huruvida det är mord eller inte med abort. Då håller man sig ju inte till ämnet om man lägger in ett klipp och säger att abort är mord.

    Visst det handlar om abort men inte huruvida det är mord elller inte utan att TS är upprörd över att vänninan vill göra abort pga fel kön.
  • Nettan 80
    Äldre 26 Aug 10:01

    Men nu är det ju så att denna tråden har utvecklats till en tråd om för och emot abort (precis som alla andra trådar som innefattar aborter) tror aldrig jag läst en tråd som endast hållt sig till vad TS handlat om. Jag tycker man ska ha rätt till att lägga upp en länk angående mot abort om det innebär att man med hjälp av den kan förklara varför man själv är emot abort, men eftersom denna länk känns som ren propaganda så får jag nog hålla med om att länken var lite makaber. Det finns säkert bättre länkar isf, som visar av rent utbildningssyfte. jag är för fri abort, känns som det är upp till var och en att kunna ta ett sådant beslut.
    Men att anmäla inlägget känns som lite överdrivet (enligt mig), tycker inte man ska utnyttja en sådan funktion.


    Skam den som ger sig........ Theo 080718 & nr 2 med bf 100118 Vilken lycka!!
  • Anonym (....)
    Äldre 26 Aug 10:01

    Jag gissar att det här är en hittepå tråd av abortmotståndare.. Håller visserligen med Ts ang. abort pga fel kön men tråden har urartat.

  • Nettan 80
    Äldre 26 Aug 10:04
    Anonym (....) skrev 2009-08-26 10:01:23 följande:
    Jag gissar att det här är en hittepå tråd av abortmotståndare.. Håller visserligen med Ts ang. abort pga fel kön men tråden har urartat.
    Har också börjat ana oråd Och som alltid urartar sådana här trådar...
    Skam den som ger sig........ Theo 080718 & nr 2 med bf 100118 Vilken lycka!!
  • Anonym (Undra­r)
    Äldre 26 Aug 10:04
    Anonym skrev 2009-08-26 09:56:56 följande:
    Men varken TS eller diskussionen i tråden handlar ju om huruvida det är mord eller inte med abort. Då håller man sig ju inte till ämnet om man lägger in ett klipp och säger att abort är mord. Visst det handlar om abort men inte huruvida det är mord elller inte utan att TS är upprörd över att vänninan vill göra abort pga fel kön.
    Jag håller inte med om mord frågan, men en abort är och kommer alltid vara en abort, oavsett skäl och om nu någon slänger in en länk så kan ju Ts ta del av den och ev visa sin väninna, som verkar ta väldigt lätt på en sådan sak. Om hon får veta eller se, så kanske hon rannsakar sig själv och ser det bisarra med könsabort. Sen tror jag det är nyttigt överlag att se hur det går till, för det verkar folk i allmänhet ha noll koll på. Att upprepa den fria aborten i detta landet innebär ju inte att man vet vad som händer under ingreppen. Nu visade denna videon ett kirurgiskt ingrepp, men vid äldre foster får man föda ut dom, med värkar. No easy way under t ex narkos, som så många väljer.

    Upplysning. Det skadar aldrig.
Svar på tråden Hon tänker göra abort för att det är en flicka!