• Äldre 27 Aug 15:07
    12153 visningar
    11 svar
    11
    12153

    Fazers Blockchoklad EJ nötfri!

    I gårkväll fick jag ta ambulansen in på akuten efter att ha ätit Fazers Blockchoklad. Är nötallergiker och har fått tipset att denna choklad ska vara nötfri, även Fazer själva har garanterat en sluten produktionslinje. Nu har alltså något hänt, endera i produktionslinjen eller i leverentatörens produkter som Fazer använder sig av.

    Fick en ordentlig reaktion och fick mer mediciner på sjukhuset(hade tagit mina egna akutmediciner hemma själv) så det var ingen trevlig upplevelse!
    Vill nu varna andra med nötallergi och alla föräldrar med BARN som har nötallergi och som kan ha fått samma information som mig om Fazers blockchoklad...den är alltså INTE nötfri!

    Har också kontaktat Fazer direkt för att be dem märka chokladen med "kan innehålla spår av nötter", det finns ingen sådan märkning idag.

  • Svar på tråden Fazers Blockchoklad EJ nötfri!
  • mamma2­kids
    Äldre 27 Aug 15:10
    #1

    samma med palle kuling!!!!min son vart sjuk av den

  • blinka­lilla
    Äldre 27 Aug 15:16
    #2

    Jag har jobbat på Fazers huvudkontor här i Sverige och ville bara informera er om att godiset oftast tillverkas inte i fabriker här i Sverige utan det är importvara.
    Därför kan det ta en tid innan det börjar stå på förpackningarna att produkten kan innehålla spår av nötter.

    Riktigt tråkigt det som hände dig Ts, man ska kunna lita på det som står på förpackningen.

  • MissLi­llan
    Äldre 27 Aug 15:17
    #3

    Fy vad otäckt!!

  • Äldre 27 Aug 15:19
    #4

    OJ! Tycker det är så hemskt när det är barn som råkar ut för det...jag som vuxen kan ju ändå hantera det på ett annat sätt. Barn kan inte förväntas läsa innehållsdeklarationer(som ofta inte ens stämmer, tydligen) och kan inte alltid förväntas stå emot att låta sig bjudas på godis som faktiskt kan vara livsfarliga för dem.

    Förstår inte vad de ska med nötter i allting för? Ska det vara så omöjligt att göra en nötfri produkt av något?
    Köpte hem Creme Fraiche av märket Yo Plaite en gång och såg av en händelse att att innehållsdeklarationen varnade för små spår av nötter! Va f*n!! Creme Fraiche!!
    Kan de inte ens hålla mejeriprodukterna rena från nötter?

  • Drakfi­sk
    Äldre 27 Aug 15:21
    #5
    Anpema skrev 2009-08-27 15:19:59 följande:
    OJ! Tycker det är så hemskt när det är barn som råkar ut för det...jag som vuxen kan ju ändå hantera det på ett annat sätt. Barn kan inte förväntas läsa innehållsdeklarationer(som ofta inte ens stämmer, tydligen) och kan inte alltid förväntas stå emot att låta sig bjudas på godis som faktiskt kan vara livsfarliga för dem. Förstår inte vad de ska med nötter i allting för? Ska det vara så omöjligt att göra en nötfri produkt av något?Köpte hem Creme Fraiche av märket Yo Plaite en gång och såg av en händelse att att innehållsdeklarationen varnade för små spår av nötter! Va f*n!! Creme Fraiche!!Kan de inte ens hålla mejeriprodukterna rena från nötter?
    Jag antar att det beror på att fabriken antagligen också tillverkar något som innehåller nötter, och då kan man inte alla gånger garantera att övriga produkter är 100 % fria från spår av nötter. Även om de i 99 % av fallen är det.
  • Drakfi­sk
    Äldre 27 Aug 15:28
    #6

    Men stod det verkligen inte i chokladens innehållsförteckning att den kunde innehålla spår av nötter?

    Såhär står det nämligen på tillverkarens hemsida:
    "Mjölkchoklad.

    Ingredienser: mjölk, socker, kakaosmör, kakaomassa, emulgeringsmedel (sojalecitin), koksalt, aromer (vanilj, vanillin). Minst 30% kakao. Kan innehålla spår av nötter, mandlar och vete."
    www.fazermakeiset.fi/sv/Vara-varumarken/Produkter.aspx

    Trist om det står en sak på hemsidan och en annan sak på produkten.

  • Äldre 27 Aug 15:32
    #7
    Drakfisk skrev 2009-08-27 15:21:35 följande:
    Jag antar att det beror på att fabriken antagligen också tillverkar något som innehåller nötter, och då kan man inte alla gånger garantera att övriga produkter är 100 % fria från spår av nötter. Även om de i 99 % av fallen är det.
    Ja, jag förstår ju det, men förstår inte varför det är så svårt att hålla en produktionslinje ren från nötter. Kostar det för mycket? Är producenterna dåligt informerade om allergier, finns inte kunskapen?
    Det borde gå att åtgärda...speciellt med tanke på att nöt, jordnöts och sojabönallergi är väldigt allvarliga allergier som orsakar dödsfall.
    blinkalilla skrev 2009-08-27 15:16:27 följande:
    Jag har jobbat på Fazers huvudkontor här i Sverige och ville bara informera er om att godiset oftast tillverkas inte i fabriker här i Sverige utan det är importvara.Därför kan det ta en tid innan det börjar stå på förpackningarna att produkten kan innehålla spår av nötter.Riktigt tråkigt det som hände dig Ts, man ska kunna lita på det som står på förpackningen.
    Ja, man ska kunna lita på den information som finns om man kan bedöma källan som tilförlitlig. Innehållsförteckningen är en sådan källa, trodde jag.
    Tack för att du svarade, det ger mig större förståelse för att något sånt här kan hända.
  • Äldre 27 Aug 15:37
    #8
    Drakfisk skrev 2009-08-27 15:28:32 följande:
    Men stod det verkligen inte i chokladens innehållsförteckning att den kunde innehålla spår av nötter? Såhär står det nämligen på tillverkarens hemsida:"Mjölkchoklad. Ingredienser: mjölk, socker, kakaosmör, kakaomassa, emulgeringsmedel (sojalecitin), koksalt, aromer (vanilj, vanillin). Minst 30% kakao. Kan innehålla spår av nötter, mandlar och vete."www.fazermakeiset.fi/sv/Vara-varumarken/Produ...Trist om det står en sak på hemsidan och en annan sak på produkten.
    Det är Fazers Blockchoklad jag blev dålig av, alltså får man kolla under kategorin "Choklad Kök":

    Fazer Mörk bakchoklad 250 g kaka
    Mörk choklad

    Ingredienser: Socker, kakaomassa, kakaosmör, vegetabiliskt fett, emulgeringsmedel (sojalecitin), mjölkpulver (mindre än 0,3 %), arom. Minst 44% kakao Innehåller också andra vegetabiliska fetter än kakaosmör.

    Observera:
    Laktosfattig, innehåller sojalesitin, glutenfri (20mg/kg)

    Fazer har även en sökmotor till hjälp för alla med specialdieter...kryssar man i att man inte kan äta nötter och mandel får man upp dessa förslag som ska ska vara nötfria:

    Fazer Cacao 200g

    Fazer Mörk bakchoklad 250 g kaka

    Fazer Premium bakchoklad 100g kaka

    Fazer Vit bakchoklad 100g kaka

    Marianne Crush 150g krossad karamell

    Tyrkisk Peber Crush 150g krossad salmiak
  • Pishi
    Äldre 9 Dec 22:27
    #9

    Skriver här nu lite sent, typ 1,5 år men ikväll var min son med om det som du skriver här!
    Han är snart 3 år och har svår jordnötsallergi. Vi är väldigt noga och läser alltid på alla förpackningar.
    Jag hade köpt Mörk blockchoklad och vi gjorde ischoklad tillsammans. Sen fick han sitta och slicka ur skålen och skeden.
    Inom ett par minuter var hela hans anskite svullen och även händer och armar som hade varit i kontakt med chokladen hade utslag och var svullna. Han fick mediciner och adrenalinsprutan och det hela roliga myskvällen slutade med mycket gråt och tårar. Jag mår så dåligt av att ha orsakat hans allergireaktion och är så orolig för honom.
    Om man inte kan lita på texten på förpackningarna vad ska man göra då? Hur ska jag förklara för en 3-åring att han får absolut inte ta emot choklad av nån annan? Det är så skrämmande!
    Såg din tråd och ville bara berätta att de fortfarande inte skrivit något på förpackningarna.

  • Äldre 9 Dec 23:26
    #10

    Tyvärr går det inte att lita på förpackningarna alls. Vegetabiliskt fett kan t.ex betyda sheanötsolja - ingen rolig upptäckt för en nötallergiker (såg att de tillsatt palm- och sheaolja i pepparkakorna jag köpte hem förra veckan).

    Jag kontaktade några chokladtillverkare och frågade dem om de hade en garanterat nötfri linje för några av sina chokladprodukter. Den enda som kunde garantera en nötfri produkt var Cloetta. Deras sockerfria chokladkaka som är framtagen för diabetiker är numera också speciellt framtagen för nötallergiker. Har ätit den flera gånger efter det beskedet och den är faktiskt riktigt god! Förr smakade diabeteschoklad syntetiskt och hade en bitter eftersmak men inte idag. Visserligen är den full av aspartam och andra hemskheter - men vad gör man inte som en riktig chokladälskare!?
    Cloettas sockerfria chokladkaka finns i smakerna mjölkchoklad, mörk choklad och hasselnöt med crisp (hasselnötssmaken är syntetisk).
    Nackdelen (förutom det konstgjorda sockret) är att kakorna är milt laxerande - ät inte för mycket alltsåSkrattande.

    Förstår fullkomligt din oro när det gäller din son. Det har varit min mardröm att något av mina barn ska utveckla samma allergi som jag - mig själv kan jag ju hålla koll på men hur ska jag kunna skydda mitt barn?

    Information till alla föräldrar på dagiset, alla i bekantskapskretsen och tidigt börja lära sonen att han har eget godis eftersom han kan bli sjuk av andras. Köpt bröd och bakverk är också en sak som man får lära sig att vara försiktig med, restaurangbesök brukar gå bra om man informerar om att man är väldigt allergisk. och att alltid, alltid ha sin medicin med sig förstås! De flesta barn brukar hantera det väldigt bra, de blir jätteduktiga på att hålla koll själv på vad de kan äta och inte.

  • Tezz i
    Äldre 9 Dec 23:30
    #11

    Fast är man nötallariker så vet man att all chocklad kan innehålla spår av nötter.

Svar på tråden Fazers Blockchoklad EJ nötfri!