• Marlean

    Var med och packa ett Julpaket med Hoppets stjärna 2009!

    Ja då var det alltså dags igen gott folk.
    Sommaren är över, hösten är här och innan vi vet ordet av är det ju vinter i vårt långa land. Och mitt i vintern kommer ju julen. Kanske var du med oss i fjol när vi (en stor grupp medlemmar här på FL, ingen nämd och ingen glömd) bestämde oss för att packa matpaket och genom Hoppets stjärna hjälpa barnfamiljer, barnhemsbarn och gamla i Lettland, Litauen, Vitryssland och Moldavien? Eller kanske blev du bara nyfiken då och tänker göra slag i saken i år?

    Nya som gamla "packare" är hur som helst hjärtligt välkomna, nu kör vi igång!

    Hur går det då till att packa ett julpaket? Jo man väljer ett av följande alternativ:

    Alt. 1
    Packa ditt eget julpaket till en familj eller pensionär.
    Innehåll i lådan:
    ? matris
    ? havregryn
    ? mannagryn
    ? pasta
    ? vetemjöl
    ? socker
    ? kaffe (kok, brygg eller pulver)
    ? te
    ? kakao
    ? kex
    ? cornflakes/ frukostflingor
    ? torkad frukt
    ? konserverad frukt
    ? fisk- eller köttkonserv
    ? pepparkakor
    ? russin
    ? godis (ej lakrits, äts inte i Lettland)
    ? choklad
    ? julpynt; julservetter, julgranspynt och ljus
    ? hygienartiklar; tandkräm, tvål, tandborstar, schampo mm.

    I familjepaketen kan du även packa:
    ? Skolmaterial; pennor, kritor, skriv- och målarböcker, suddgummin
    ? Tåliga leksaker, sportartiklar; som bollar, racketar, enkla brädspel, pussel

    Har du plats över i kartongen, lägg i mer mat.

    OBS! Matvarorna får inte ha passerat bäst före datum!

    Alt 2
    Paket till barnhem:
    Fyll en banankartong eller flyttlåda med leksaker av diverse slag, helst tåliga leksaker och leksaker som INTE behöver batteri, de äldre barnen blir glada över smink och liknande. Försök få med saker till blandade åldrar. Du får GÄRNA slå in paketen, men glöm då inte skriva utanpå på engelska vem paketet passar till, tex. "Boy age 5" eller något liknande.

    Paketen får väga max 20kg om de ska skickas med Bussgods. Hoppets stjärna brukar få skicka sina paket lite billigare med Bussgods, hur mycket det kommer att kosta i år får vi reda på senare, men i fjol kostade det 88kr att skicka ett paket under 20kg med dem.
    Du kan dessutom lämna ditt paket vid ett inlämningsställe, i så fall kvittar vikten av paketet. Inlämningsställen meddelas senare.

    Här kommer en video som visar hur du ska gå till väga: www.streamio.se/Play&language=swedish

    Jag hoppas så många som möjligt väljer att dela med sig även i år. Börjar man att inhandla till paketet redan nu känns inte summan så stor, och enligt Bosse (chaffören av paketen) är nöden lika stor i år som den var i början av 90-talet i dessa länder. Det vi kallar finanskris är där på många ställen en ren katastrof.

    God jul till er alla i förskott och låt detta bli en fin jultradition för många år framöver!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-28 00:18
    Glömde ju även skriva att om man inte vill packa ett paket själv kan man sätta in pengar på ett konto hos Hoppets stjärna så packar de ett åt dig. Mer info kommer komma om detta på deras hemsida lite senare!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-24 11:04
    Här är insamlingsplatserna för i år:
    www.hoppetsstjarna.se/stoed-oss/julpaket/insamlingsplatser.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-24 11:06
    De som inte lämnar in sina paket, utan skickar dem med Bussgods behöver bara hålla sig under 20kg för att få specialpris om man använder Hoppets stjärnas talong. Läs vart din närmsta Bussgodsterminal ligger på www.bussgods.se

  • Svar på tråden Var med och packa ett Julpaket med Hoppets stjärna 2009!
  • Marlean

    Troll1 Gör det. =) Jag blandar ihop alla "Bosse":ar men han är nog lika snäll som den som bor nära mig.

  • mjuik

    Jag har packat ner kryddor i mängder i mina paket. Det tar ingen plats och väger ingenting. Okej, lite men bara pyttelite.
    Med lite krydda kan vilken maträtt som helst bli god tänker jag.

  • stariz

    jag och Min komis Ida ska vara med i år och skicka ett paket! Bara att börja samla grejor!

  • Troll1
    Marlean skrev 2009-10-13 20:39:33 följande:
    Troll1 Gör det. =) Jag blandar ihop alla "Bosse":ar men han är nog lika snäll som den som bor nära mig.
    Om du vill så får du gärna inboxa mig hans telnr.
  • Troll1

    Marlean: Ok!
    Nu var ju hemsidan riktigt bra igen! Lättare att få andra till engagemang då.

    Är det ngn mer som informerar barnens klasser? Min idé var att alla barn (jaja, det är väl eg inget tvång ) tar med sig minst ett inslaget paket med ålder och till vilket kön på till skolan och fyller kartong/er. (Barnhem/instutition)
    Förra året försökte jag att skicka mejl till föräldrarna, men det var bara 2 familjer som nappade. Då hämtade jag ändå upp deras kartonger och körde ner och träffade Bosse m fru. Så det kanske ändå blir lättare om alla tar med ngt och att de packar ihop allt i skolan? Vad säger ni?
    Varför är folk så tröga? Jag tycker det är roligt att få glädja andra, vad är det som gör att många bara "skiter i det"? Alla vill väl ha en fin jul och ett drägligt liv öht.

  • Marlean

    Eftersom jag själv inte har några barn så blir det inte någon info till olika klasser, men jag har faktiskt en skrivare och rätt mycket papper hemma så jag tänkte skriva ut all information man behöver på lappar och sätta upp på ICA och Coop här hemma. Sätter man lapparna i en plastficka kan ju de som vill vara med ta en lapp med inköpsförslag och ta med sig den när de är inne och handlar, kanske även kan tigga till sig en banankartong när de är där. =) Lite gratisreklam sådär.

    Här i Skövde har de utförsäljning på Rusta med 25% på allt så det blev två till barbie dockor till barnhemspaketen, tyvärr hade de inga kill leksaker så men jag har redan lite "coolare" leksaker till killar nedpackade (vinster ifrån Liseberg.)

  • Marlean

    Trollet1 För att svara på din fråga HOPPAS jag att folk i år inte är så "på" eftersom de kanske har rätt taskig ekonomi själva, men som sagt, har vi dålig ekonomi är deras i Lettland fruktansvärd. Hoppas verkligen inte det beror på ett mer egoistisk samhällsklimat i allmänhet, eller mindre medkänsla med andra.

  • lugnåsbo

    va är det 25% på allt på rusta i skövde??
    Då måste jag ta en tur dit tror jag! (bor i mariestad )

  • GrodanSkrutt
    Troll1 skrev 2009-10-14 16:58:27 följande:
    Nu var ju hemsidan riktigt bra igen! Lättare att få andra till engagemang då.Är det ngn mer som informerar barnens klasser? Min idé var att alla barn (jaja, det är väl eg inget tvång ) tar med sig minst ett inslaget paket med ålder och till vilket kön på till skolan och fyller kartong/er. (Barnhem/instutition)Förra året försökte jag att skicka mejl till föräldrarna, men det var bara 2 familjer som nappade. Då hämtade jag ändå upp deras kartonger och körde ner och träffade Bosse m fru. Så det kanske ändå blir lättare om alla tar med ngt och att de packar ihop allt i skolan? Vad säger ni?Varför är folk så tröga? Jag tycker det är roligt att få glädja andra, vad är det som gör att många bara "skiter i det"? Alla vill väl ha en fin jul och ett drägligt liv öht.
    Vi har inga egna barn (ännu, kämpar & kämpar..) men jag har informerat ansvariga i föräldrarådet på min förskola & de tänker packa samt att jag har satt upp lappar i personalrummet (några kollegor har nappat & vill packa egna, men faktiskt 2 st som ska gå ihop också - just för att de har de lite kärvt)
    Finns många kanaler för att nå ut till folk =)
    Hoppas vi lyckas få ihop flera paket utan att ngn´s ekonomi ska behöva lida här hemma.
Svar på tråden Var med och packa ett Julpaket med Hoppets stjärna 2009!