• Äldre 29 Aug 15:08
    34618 visningar
    23 svar
    23
    34618

    Vad krävs för att bli (privat) dagmamma?

    Är det nån som vet vad det krävs för att bli privat dagmamma?
    Måste man ha någon spec utbildning?
    Hur går man tillväga för att bli det?
    Får man pengar per barn man har eller hur funkar allt sånt?
    Hur mycket får man?
    Vill ha all information ni sitter och håller på.

  • Svar på tråden Vad krävs för att bli (privat) dagmamma?
  • Äldre 29 Aug 19:23
    #11

    Anledningen att man ska vara "många" är väl fall nån blir sjuk så barnen kan gå till en av dom andra?
    Det är så jag förstått det iaf.

    Tack för att det finns några som tar sig tid att svara i tråden.

    Någon som har nåt mer man ska tänka på eller vet hur man ska gå tillväga?

  • Äldre 29 Aug 20:11
    #12

    jag hoppar in och puffar upp tråden och hoppas nån som vet ser den.

  • Äldre 30 Aug 17:55
    #13

    fortfarande ingen som vet riktigt?

  • Äldre 31 Aug 13:33
    #14

    Hittade detta från Solna Kommun;

    Det här exemplet berör hur det går till att starta familjedaghem i Solna och belyser därför också de specifika villkor och ersättningsnivåer som gäller där. Men själva förfarandet att starta eget är likadant oavsett kommun.

    Steg 1 Kontakta din kommun och be att få papper på vad som krävs för att starta eget som privat dagmamma.

    Steg 2 Det enklaste är att sedan registrera en enskild firma och ansöka om F-skatt. Kostnad 1.000 kr för ansökan om namn hos Bolagsverket.

    Ekonomisk beräkning av intäkter och utgifter

    I Solna finns det fyra olika ersättningsnivåer per barn.

    1-3 år heltid 80 070 kr/år, deltid 71 200
    4-5 år heltid 66 270 kr/år, deltid 54 880

    Gränsen mellan del- och heltid är 30 tim/veckan. Det finns ingen övre tidsgräns. Barnen kan gå kvar t.o.m årskurs 3, men som skolbarn är ju ersättningen betydligt lägre - 19 850 kr/år.
    Barn som går i annan verksamhet under delar av dagen kan få avdrag - det beror på den totala tiden. Det finns olycksfallsförsäkring för de barn som är boende i kommunen.
    Det finns inga formella krav på utbildning - det kan ju finnas andra värdefulla erfarenheter.

    Viktigt: Som egenföretagare får du betala alla sociala avgifter själv.

    Verksamhetsberättelse

    När du fått en bekräftelse på att din enskilda firma har fått namnet godkänt och att F-skatten är klar, så är nästa steg att skriva samman en verksamhetsberättelse och skicka in till kommunen. I verksamhetsberättelsen så berättar du om dig själv och hur du tänkt bedriva verksamheten, aktiviteter, mat osv. Du får alla uppgifter från kommunen vad de vill veta.

    Se till att du har en egen kö av barn, så att du kan berätta hur många barn du har tänkt dig i ett första läge. I Solna får du betalt för dina egna barn om du tar dagbarn.

    Kommunen gör sedan ett hembesök, så att du får presentera dig själv och din verksamhet närmare.

    Du måste också kontakta polisen och be om ett utdrag ur Polisregistret. Utdraget skickar du in till kommunen.

  • alexma
    Äldre 31 Aug 13:38
    #15
    Bums skrev 2009-08-29 15:43:49 följande:
    Så om man tar kontakt med komunen så har dom svar på alla frågor tror du?Om nån här har svar eller vet nåt man bör tänka på får ni gärna dela med er.
    Det som är nytt nu är att alla kan starta pedagogisk omsorg med bidrag från kommunen.
    Jag vet inte hur det fungerar riktigt, men föräldrara måste välja att ha barn hos dig.
    Du ska kunna redovisa din verksamhet och hur du arbetar efter läroplanen. Det ställs samma krav på dig som på en förskola. Pedagogiskt kvalitetsarbete med bokslut och arbetsplaner ser jag som självklart.
    De kan säkert hjälpa dig mer på barn och utbildningkontoret i din kommun.
    Krävs det utbildning? Idag tror jag att det krävs då kraven på verksamheterna är rätt höga.
  • alexma
    Äldre 31 Aug 13:41
    #16
    Apolline skrev 2009-08-31 13:33:47 följande:
    Hittade detta från Solna Kommun; Det här exemplet berör hur det går till att starta familjedaghem i Solna och belyser därför också de specifika villkor och ersättningsnivåer som gäller där. Men själva förfarandet att starta eget är likadant oavsett kommun. Steg 1 Kontakta din kommun och be att få papper på vad som krävs för att starta eget som privat dagmamma. Steg 2 Det enklaste är att sedan registrera en enskild firma och ansöka om F-skatt. Kostnad 1.000 kr för ansökan om namn hos Bolagsverket. Ekonomisk beräkning av intäkter och utgifter I Solna finns det fyra olika ersättningsnivåer per barn. 1-3 år heltid 80 070 kr/år, deltid 71 2004-5 år heltid 66 270 kr/år, deltid 54 880 Gränsen mellan del- och heltid är 30 tim/veckan. Det finns ingen övre tidsgräns. Barnen kan gå kvar t.o.m årskurs 3, men som skolbarn är ju ersättningen betydligt lägre - 19 850 kr/år.Barn som går i annan verksamhet under delar av dagen kan få avdrag - det beror på den totala tiden. Det finns olycksfallsförsäkring för de barn som är boende i kommunen.Det finns inga formella krav på utbildning - det kan ju finnas andra värdefulla erfarenheter. Viktigt: Som egenföretagare får du betala alla sociala avgifter själv. Verksamhetsberättelse När du fått en bekräftelse på att din enskilda firma har fått namnet godkänt och att F-skatten är klar, så är nästa steg att skriva samman en verksamhetsberättelse och skicka in till kommunen. I verksamhetsberättelsen så berättar du om dig själv och hur du tänkt bedriva verksamheten, aktiviteter, mat osv. Du får alla uppgifter från kommunen vad de vill veta. Se till att du har en egen kö av barn, så att du kan berätta hur många barn du har tänkt dig i ett första läge. I Solna får du betalt för dina egna barn om du tar dagbarn. Kommunen gör sedan ett hembesök, så att du får presentera dig själv och din verksamhet närmare. Du måste också kontakta polisen och be om ett utdrag ur Polisregistret. Utdraget skickar du in till kommunen.
    Rätt intressant, vi har inga så tydliga riktlinjer än.
  • Äldre 31 Aug 18:16
    #17

    Apolline: det hittade jag också igårkväll men tack ändå.

    alexma: Tack för att du tagit dig tid att svara.

    Jag och en tjejkompis funderar på det här och vi har bestämt oss för att gå till kommunen på torsdag för att höra efter vad som krävs eller möjligen boka tid för ett samtal.
    Det känns som att det är det enda sättet att få reda på vad som gäller.

  • alexma
    Äldre 1 Sep 09:20
    #18

    Du får gärna hålla oss uppdaterade. Väldigt intressant att höra om den här nya "barnpengen".
    Lycka till.

  • Äldre 1 Sep 10:38
    #19

    det ska jag försöka göra.
    Men jag vet inte om vi får prata med nån på torsdag eller kanske bara bokar tid.

  • Äldre 1 Sep 11:09
    #20
    Bums skrev 2009-09-01 10:38:51 följande:
    det ska jag försöka göra. Men jag vet inte om vi får prata med nån på torsdag eller kanske bara bokar tid.
    ja berätta sen hur det gick för jag är oxå intresserad.
  • Äldre 6 Sep 18:55
    #21

    Vi var och pratade med kommunen i torsdags men skulle återkomma imorgon då vi kunde få prata med nån som visste mer.
    Så kanske kan återkomma imorgon med nå info.

  • AAAsAn­na
    Äldre 12 Sep 15:18
    #22

    Hejsan

    Jag har hela sommaren gått och funderat på hur man ska göra för att kunna ta hand om sina egna barn plus någon/några till.

    Jag har kontaktat ett företag som heter Christella i Uddevalla kommun som kan anställa personer i hela landet som privat dagmamma. Samtidigt som man blir anställd av Christella så sköter de hela kontakten med kommunen.

    Kolla in www.christella.se för att se mer information.

  • Äldre 12 Sep 15:52
    #23

    tack för länken ska kolla in det.
    Jag kommer inte ha min son hos mig utan han kommer gå på dagis då han bara är ett år och jag tror inte han skulle förstå varför han helt plötsligt måste dela sin mamma med någon annan.
    Vi ha pratat med kommunen om att bli kommunalt annstälda men då dom inte vill ha nå fler dagmammor som jobbar tillsammans i lokal, utan bara sådanna som jobbar i sina hem här där jag bor så funkar inte det för oss att bli kommunalanstälda, men jag ska ändå kolla in länken.

    Den 23e får vi komma in och prata med dom om privat.

Svar på tråden Vad krävs för att bli (privat) dagmamma?