• Äldre 1 Sep 19:55
    49453 visningar
    34 svar
    34
    49453

    Blanda ipren och panodil? Snabba svar tack.

    Min 7 månaders har fått feber.
    Hon fick igår och den stiger sakta. Hon är gnällig och har svårt att sova.
    Hon fick en panodil för ett par timmar sen, och jag undrar om jag kan ge henne ipren också?
    Man kan ju blanda som vuxen, men kan jag göra det på henne oxå? :S

  • Svar på tråden Blanda ipren och panodil? Snabba svar tack.
  • Äldre 1 Sep 20:24
    #21

    En annan fråga bara, hur snabbt tas den upp av kroppen?
    Om hon bajsar efter 5 minuter, har den hunnit ut i kroppen då?

  • Anksan
    Äldre 1 Sep 20:29
    #22

    ger du supp eller flytande?

  • HäxanS­urtant­3
    Äldre 1 Sep 20:30
    #23
    Anksan skrev 2009-09-01 20:19:50 följande:
    vill bara säga att ipren inte alls är acetylsalicylsyra. (får inte ges till barn under 18 år med feber)ipren är ibuprofen.Ja du kan lätt ge ipren nu. (Jobbar själv på apotek med just sådan här rådgivning).Följ bara doseringsanvisningen för ipren för sig och panodil för sig så blir det inte tokigt.Om du känner dig osäker på att blanda de båda ge bara ipren. Men du kan ge en ipren dos redan nu efter panodilen.
    Nej det är inte ASA men både ASA och ibuprofen är cox-hämmare, eller hur? Sedan om det är en selektiv COX-hämmare (COX 1 el 2 el båda) behöver ju inte allmäheten känna till, det viktigaste är ju de vet att biverkningarna kan vara blödningar och magtarmproblem.

    Det flesta föräldrar skulle inte ge magnecyl till barn såklart eller inte hller trombyl.

    De flesta föräldrar följer ju apotekets rekommendationer och köper således alvedon/panodil och ipren.
  • Anksan
    Äldre 1 Sep 20:32
    #24

    det enda jag sa var att ipren inte är ASA som du skrev.

    That´s it.

  • HäxanS­urtant­3
    Äldre 1 Sep 20:33
    #25
    Winglur skrev 2009-09-01 20:24:27 följande:
    En annan fråga bara, hur snabbt tas den upp av kroppen?Om hon bajsar efter 5 minuter, har den hunnit ut i kroppen då?
    ja en supp absorberas relativt snabbt. Men du kan ju kolla tempen efetr ca 45 minuter så ser du hur mkt den verkat. Ge dig INTE på ge en ny! Överdosering är farligt...han hon inte hög feber så avvakta en stund. Badda med fuktiga tvättlappar, ha bara blöja på med trosa. Vädra svalt i rummet.
  • bellan­bus
    Äldre 1 Sep 20:35
    #26

    Man kan kombinera ipren och panodil som folk tidigare sagt här. Dock ska man bara göra det i undantagsfall, det vill säga om barnet/personen har väldigt hög feber eller väldigt ont av någon anledning.

    Om febern går neråt så om det bara är från 38,9 till 38,6 så har tabletten haft effekt och då behöver man inte kombinera.

    Riskerar barnet att få feberkramper som någon här tidigare sagt, klart att man då kan kombinera men det bästa är då att åka in och få ordinerat en annan febernedsättande dos som de räknar ut baserat på barnets vikt.

    Den dos som står angiven bak på förpackningarna är den dos som rekommenderas och som man kan behandla med under längre tid och utan läkares rekommendation. Men alla receptfria läkemedel kan ordineras i annan dos av läkare om det anses nödvändigt, men det är individuellt och bara för att kreti får ta 4 alvedon åt gången enligt sin läkare så kan hon inte säga till pleti att hon också kan göra det utan läkares bedömning.

    Så länge barnet dricker och inte är för allmänpåverkat så ska man undvika att ge mer febernedsättande än nödvändigt då feber är kroppens sätt att hantera infektionen.

  • HäxanS­urtant­3
    Äldre 1 Sep 20:37
    #27
    Anksan skrev 2009-09-01 20:32:48 följande:
    det enda jag sa var att ipren inte är ASA som du skrev. That´s it.
    sant,jag skrev fel ..(är trött nu) men verkningsmekanismerna är i princip de samma. Dessutom hämmar ju ibuprofen både cox 1 och cox2.
  • m3ssy
    Äldre 1 Sep 20:38
    #28

    Ger du Panodil var 4:e timme? Det låter ganska ofta men du kanske inte ger det så ofta hela dygnet?

  • Äldre 1 Sep 20:42
    #29

    Nej jag tänkte absolut inte ge en till!
    Ville bara veta om det gått ut i kroppen lr inte.

    Tack för alla svar, nu ska vi försöka lägga oss. :/

  • JA77
    Äldre 3 Sep 00:22
    #30
    konkelbär skrev 2009-09-01 19:59:16 följande:
    Enligt apoteket ska man inte blanda dessa två nej.
    Du har fel. Vad har du fått denna uppgift ifrån?
  • JA77
    Äldre 3 Sep 00:24
    #31
    HäxanSurtant3 skrev 2009-09-01 20:09:01 följande:
    ja man kan varva paracetamol (panodil eller alvedon) med ipren (Acetylsalisylsyra) då de verkar på helt olika sätt. ASA är en COX-hämmare som hämmar syntesen av thromboxan och prostaglandiner medans paracetamol har en annan faktiskt delvis okänd verkningsmekanism. www.internetmedicin.se/dyn_main.asp Man ska dock inte ge ipren till spädbarn under en viss ålder,tror det är under 6 mån ska inte ska ha det..? Plus barn som har ont i magen ska inte heller ha det. Då TS barn bara är 7 månader hade jag rådfrågat en läkare först.
    Ipren är ibuprofen, inte acetylsalicylsyra. Däremot tillhör de gruppen NSAID.
  • HäxanS­urtant­3
    Äldre 3 Sep 00:33
    #32
    JA77 skrev 2009-09-03 00:24:38 följande:
    Ipren är ibuprofen, inte acetylsalicylsyra. Däremot tillhör de gruppen NSAID.
    men är cox hämmare båda två. Ibuprofen är dessutom en hämmare av både cox1 och cox2.

    Skrev ASA då folk brukar veta vad det är och då verkningsmekanismen i stort sett är den samma som ibuprofen så spelar det ju inte så där väldigt stor roll för en lekman.
  • HäxanS­urtant­3
    Äldre 3 Sep 00:51
    #33
    HäxanSurtant3 skrev 2009-09-03 00:33:41 följande:
    men är cox hämmare båda två. Ibuprofen är dessutom en hämmare av både cox1 och cox2.Skrev ASA då folk brukar veta vad det är och då verkningsmekanismen i stort sett är den samma som ibuprofen så spelar det ju inte så där väldigt stor roll för en lekman.
    tror fö inte en mamma med febrgt barn sitter och funderar över exakta verklingsmekanismer och att ASA acetylerar ett enzym medan ibuprofen har en annan kemisk påverkan på samma enzym...

    En mamma med febrigt barn som är orolig vill veta:

    1) går det att kombinera alvedon o ipren?
    2) ungefär hur verkar de? och vilka biverkningar är det? hur ska man ge medicinerna?

    Resten är för apotekare ,farmakologer och specialintresserade läkare..
  • JA77
    Äldre 3 Sep 08:13
    #34
    HäxanSurtant3 skrev 2009-09-03 00:33:41 följande:
    men är cox hämmare båda två. Ibuprofen är dessutom en hämmare av både cox1 och cox2. Skrev ASA då folk brukar veta vad det är och då verkningsmekanismen i stort sett är den samma som ibuprofen så spelar det ju inte så där väldigt stor roll för en lekman.
    Men det är ändå risk att folk förstår fel. Ska man förklara för en lekman ska man beskriva det generiska namnet och dess funktion, samt att de fungerar liknande som preparat X. Men att skriva att Ipren ÄR acitylsalicylsyra är fel.
Svar på tråden Blanda ipren och panodil? Snabba svar tack.