• TyskMa­mma
    Äldre 3 Sep 09:40
    2773 visningar
    6 svar
    6
    2773

    Varför måste man tvätta händerna?

    Jaa... konstig fråga kanske men jag vet inte hur jag ska få min fyraåring att tvätta händerna efter toalettbesök!
    Jag har alltid lärt henne att man ska det men nu börjar hon ifrågasätta allting och dessutom ser hon att det är så många som INTE tvättar sig!*blä!*
    Hur ska jag förklara för henne att de andra gör fel? Och hur ska jag förklara för en fyraåring varför man bör tvätta händerna utan att skrämma livet ur henne med skräckhistorier om baciller?!

  • Svar på tråden Varför måste man tvätta händerna?
  • DrFlyg­plan
    Äldre 3 Sep 09:44
    #1

    Det behöver väl inte skrämma livet ur henne för att du förklarar att man har bakterier på händerna som ibland kan göra en sjuk om man inte tvättar dem noga efter toalettbesök.

    Annars får du väl dra till med något mer radikalt och fråga hur hon skulle gilla om någon hade grävt sig i stjärten och sedan bjudit henne på godis ;). *känn humorn*

    Det är sådant man bara gör helt enkelt! :)

  • Äldre 3 Sep 12:44
    #2

    Vi säger som det är. När man är på toa får man lätt bajsbakterier på händerna. Bajsbakterierna ska finnas i rumpan, där gör de nytta (min fyraåring vet tex att de gör k-vitamin som behövs för att blodet ska koagulera) men om man får dem på händerna ska man tvätta sig så man inte får dem i munnen nästa gång man äter - för då blir man magsjuk och kräks.

    Det har funkat bra. Han har ingen bacillskräck men tvättar ALLTID händerna.

  • Pixoli­na
    Äldre 4 Sep 23:05
    #3

    Det kanske inte är så roligt att tvätta händerna? Barn vill ha kul! Ta med henne till affären och låt henne välja sin alldeles egna speciella tvål som hon ska använda och som bara är hennes. Det finns ju masor av skojiga tvålar!

  • TyskMa­mma
    Äldre 5 Sep 10:10
    #4

    Pixolina
    Ja det var en bra ide, det ska jag prova!

    Men det är ju inte så att hon vägrar att tvätta händer ännu(!)
    Hon tycker bara att om de andra inte gör det, så varför måste hon det?
    Grupptryck är det ju inte riktigt men i allafall ett ifrågasättande av minoriteters(!) agerande. Och jag vet inte riktigt hur jag ska tackla detta, för jag VET ju att man ska tvätta händerna efter man har varit på toa! Jag vill ju inte att hon ska bli sjuk. Speciellt om hon leker med barnen som INTE tvättar sina händer själva.

  • Pixoli­na
    Äldre 5 Sep 20:05
    #5

    Jo, barn gör som andra gör! Min son ville oftast inte tvätta händerna när vi kommit hem från dagis. Och att tvätta händerna innan maten gick si så där. Men sedan han fick välja sin egna tvål - det blev en rosa dofttvål - går det mycket bättre. Tvålen är hans, ingen annan får använda den och det är han väldigt nöjd med.

  • Äldre 9 Sep 22:37
    #6

    Mina barn har varit magsjuka några gånger, och att kräkas vet vi ju alla är ju fruktsnavärt! Så när mina ifrågasätter varför man måste tvätta händerna så brukar jag säga att om man inte gör det efter toabesök, då kan man bli magsjuk, för bacillerna finns kvar på händerna.


    ~ Mamma till 3 goingar ~
Svar på tråden Varför måste man tvätta händerna?