• Zana1
    Äldre 4 Sep 10:56
    5976 visningar
    6 svar
    6
    5976

    jobb och utvecklingsgaranti ?

    Hade grundbelopp från alfa kassan 320 kronor per dag o nu när dagarna är slut fick jag vara i jobb o utvecklingsgaranti,är det någon som är i detta program o i så fall vad innebär detta? praktik ? heltid-deltid? hur mycket i lön har ni? Jag undrar eftersom jag hade grundbelopp o min a kassan var inte på arbetsvilkor ska jag få samma belopp som förut d.v.s 320 kronor per dag??

  • Svar på tråden jobb och utvecklingsgaranti ?
  • Äldre 4 Sep 10:58
    #1

    Jag är inte i garantin, men jag vet folk som är det. Som jag fattat det så är praktiken på heltid och de får samma ersättning som från a-kassan.

  • Louise Hbg
    Äldre 4 Sep 20:49
    #2

    Det finns att läsa om på www.ams.se.

  • Sundsv­allsbo
    Äldre 5 Sep 17:13
    #3

    Så länge man är inskriven i jobb-och utvecklingsgarantin uppbär man aktivitetsstöd från försäkringskassan motsvarande din a-kassenivå. I ditt fall grundbeloppet - 320 kronor - 5 dgr/veckan.

    Får du praktik eller blir kvar till dess du hamnar i fas 3 och får samhällsnyttig sysselsättning blir ersättningen densamma - 320 kronor/dag.

    Om det finns något vett och reson i detta regelverk kan diskuteras. Som Louise Hbg hänvisar till ovan kan du läsa mer på arbetsförmedlingens hemsida.

  • After Foreve­r
    Äldre 5 Sep 18:52
    #4

    Jag tycker det är helt galet och framförallt förnedrande det här med fas 3. Det lär inte göra det lättare att få jobb heller om man hamnar där. Därför ska jag börja plugga innan jag hamnar där.

  • Zana1
    Äldre 5 Sep 22:45
    #5

    vad gör man i fas 1? det står att man ska söka söka jobb o.s.v.hur länge är man i fas 1? när börjar fas 2? det var det jag undrade över?

  • Louise Hbg
    Äldre 7 Sep 19:51
    #6

    Det är faktiskt så att många som hamnar i praktik har större chns att få jobb. Flera av mina kursdeltagare får jobb efter sin praktik...kanske inte just på stället där de gjorde sin praktik, men man får upp forhoppningen igen, skaffar kontakter etc...

Svar på tråden jobb och utvecklingsgaranti ?