• Äldre 5 Sep 18:12
    90644 visningar
    185 svar
    185
    90644

    Vart i Malmö ska man bo???

    Funderar på att flytta ner i landet, till skåne. Helsingborg, Malmö är bla av intresse.. Tanken är att jag ska fortsätta mina studier där. Jag har vart ute på MKBfastigheter och kikat, men inte hittat nått i min smak. Jag bor här nu i radhus med uteplatser, trivs bra så!

    Å hur vet jag vart jag ska bo där nera..bra/dåliga områden. jag har också barn, så det ska vara barnvänligt!

    Hjälp mig alla ni skånebor och andra som vet :)

  • Svar på tråden Vart i Malmö ska man bo???
  • cavat
    Äldre 5 Sep 19:40
    #1

    Du har inte funderat på att bo i Lund? Det finns bra förbindelser med Malmö om det nu är där du ska studera. Är själv från Malmö men bor sedan sju år tillbaka i Lund med make och barn, vägrar flytta till Malmö igen. Älskar Lund och här är jättebra att bo för barnfamiljer. Skulle någon tvinga mig=) att flytta till Malmö fick det bli till Limhamn.

  • vanill­a deej
    Äldre 5 Sep 22:07
    #2

    Jag skulle hellre valt en förort till Malmö än Malmö i sig. Det finns många förorter så det är bara frågan om vilken du föredrar Buss och tågförbindelser är bra från förorterna oftast till både Malmö och Lund.

  • Äldre 5 Sep 22:08
    #3

    Vill också bo strax utanför...Bor i Södra innerstan nu..Här vi bor är det inte barnvänligt, men det är gåavstånd till stan och allt man behöver.. Saknar dock en gård till barnen...men tvivlar på att den hade fått vara...


    Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • SanOsc
    Äldre 5 Sep 22:26
    #4

    Limhamn i Malmö, annars tycker inte jag det finns några bra och barnvänliga områden kvar i Malmö.

    Runt om finns däremot många bra, Klagshamn, Tygelsjö, Vellinge, Åkarp, Lomma, Svedala, osv.

  • Äldre 6 Sep 10:25
    #5

    Alltså blir det nån förort till Malmö som de låter på er! Jag vill absolut känna mig trygg där jag bor med mitt barn, ett lungt område vill jag bo i.

    Cavat: Jo Lund är absolut ett alternativ. Ska man bo i utanför Lund då också för att komma åt de lugna och barnvänliga?

    Helsingborg då?

    I vilka städer vill jag INTE bo i då?

  • Äldre 6 Sep 10:26
    #6

    vad är det som är negativt med Malmö då?

  • Äldre 6 Sep 10:27
    #7

    vi bor "på" Limhamn och trivs jättebra, det är som en lite stad i den stora staden!

  • iortig­er
    Äldre 6 Sep 10:28
    #8

    Vi bor i Malmö nu,men vi ska så fort vi kan tillbaka till Vellinge! Det är lugnt och tryggt och ett perfekt ställe att uppfostra barn på.....

  • Äldre 6 Sep 10:36
    #9

    Jag känner nog att jag skippar Malmö, någonstans mellan Malmö och Lund.. och i Lund då.. Staffanstorp då?

  • Äldre 6 Sep 10:43
    #10

    Finns inga bra områden i Malmö enligt mig. Men vill du tvungen bo i stan så undvik: Lindängen, Gullviksborg, Nydala, Hermodsdal, Söderkulla (skottlossningar i tid och otid), Almhög, Rosengård, Holma, Segevång, Oxie, Krogsbäck.

    Ang. Limhamn, Bunkeflostrand och liknande "överklass/övre medelklass-områden" (om man nu får skriva så på FL) skulle jag även undvika dem. Iaf om man inte passar in i deras mall.
    Lindeborg är nog de enda område i stan som jag tycker är okej.

    Bra områden utanför: Tygelsjö, Vellinge, Hököpinge, Staffanstorp, Hjärup... ja, egentligen de flesta.

    Undvik: Arlöv

    Ang. Lund så är det ju en studentstad så tror att man som barnfamilj ska undvika stan om man vill ha ett lugnt område.

    Helsingborg är nog en mysig stad att bo i, men rätt långt från Malmö om du ska plugga här.

Svar på tråden Vart i Malmö ska man bo???