• Äldre 5 Sep 21:23
    48052 visningar
    72 svar
    72
    48052

    Hur sköter ni er nya tatuering?

    Gjorde min andra tatuering för två dagar sedan. Den första jag har är typ 20 år o bara påbättrad för 5 år sedan. När jag gjorde min första fick jag rådet att smörja tatueringen med Helosan salva flera gånger / dag. Varit inne på tatueringssidor nu där det står detsamma.

    När jag gjorde min nu så fick jag bara beskedet att tvätta tatueringen med tvål o vatten 2 ggr/dag. Det behövdes ingen salva då detta förlängde läkningsprocessen då man tillförde fukt...? Om jag kännde att det stramade lite så skulle jag smörja på ett TUNNT lager med helosan men inte annars (helosan är mjukgörande o antiseptiskt).

    Tog faktiskt o smörjde in min tatuering ikväll....

    Hur gör ni?
    Smörjer eller ej?

  • Svar på tråden Hur sköter ni er nya tatuering?
  • Äldre 5 Sep 21:26
    #1

    Mina senaste tatueringar gjorde jag 2006 och då skulle man iaf smörja, så att det inte blev torrt.

  • Äldre 5 Sep 21:27
    #2

    Jag smörjde min med helosan en gång om dagen. De första dagarn iaf

  • fetsny­gg
    Äldre 5 Sep 21:29
    #3

    jag gjorde min utomlands.. på foten av alla ställen.. så salvan la sig bara utanpå för att det var så mycket sårskorpor.. lät bli att smörja.. och om jag väl smörjde så använde jag kortisonsalva..

    hur som helst, min första tatuering rekomenderade de helosan till.. känns det bra, så smörj på

  • Pormoi­cheia
    Äldre 5 Sep 21:29
    #4

    tvättar med vatten, smörjer med Jukon och har det invirat i gladpack i några dagar (byter givetvis ut plasten med jämna mellanrum)


    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Cecili­aaa
    Äldre 5 Sep 21:30
    #5

    Jag har gjort två st, den ena juni -08 och den andra sept -08.
    Då sa dem att jag skulle träffa morgon och kväll,
    samt smörja med bepanthen, jätebra salva enligt mig

    De sa också till mig att jag skulle smöra flera gånger om dagen,
    helst så fort det torkat in, då det kunde bli "sprickor" i tatueringen
    om den blev torr och inte blev smörjd.

  • Äldre 5 Sep 21:34
    #6

    Ok,tack för detta. Då blir det mer smörj här också... Nu är tatueringen mjuk o fin.
    Har också tänkt på sprickorna som du pratade om Ceciliaa. Det kan väl inte var bra med dem?


    Pormoicheia skrev 2009-09-05 21:29:30 följande:
    tvättar med vatten, smörjer med Jukon och har det invirat i gladpack i några dagar (byter givetvis ut plasten med jämna mellanrum)
    Plast i några dagar?? Låter jobbigt. Jag hade plast några timmar men förstod egentligen inte meningen med det.
  • Äldre 5 Sep 21:41
    #7

    När jag tatuerat mig så brukar jag smörja när det börjar klia...

  • épouse
    Äldre 5 Sep 21:43
    #8

    Helosan som gäller. Dom föesta produkterna hos tatuerare är Helosan i annan förp och dyrare

  • Bobby7­7
    Äldre 5 Sep 21:55
    #9

    Tatuerade mig i juni i år och smörjde 3-5 ggr/dag med Helosansalva, och det var det jag fick som skötselråd av tatueraren också..

  • PVeraB
    Äldre 5 Sep 21:57
    #10

    smörjde med helosan salva. min svåger fick rådet att smörja med den där babysalvan beptapen. (den där nån annan i tråden tipsa om) smörjde så ofta jag kom ihåg, i typ två veckor eller iallafall en

Svar på tråden Hur sköter ni er nya tatuering?