• Susie
    Äldre 6 Sep 17:03
    29810 visningar
    28 svar
    28
    29810

    Naturlig Progesteron kräm/Östrogen dominans

    Hej!

    En kort beskrivning....
    Vi har gjort en utredning som visar på oförklarlig barnlöshet och är inne på 16e försöket. Min läkare har inte tagit några prover men efter evigt tjat (eftersom vi ska påbörja IVF i Nov) fick jag för en vecka sen göra ett AMHprov. Jag vet inte huruvida det här provet visar hur nivån av progesteron ligger MEN en sak vet jag och det är att jag hela tiden misstänkt att det är här problemet ligger. Har tyyydlig ÄL och varit ihärdiga varje månad utan resultat. För ca 1 år sen började jag få spottings 2 dgr innan mens (aldrig haft hela mitt liv)+att min cykel förkortades till 25-26 dgr istället för 28 och en lutealfas på ca 11 dgr. Varje månad så känner jag redan tidigt att "mensen är på G" ca 5-6 dgr tidigare och har grymt med huvudvärk, även innan ÄL, ömma bröst och allt vad PMS innebär. Förra månaden blev jag så less att jag beställde en naturlig progesteron kräm!
    Till min fråga, har nån använt den "ProgesterALL" och tyckt att den hjälpt mot pms och kanske tom blivit gravid?
    Alla erfarenheter är välkommna inom det här med lågt progesteron/Östrogendominans.

  • Svar på tråden Naturlig Progesteron kräm/Östrogen dominans
  • Gyöngy­öm81
    Äldre 9 Apr 22:34
    #11

    Hej igen!
    Kort om mig:jag är 28 år,jag har 2 barn, 30 och 14 månader, haft mitt första (förhoppningsvis sista också) missfall i feb, sen dess och även mensen innan sista plusset upplevde jag världens smärta vid ÄL och sedan massa bruna flytningar flera dagar innan mensen sätter igång,plus att allting blev så oregelbunden (har alltid förut haft 27 dagars cykel, och jag kunde ställa klockan efter mensen,typ) osv...så har jag aldrig haft det förut så jag misstänker att mina hormoner strular. Eftersom vi vill gärna skaffa ett till barn inom snar framtid så vill jag göra allt i min makt för att vi ska ha ett till + snart och en frisk o kry liten bebis! Så jag har börjat (efter en månads väntan och funderingar) använda progesterall krämen och hoppas hoppas *fingers krossed* att det hjälper nu...så ÄL hade jag den 31 mars, väntade 3 dagar så ägget säkert släppte (fast man vet ändå inte helt säkert) så idag var det den 6:e dagen jag smörjde...vi får väl se om det gör nån skillnad.
    Skriv gärna ner symtom o tips om ni har lust att dela med er! Lycka till oss alla!

  • Susann­e 804
    Äldre 28 Nov 10:57
    #12

    Kolla in Dr John R Lee

  • Äldre 16 Dec 10:22
    #13

    Min bästa kompis försökte bli gravid i över ett år plus utan p-piller i tre år. Kort lutefas/menscykel. Köpte den krämen och blev gravid på andra månaden, hon är övertygad om att det var den som gjorde det, hon kände ägglossningen den månaden hon blev gravid och mån innan var cykeln längre. Jag har inte dom problemen, men lycka till, hoppas den hjälper er med!

  • Äldre 10 Jan 16:55
    #14

    Jag använder krämen och fått något längre cykel med den och så har den tagit bort spottings ett par dagar innan mens utan mensen kommer igång direkt istället men ca 2-3 dagar senare än förut.
    Har inte försökt aktivt att bli gravid förrän den här månaden så vet inte om det funkar för det, men har använt den för att fixa PMS en. (Den här månaden har jag börjat smörja några dagar efter ÄL men har dunder PMS redan fast den är en vecka till BIM). Så den har helt klart en viss funktion tror jag.( men tydligen inte alltid då)
    Den här månaden får dock mensen vara hur sen som helst eller helst av allt inte komma

  • Ari Gold
    Äldre 10 Jan 16:57
    #15

    Jag har använt den då jag hört att den skulle hjälpa mot migrän, men även hört att en annan positivt effekt var att den skulle göra det lättare för ägget att fästa om man försöker bli gravid. Jag blev gravid samma månad som jag började använda den men kan ju inte veta om det beror på det. Har inte heller kännt av migränen men som sagt, man kan ju inte veta vad som är slump och vad som är verklig effekt.


  • Äldre 11 Jan 22:48
    #16
    Ari Gold skrev 2012-01-10 16:57:51 följande:
    Jag har använt den då jag hört att den skulle hjälpa mot migrän, men även hört att en annan positivt effekt var att den skulle göra det lättare för ägget att fästa om man försöker bli gravid. Jag blev gravid samma månad som jag började använda den men kan ju inte veta om det beror på det. Har inte heller kännt av migränen men som sagt, man kan ju inte veta vad som är slump och vad som är verklig effekt.
    Hoppas du har rätt. Jag smörjer nu.. men har huvudvärk och ont i brösten och molvärk och värre PMS än jag haft på länge. Men resulterar det i en bebis så skall jag inte klaga...men fy fasen vad jobbigt det är. Det är en vecka kvar till BIM, och jag hoppas ju det är gravsymptom och inte PMS, men för tidigt att säga än.
    Trodde krämen skulle dämpa PMS också, eller?
  • ceas
    Äldre 13 Jan 21:45
    #17
    Charlie12 skrev 2012-01-11 22:48:51 följande:
    Hoppas du har rätt. Jag smörjer nu.. men har huvudvärk och ont i brösten och molvärk och värre PMS än jag haft på länge. Men resulterar det i en bebis så skall jag inte klaga...men fy fasen vad jobbigt det är. Det är en vecka kvar till BIM, och jag hoppas ju det är gravsymptom och inte PMS, men för tidigt att säga än.
    Trodde krämen skulle dämpa PMS också, eller?
    Samma här, jag brukar har ont i brösten, huvudvärk, trött och hängig efter äl och innan mens. Beställde krämen pga pms och förhoppningar om graviditet. Men det enda jag märkt denna månad nu när jag börjat är ännu värre symtom än vanligt + JÄTTE dåligt humör...
    Jätte konstigt, då krämen skulle, så som du säger, dämpa pms.. inte göra det värre
  • Äldre 14 Jan 19:39
    #18
    ceas skrev 2012-01-13 21:45:28 följande:
    Samma här, jag brukar har ont i brösten, huvudvärk, trött och hängig efter äl och innan mens. Beställde krämen pga pms och förhoppningar om graviditet. Men det enda jag märkt denna månad nu när jag börjat är ännu värre symtom än vanligt + JÄTTE dåligt humör...
    Jätte konstigt, då krämen skulle, så som du säger, dämpa pms.. inte göra det värre
    Jamen, det är ju helt otroligt!! Jag har lust att strypa någon och är helt knasig...
    Och extra hungrig också dessutom. Jaja, jag fortsätter väl några dagar till. Man skall väl bli snäll av progesteron eller?
  • Ari Gold
    Äldre 15 Jan 12:48
    #19
    Charlie12 skrev 2012-01-11 22:48:51 följande:
    Hoppas du har rätt. Jag smörjer nu.. men har huvudvärk och ont i brösten och molvärk och värre PMS än jag haft på länge. Men resulterar det i en bebis så skall jag inte klaga...men fy fasen vad jobbigt det är. Det är en vecka kvar till BIM, och jag hoppas ju det är gravsymptom och inte PMS, men för tidigt att säga än.
    Trodde krämen skulle dämpa PMS också, eller?

    Jag kännde likadant och tänkte skicka tillbaka skiten och klaga,...men mina PMS besvär visade sig vara graviditetssymptom.
  • Äldre 15 Jan 22:30
    #20
    Ari Gold skrev 2012-01-15 12:48:51 följande:
    Jag kännde likadant och tänkte skicka tillbaka skiten och klaga,...men mina PMS besvär visade sig vara graviditetssymptom.
    Jippieeeee, hoppas hoppas!! Blir glad när jag läser det här . Du kanske jag kan stå ut med att jag vill slå ner alla och brösten känns som två ömma klumpar ett par dagar till.
  • Äldre 15 Jan 22:58
    #21

    Nån som vet hur krämen ska användas när man har pco och oregelbundna cykler?

  • Äldre 15 Jan 23:08
    #22

    Vad menas med östrogendominans och hur har det att göra med spottings? Har oxå småblödningar ca tre dar innan blödningen kommer igång ordentligt. Och på vilket sätt kan det påverka fertiliteten? förklara för en newbe.

  • Asko
    Äldre 5 Jun 18:06
    #23

    #21 Om din cykel är oregelbunden är det bra om du tar reda på när du har ÄL med tex ÄL-stickor. Alternativt att du räknar fram ett troligt ÄL-datum från din sista mens. Du börjar smörja dig med naturligt progesteron när du får ÄL, sen smörjer du dig 2ggr/dag fram till att mensen kommer. Efter några månaders användning brukar menscykeln ha blivit mer regelbunden. Om den inte har blivit det kan det betyda att du även behöver naturligt östrogen (inte syntetiskt då detta ökar risken för cancer). Det finns salivtester du kan köpa för att testa detta, och om det visar sig att du behöver det också så kan du köpa ett litet plåster med naturligt östrogen.
     

  • Asko
    Äldre 5 Jun 18:13
    #24

    #22 Östrogendominans är ett uttryck som Dr John Lee myntade när han upptäckte att väldigt många kvinnor har alldeles för mycket östrogen och för lite progesteron. Runt omkring oss har vi väldigt många östrogenliknande ämnen (du kanske har läst den pågående debatten om Bisfenol A?) som våra kroppar tar upp. Och eftersom östrogenet konkurrerar ut progesteronet så får vi så kallad östrogendominans. Detta kan leda till missfall, infertilitet, depression, migrän, hjärt- och kärlsjukdomar, problem med sköldkörteln, minskad sexlust, övervikt, håravfall, benskörhet, PMS och mycket annat.

  • Äldre 22 Jun 07:48
    #25

    Bra länk om östrogendominans: http://server1.drlam.com/articles/Estrogen_Dominance.asp
    Här står det hur viktigt det är med progesteron när man vill få barn: http://repro-med.net/repro-med-site2/index.php?option=com_content&view=article&id=25&Itemid=12

    Jag tror själv att jag har östrogendominans. Om jag inte blir gravid denna månad (har nyss gjort IVF) så tänker jag börja med örtextraktet Agnus castus, det ska kunna hjälpa (förutom att tillföra extra progesteron).   

  • Äldre 7 Apr 09:29
    #26
    Mumwannabe79 skrev 2012-06-22 07:48:22 följande:
    Bra länk om östrogendominans: server1.drlam.com/articles/Estrogen_Dominance...
    Här står det hur viktigt det är med progesteron när man vill få barn: repro-med.net/repro-med-site2/index.php?optio...

    Jag tror själv att jag har östrogendominans. Om jag inte blir gravid denna månad (har nyss gjort IVF) så tänker jag börja med örtextraktet Agnus castus, det ska kunna hjälpa (förutom att tillföra extra progesteron).   
    Innehåller Agnus Castus (munkpeppar) Progesterone?
  • Äldre 13 May 19:58
    #27

    Vad jag har läst så verkar det som att Angus Castus harmoniserar det östrogen/progesteron balansen. Och det är väl ganska vanligt med östrogen dominansvilket gör att progesteronen inte produceras som det skall. 

    Jag kör dropparna tre gånger dagligen denna månad är på försök nummer 3. I kombination  med akupunktur och någon örtmedicin som jag fått från kinesiske läkaren. 

    Skall väl ha ÄL på ons/tors och känner av den otroligt mycket + att den verkar komma tidigare i cykeln än annars. (brukar ha sen ÄL och kort lutealfas). Vet ju inte om det är AC eller det andra som gör skillnad iofs. Men skadar inte att prova .

  • Äldre 24 Jun 12:20
    #28

    hur använder ni krämen? jag beställde den för 1 år sedan för min oregelbundna mens och den funka med en gång :) så nu vill jag verkligen bli gravid. något tips någon??

Svar på tråden Naturlig Progesteron kräm/Östrogen dominans