• Coming Soon
    Äldre 9 Sep 18:59
    21479 visningar
    22 svar
    22
    21479

    Katter + mjölk = ?

    Har 3 katter, varav 2 är ca 15 veckor gamla, de ÄLSKAR mjölk. Är det farligt att ge dem en slurk av vår mjölk då och då? Har även laktosfri mjölk hemma, skulle den vara bättre?

    Förklara gärna varför om de EJ skulle kunna dricka mjölk..

  • Svar på tråden Katter + mjölk = ?
  • Hallon­mun
    Äldre 9 Sep 19:01
    #1

    man ska inte ge mjölk till katter eftersom det innehåller för mycket laktos som katter inte kan bryta ner. Detta kan orsaka diarré hos vissa katter inte alla. Om du kokar mjölken bryts laktosen ner. Ost och grädde brukar går bra, eftersom dessa livsmedel innehåller mindre laktos än mjölk

    Det handlar alltså inte om att de ej kan dricka utan att de inte bör... ungefär som att människan inte heller ska dricka komjölk, men det gör vi ändå

  • Sofier­o
    Äldre 9 Sep 19:02
    #2

    Vet inte om det är nån hjälp, men jag har "hört" att katter inte ska dricka vår mjölk, att det är nåt ämne i det som de inte tål. Men en slurk då och då bör ju inte vara så farligt om de inte reagerar på det. Med tanke på vad mina katter stoppar i sej, bara de kan... Thai-kyckling, tacofärs, kantareller osv...

  • Sofier­o
    Äldre 9 Sep 19:03
    #3
    Hallonmun skrev 2009-09-09 19:01:47 följande:
    man ska inte ge mjölk till katter eftersom det innehåller för mycket laktos som katter inte kan bryta ner. Detta kan orsaka diarré hos vissa katter inte alla. Om du kokar mjölken bryts laktosen ner. Ost och grädde brukar går bra, eftersom dessa livsmedel innehåller mindre laktos än mjölk Det handlar alltså inte om att de ej kan dricka utan att de inte bör... ungefär som att människan inte heller ska dricka komjölk, men det gör vi ändå
    Tack, där lärde jag mej nåt, det är så pinsamt att bara "ha hört" nånting!
  • Äldre 9 Sep 19:03
    #4

    Kaffegrädde är bättre för deras magar om man vill ge dom något extra gott ibland.

  • Coming Soon
    Äldre 9 Sep 19:06
    #5

    Men laktosfri mjölk då? Sonen är laktosintolerant så vi har alltid den mjölken hemma.. Har det med laktos att göra så borde ju den fungera.. Vill så gärna ge dem det då de verkligen älskar det.

  • Äldre 9 Sep 19:06
    #6

    Våra katter har aldrig blivit dåliga av mjölk. Men som med oss människor så är de olika, vissa är mer känsliga än andra.

    För vår förra katt fick vi gömma pepperoni om vi hade sån hemma, för han älskade det och norpade gärna, men vi ville inte han skulle äta sånt. Han blev dock aldrig dålig - ens av det! Han älskade stark mat och det gick bra.

  • Hallon­mun
    Äldre 9 Sep 19:08
    #7

    Coming Soon skrev 2009-09-09 19:06:12 följande:


    Men laktosfri mjölk då? Sonen är laktosintolerant så vi har alltid den mjölken hemma.. Har det med laktos att göra så borde ju den fungera.. Vill så gärna ge dem det då de verkligen älskar det.
    det borde ju vara skonsammare för kattens mage med laktosfri mjölk, som sagt inte alla som reagerar på mjölk, precis som vi. och de kan även bli känsligare när de blir äldre... man kanske provocerar fram en intolerans sas
  • Äldre 9 Sep 19:22
    #8

    Jag brukar köpa Whiskas "kattmjölk" till min ibland.. =)

  • Coming Soon
    Äldre 9 Sep 19:25
    #9
    Miss Obsessive skrev 2009-09-09 19:22:06 följande:
    Jag brukar köpa Whiskas "kattmjölk" till min ibland.. =)
    Är där ingen laktos i den då?
  • Coming Soon
    Äldre 9 Sep 19:33
    #10

    Var inne och läste om kattmjölk och den har ett reducerat laktosinnehåll, och det skulle vara laktos som var bekymret i vanlig mjölk. Alltså borde jag kunna ge laktosfri mjölk..

Svar på tråden Katter + mjölk = ?