• Coming Soon
    Äldre 9 Sep 18:59
    21478 visningar
    22 svar
    22
    21478

    Katter + mjölk = ?

    Har 3 katter, varav 2 är ca 15 veckor gamla, de ÄLSKAR mjölk. Är det farligt att ge dem en slurk av vår mjölk då och då? Har även laktosfri mjölk hemma, skulle den vara bättre?

    Förklara gärna varför om de EJ skulle kunna dricka mjölk..

  • Svar på tråden Katter + mjölk = ?
  • Angels Fall First
    Äldre 9 Sep 19:41
    #11

    Jag kan ju inte läsa alls  


    Jag läste kaffe + mjölk = och så låg den under husdjur. Jag tänkte jag måste kolla Så fel det kan bli i huvudet ibland  
    mina svenska bostäver kommer och går
  • Coming Soon
    Äldre 9 Sep 20:04
    #12
    Angels Fall First skrev 2009-09-09 19:41:56 följande:
    Jag kan ju inte läsa alls   Jag läste kaffe + mjölk = och så låg den under husdjur. Jag tänkte jag måste kolla Så fel det kan bli i huvudet ibland  
    {#lang_emotions_coffee}
  • skorpi­onen80
    Äldre 9 Sep 20:31
    #13
    Hallonmun skrev 2009-09-09 19:01:47 följande:
    man ska inte ge mjölk till katter eftersom det innehåller för mycket laktos som katter inte kan bryta ner. Detta kan orsaka diarré hos vissa katter inte alla. Om du kokar mjölken bryts laktosen ner. Ost och grädde brukar går bra, eftersom dessa livsmedel innehåller mindre laktos än mjölk Det handlar alltså inte om att de ej kan dricka utan att de inte bör... ungefär som att människan inte heller ska dricka komjölk, men det gör vi ändå
    Så då ska laktosintoleranta människor tåla vanlig mjölk i tillagad mat? Hmm, konstigt att ingen märkt det ;)

    TS - dina katter är ännu väldigt unga, så de kanske inte har hunnit bli laktosintoleranta än (och vissa blir det aldrig). Blir de dåliga i magen så är mjölken inte bra för dem, men om de klarar av det så är det ju bra "godis". Och nej, laktos försvinner inte genom kokning.
  • Äldre 9 Sep 21:00
    #14

    Vi är laktosintolleranta här så katten får sån mjölk. Pratade med veterinären då våran levt på enbart riktig komjölk (direkt från bondgården alltså) innan vi tog hem henne. Iaf så sa veterinären att katter som i flera generationer levt på bondgårdar är tåligare när det gäller vanlig mjölk. Däremot sa hon ju att vi gärna kunde ge laktosfritt. (katten vägrade dessutom vatten först, men nu så går det med i efter blandat med en minskande mängd mjölk ett par dagar.

    Scorpionen: Jag och sonen kan tåla lite vanlig mjölk i lagad mat, laktosen försvinner ju inte men blir ju sällan samma mängd som om man dricker ett helt glas. Laktosintollerans är individuell på ett annat sätt en allergi mot mjölkprotein.

  • skorpi­onen80
    Äldre 9 Sep 21:03
    #15
    MaNiMi skrev 2009-09-09 21:00:07 följande:
    Scorpionen: Jag och sonen kan tåla lite vanlig mjölk i lagad mat, laktosen försvinner ju inte men blir ju sällan samma mängd som om man dricker ett helt glas. Laktosintollerans är individuell på ett annat sätt en allergi mot mjölkprotein.
    Men för katten spelar det ju ingen roll, den får ju samma mängd oavsett om det är kokat eller inte. Jag tror inte hallonmunnen menade att man skulle blanda ut den med mat...
  • Äldre 9 Sep 21:53
    #16

    aha, jag tänkte att det var liksom om man redde av nån gryta eller något.
    nä att bara koka mjölken gör nog ingen skillnad..isf skulle vi klara dricka varm choklad på vanlig mjölk och det går inte..hehe

  • kattis b
    Äldre 10 Sep 00:06
    #17

    Vi har en laktosintolerant katt här hemma. Norsk skogis som får rännsketa (inte så trevligt med all den pälsen...) så fort han äter nåt som har komjölk i sig.
    Anledningen är enkel. Laktos finns inte i kattmammans mjölk, vilket leder till att katterna aldrig utsätts för laktos. Vilket i sin tur leder till att deras mage får tuppjuck när den får mjölk.

  • Äldre 26 Aug 20:45
    #18
    +1

    jag hade en gammal katt (vila i frid) som drack vanlig mjölk genom hela sitt liv! det bästa som fanns var att norpa min mjölk. även mjölken med flingor skulle delas. osten skulle ätas, grädde älskade han och ja, mjölken var hans favorit! jag började dagen med mjölk eftersom han inte åt under natten så mkt och var jättehungrig på morgonen. fick han inte mjölk så kräktes han upp sina hårda bitar. så mjölken gjorde hårda bitarna lite mildare för den tomma magen :) 

    så pröva dig fram, mjölken är inget farligt! det dödar dom inte, det ger dom diarré.. nu har jag en ung katt, 3 månader idag. jag har provat lite smått med mjölk. verkar som han tål det också utan bekymmer. märker du att din katt blir dålig i magen så prova laktosfri mjölk. är det bättre så ge han/hon det istället :) enkel lösning!

    lycka till :) aja såg nu att tråden var 3 år gammal. awell!

  • Äldre 8 Aug 17:11
    #19

    ı turkıet  hıttat en hemlös kattunge som bara pıper! har gett den ko mjölk och den drıcker den utan problem men pıper ıbland, gav den kokt kycklıng ocksa. den ar rund om magen, ar ungefar 3 veckor gammal. BEHÖVER HELP SNARASR MÖJLIGT!!!!

  • Sticka
    Äldre 8 Aug 17:16
    #20
    EN I NÖD skrev 2013-08-08 17:11:13 följande:
    ı turkıet  hıttat en hemlös kattunge som bara pıper! har gett den ko mjölk och den drıcker den utan problem men pıper ıbland, gav den kokt kycklıng ocksa. den ar rund om magen, ar ungefar 3 veckor gammal. BEHÖVER HELP SNARASR MÖJLIGT!!!!
    Åk till en veterinär, eller ring en.
  • Äldre 21 Dec 12:19
    #21
    sweetmoments skrev 2012-08-26 20:45:16 följande:

    jag hade en gammal katt (vila i frid) som drack vanlig mjölk genom hela sitt liv! det bästa som fanns var att norpa min mjölk. även mjölken med flingor skulle delas. osten skulle ätas, grädde älskade han och ja, mjölken var hans favorit! jag började dagen med mjölk eftersom han inte åt under natten så mkt och var jättehungrig på morgonen. fick han inte mjölk så kräktes han upp sina hårda bitar. så mjölken gjorde hårda bitarna lite mildare för den tomma magen :) 

    så pröva dig fram, mjölken är inget farligt! det dödar dom inte, det ger dom diarré.. nu har jag en ung katt, 3 månader idag. jag har provat lite smått med mjölk. verkar som han tål det också utan bekymmer. märker du att din katt blir dålig i magen så prova laktosfri mjölk. är det bättre så ge han/hon det istället :) enkel lösning!

    lycka till :) aja såg nu att tråden var 3 år gammal. awell!


    Min gamla katt reagerar som din gamla katt. Morgonmjölk krävs för att han ionte ska kräkas upp maten.

  • Äldre 25 Feb 19:26
    #22

    Hej! Jag har en bondkatt som är blir 19 år i sommar!. Syns att åldern tar ut sin rätt. Är stelare och orkar inte hoppa upp och ner från saker som han gjort tidigare. Men har är fortfarande pigg och verkar må bra. Vill springa ute mycket som han alltid gjort. Han har druckit mjölk i hela sitt liv. Vill inte dricka vatten. /

Svar på tråden Katter + mjölk = ?