• lovely­T
    Äldre 14 Sep 16:33
    15632 visningar
    13 svar
    13
    15632

    Ta ut lägstanivådagar lördag söndag

    Jag är arbetssökande och min son är på dagis 15 timmar i veckan. Kan jag ta ut lägstanivå (eller tom garantinivådagar kanske?) på lördgar och söndagar (allt för att få ut lite mer pengar tills jag har ett jobb

  • Svar på tråden Ta ut lägstanivådagar lördag söndag
  • 3barns­mor
    Äldre 14 Sep 16:35
    #1

    jag tar ut dom dagarna på lördag och söndag
    Fyller ut lite

  • antisp­antis
    Äldre 14 Sep 16:35
    #2

    du får bara ta ut pengar i 5 dagar i veckan, så om du får a-kassa på vardagar så får du inte ta lägsta Fp på helgen

  • 3barns­mor
    Äldre 14 Sep 16:35
    #3

    Maj Lis skrev 2009-09-14 16:35:02 följande:


    jag tar ut dom dagarna på lördag och söndag Fyller ut lite
    Fast jag jobbar ju inget är bara mammaledig
  • Äldre 14 Sep 16:37
    #4
    antispantis skrev 2009-09-14 16:35:04 följande:
    du får bara ta ut pengar i 5 dagar i veckan, så om du får a-kassa på vardagar så får du inte ta lägsta Fp på helgen
    Missförstår jag dig nu eller menar du att man bara får ta ut fp dagar 5 dagar i veckan? För det stämmer inte man får ta ut föräldrapenning 7 dagar i veckan.
  • luddig­amaskr­osen
    Äldre 14 Sep 16:37
    #5

    När jag var mammaledig fick man endast ta ut FP över helgen om dom höll ihop med en vardag. Ex. fre, lör och sön eller lör, sön och måndag.

  • ebben
    Äldre 14 Sep 16:38
    #6

    antispantis-VAD menade du??
    man måste ha minst 5 dagar av NÅT /vecka,dvs antingen stämpla,eller jobba eller ha FP...man får ju ha FP 7dar/vecka om man nu är helt ledig-så jag förstod inte vad du menade med att "man bara får ta ut pengar 5 dar/v)?

  • luddig­amaskr­osen
    Äldre 14 Sep 16:39
    #7

    Svar: Du kan ta ut föräldrapenning under helgdagar. För att få hel föräldrapenning på sjukpenningnivå för de dagar som normalt är arbetsfria, måste du ta ut hel föräldrapenning dagen före eller efter de arbetsfria dagarna. Det gäller om den arbetsfria perioden är fyra dagar eller färre.

    Så här svarade Anna (kundservice) på forsakringskassan.se

  • ebben
    Äldre 14 Sep 16:42
    #8

    jag menade efter 1år-missade att skriva det!!
    innan får man ju ha hur man vill. men för att behålla sin sgi så minst 5dar/v att man har NÅN "inkomst"

  • Äldre 14 Sep 19:38
    #9

    Det finns en till tråd i samma ämne och där har svaret blivit att för AF får man inte ta ut FP på helgen och samtidigt stämpa 5 dagar = AF (eller a-kassan) säger så att man bara får stämpla a-kassa 3 eller 4 dagar då.

    Jag är inte säker på AFs regler men kolla med din A-kassa så har du säkert svaret. För FKs skull går det hur bra som helst att ta ut LNdagar på helgen.

  • antisp­antis
    Äldre 15 Sep 08:24
    #10
    Nemiia skrev 2009-09-14 16:37:14 följande:
    Missförstår jag dig nu eller menar du att man bara får ta ut fp dagar 5 dagar i veckan? För det stämmer inte man får ta ut föräldrapenning 7 dagar i veckan.
    Fp får man ta 7 dagar i veckan, men A-Kassa bara 5 dagar, så då kan man inte ta ut FP i 2 dagar och A-kassa i 5
  • Kicki 222
    Äldre 18 Sep 23:32
    #11

    Jag har fått den informationen alldeles i dagarna att jag kan ta lägsta dagarna lördag-söndag och få från a-kassan måndag-fredag. Har även kollat upp det med komunal arbetarförbundet som jag tillhör samt försäkringskassan.

  • Kicki 222
    Äldre 18 Sep 23:33
    #12
    antispantis skrev 2009-09-14 16:35:04 följande:
    du får bara ta ut pengar i 5 dagar i veckan, så om du får a-kassa på vardagar så får du inte ta lägsta Fp på helgen
    Jag får det i alla fall enligt fsk och facket
  • Kicki 222
    Äldre 25 Sep 23:11
    #13

    Har du komunal så är det inget hinder med lägsta dagarna i alla fall för jag rinder och kollade med dem angående detta i dag så det kan du gör OM du tillhör kommunal. Gäller bara under helgen

Svar på tråden Ta ut lägstanivådagar lördag söndag