• Svar på tråden Maj mammor 2008 nummer 6
  • Babybalo

    Hej! Hur är det med alla? Tänk att våra småttisar snart är 1 1/2 år! Hur mycket pratar era? Valter säger ungefär 20-30 ord, inklusive diverse djurläten..

  • MiaMarias

    Jo vi mår bra, är lite snuvig bara..
    Jag har inte räknat hur många ord Gabriel säger, men så många är det inte, men pratar gör han även fast man inte alltid förstår vad han säger, men språket kommer ju olika snabbt för våra små.

    I slutet på november blir Gabriel 1½, jo det går snabbt, tiden bara springer iväg..

  • Babybalo
    MiaMarias skrev 2009-10-05 13:10:02 följande:
    Jo vi mår bra, är lite snuvig bara..Jag har inte räknat hur många ord Gabriel säger, men så många är det inte, men pratar gör han även fast man inte alltid förstår vad han säger, men språket kommer ju olika snabbt för våra små.I slutet på november blir Gabriel 1½, jo det går snabbt, tiden bara springer iväg..
    Ja, det är så himla olika med språket...Min äldsta tjej sa ca 5 ord på 18månkontrollen medan min mellantjej pratade uppåt en 100 ord vid samma ålder. Idag är det ingen som helst skillnad!
  • Bruden1

    Bra med oss med!!
    Alicia pratar väl några ord, mamma, pappa, momo, pa=pumpa, ba=bajs, brum brum= bil o traktor o fyrhjuling, hej hej, tack, näää, muuu, typ så...
    men hon fattar massor!! vet precis vad jag menar med det och dt, helt otroligt vad dem förstår när dem är så små!

    Alicia är en liten vilding, klättrar på allt! stolar, bord ja överallt! så numera ligger alla stolar ner kring köksbordet och soffbordet ligger oxå ner, jag hinner inte springa o passa henne hela dagarna så detta är en bra lösning! inte så snyggt precis men va fan.... det är för en begränsad tid.
    Hon hittar alltid nån pall odyl som hon släpar kring på så att hon kan nå högre upp! hehe

  • Babybalo
    Bruden1 skrev 2009-10-05 22:27:59 följande:
    Bra med oss med!!Alicia pratar väl några ord, mamma, pappa, momo, pa=pumpa, ba=bajs, brum brum= bil o traktor o fyrhjuling, hej hej, tack, näää, muuu, typ så...men hon fattar massor!! vet precis vad jag menar med det och dt, helt otroligt vad dem förstår när dem är så små! Alicia är en liten vilding, klättrar på allt! stolar, bord ja överallt! så numera ligger alla stolar ner kring köksbordet och soffbordet ligger oxå ner, jag hinner inte springa o passa henne hela dagarna så detta är en bra lösning! inte så snyggt precis men va fan.... det är för en begränsad tid.Hon hittar alltid nån pall odyl som hon släpar kring på så att hon kan nå högre upp! hehe
    Haha, känner igen det där med att ha en liten klätterapa, Valter är likadan! Klättrar på allt! Det är kul när man märker hur mycket de förstår. V förstår massor också. Blev dock lite fundersam när jag läste i en gammal utvecklingspsykologibok från när jag gick på lärarhögskolan att en 1 1/2-åring skall förstå ALLT man säger till honom eller henne! Eh, det gör han ju inte... Väldigt mycket, men inte allt. Sen är det ju skillnad på att inte förstå och att välja att inte lyssna förstås
  • Malle85

    Ja, jag håller med er, det är väldigt roligt och se hur mycket de förstår. Jag märker på Amanda med att hon observerar mycket, sen gör hon likadant. Som på hennes vagn är det en ratt och en ringklocka. Innan förstod hon inte hur hon skulle göra för att plinga på klockan, vi visade. Sedan ett par dagar senare så gör hon det bara.
    Hon har även lärt sig nu att äta själv, men vi måste hjälpa att lägga mat på skeden, sen stoppar hon maten i munnen. Men nu till en början behöver det vara mat av lite kladdigare variant, men det är kul och se att hon förstår hur hon ska göra, bara att tekniken än så länge inte redigt bra, men det kommer.

    Ja, nu börjar det ju bli kallare med ute. Hur klär ni era barn på morgonen, om ni ska iväg till dagis eller till en annan plats?
    Jag kör lager på lager. Ett par tajts under byxorna och och t-shirt eller långärmad, sedan munktröja över och sedan tunnare jacka.

  • annie80

    Oj, har inte varit inne på ett tag, är mest facebook nu. Casper pratar mer och med nu, men han är inte alls lika tidig som Nellie var. Men alla är olika. Jag sörjer lite att han inte alls säger mamma nu utan det är bara pappa hela tiden.

  • AForsström
    Bruden1 skrev 2009-10-05 22:27:59 följande:
    Bra med oss med!!Alicia pratar väl några ord, mamma, pappa, momo, pa=pumpa, ba=bajs, brum brum= bil o traktor o fyrhjuling, hej hej, tack, näää, muuu, typ så...men hon fattar massor!! vet precis vad jag menar med det och dt, helt otroligt vad dem förstår när dem är så små! Alicia är en liten vilding, klättrar på allt! stolar, bord ja överallt! så numera ligger alla stolar ner kring köksbordet och soffbordet ligger oxå ner, jag hinner inte springa o passa henne hela dagarna så detta är en bra lösning! inte så snyggt precis men va fan.... det är för en begränsad tid.Hon hittar alltid nån pall odyl som hon släpar kring på så att hon kan nå högre upp! hehe
    Ser ut som hos oss då=0)
    Stolt mamma till Nhea 1 år, Felicia 8 år & Jacob 10 år
  • AForsström

    Nhea pratar massor, men mest sina egna ord..
    mamma, pappa, titta, jaja (bror jacob) dampa(lampa)men sen är det hennes egna bara...men förstår oxå massor.
    Ja här är det snorigt, men Pappa, storasyster o mamma börjar så smått bli friska men Nhea o storebror snorar o hostar, jag har en jobbig rethosta nu


    Stolt mamma till Nhea 1 år, Felicia 8 år & Jacob 10 år
  • MiaMarias

    För ett par dagar sen så skulle vi ge Gabriel d-dropparna, och när han får syn på dem så säger han "dodis", vi har nog pratat om godis i allmänhet, men jag vet inte om vad han vet om vad godis är...

    Men han gillar sina d-droppar, men han har ju fått dem sen han var 1 månad ung, så han är ju van vid dem.
    ******

    Idag så frågade jag honom var badkaret var, och han gick fram till det och sen lät det som han sa badkar, fast lite mer som "baaka".

    Språket kommer mer och mer, och han är så underbart go´ =)

Svar på tråden Maj mammor 2008 nummer 6