• Anonym (Plåga­!)
    Äldre 18 Sep 23:04
    119149 visningar
    73 svar
    73
    119149

    Springmasken terroriserar mig!

    Har ett kroppsligt och pinsamt problem som jag vill ha hjälp med!
    Hela mitt liv, så länge jag kan minnas - har jag haft springmask!
    Någon gång blev jag behandlad när jag var liten, men har bara fått det igen och igen. De dyker upp på dagarna och kan ibland krypa upp ur byxorna!!! Det är väldigt obehagligt!! Nu orkar jag inte med dessa terrorister och vill få tag i medicin, utan att behöva uppsöka läkare för recept, då det här är mycket pinsamt :C
    Jag bor ännu hemma, mina föräldrar jobbar med lågstadieelever och dagisbarn - det måste vara därifrån smittan alltid kommer

    Usch, vilken förjävla plåga!! De här maskarna är alltid på mig!!

  • Svar på tråden Springmasken terroriserar mig!
  • Anonym
    Äldre 28 Sep 01:42
    #61

    Jag hade springmask i flera år och blev inte av med dom.Hade väldigt mycket. Var tillsammans med en kille denna perioden. När det tog slut med killen försvann också masken. Frågade aldrig honom om han hade mask, men kan det vara så att vi smittade varandra?

  • Anneli­eTyres­ö
    Äldre 28 Sep 08:35
    #62

    Beh ni inte er båda två?

  • Anonym (svamp­)
    Äldre 28 Sep 08:41
    #63

    Jo, visst är det grisigt som sjutton, frågan är hur TS föräldrar sköter sin hygien, om de är noga med handtvätt, rena handdukar, behandling mm. Familjeråd?

    Som en tjej skriver, när det tog slut med min kille försvann masken....

    Jag hade en kille en gång, som jag är säker på gav mig svamp, för jag hade konstant svampinfektioner, när han försvann, försvann svampen, men slemhinnorna tog flera år på sig att återhämta sig.. sex blev plötsligt smärta eller inte smärta...

    Men TS, ni måste ju ta upp detta i familjen, gå gemensamt till läkare!

  • Anal fabet
    Äldre 21 Jul 18:06
    #64
    Anonym (svamp) skrev 2009-09-28 08:41:01 följande:
    Jo, visst är det grisigt som sjutton, frågan är hur TS föräldrar sköter sin hygien, om de är noga med handtvätt, rena handdukar, behandling mm. Familjeråd?

    Som en tjej skriver, när det tog slut med min kille försvann masken....

    Jag hade en kille en gång, som jag är säker på gav mig svamp, för jag hade konstant svampinfektioner, när han försvann, försvann svampen, men slemhinnorna tog flera år på sig att återhämta sig.. sex blev plötsligt smärta eller inte smärta...

    Men TS, ni måste ju ta upp detta i familjen, gå gemensamt till läkare!Det är inte så Smiddskyddsinstitutet uttalar sig. Dom säger 6 veckor för äggen. Städa 8 veckor och tvätta händerna ofta, duscha varje dag, käka lite rödbetor och medicin så ska det väl funka tycker man. Äggen dör av direkt solljus också så dra upp gardinerna i sovrummet och på muggen.
  • Äldre 15 Oct 21:01
    #65

    Har haft spring mask några gånger, det har varit lika jobbigt varje gång. Jag har tagit några tabletter från Apoteket. Men när jag har tagit dem så varje gång jag bajsar kommer det ut något slem, är det bara jag?

  • Äldre 22 Nov 00:17
    #66
    -1

    Hej jag är 14 år kille har haft spingmask hela livet ungefär varanan månad får jag springmask jag tar medeciner ibland men har inte skött det så bra och därför har det kommit tillbacka. Springmask Kliar förfärligt mycke och specielt under nätterna för det är varmt i sängen. om det kliar så du inte vet var du ska bli av och inte har tabbleter hemma vilket inte spelar någon stor roll för tabbleterna verkar inte inom 30 timmar ungefär om du tagit tabbleter så kan det fortsätta klia 2 dagar framöver. Som sagt om det kliar fruktansvärt mycke på natten så brukar jag gå upp på toa och bajsa ut maskarna så gott som jag kan efter det tar jag sånt här pulver som man igentligen ska ha om man har sår/plider osv på rumpan,men så tar jag det och pudrar på lite och det hjälper faktist så man kan somna igen för saken är om det kliar så kliar man o då blir de små sår som man inte märker vilket leder till klåda/sår de värsta som finns men när man tar de här pullvret så är de svårt för maskarna att krypa för dom fasnar i det och det kliar när dom är på väg ut men dom kommer ingen stans för pulvert stannar dom sen nästa dag köp tabbleter ta så många som behövs 1 tabblet = 10kg in och dushca på kvällen och bajsa sen nästa dag efter du tagit tabbleterna byta lackan osv sen kommer det vara borta men 2 - 3 veckor senare måste man ta tabbleterna igen för att det kan finnas ägg kvar :) Tro det eller ej 14 år haft det i 14 år vet precis hur det fungerar

  • Äldre 30 Nov 22:53
    #67

    Jag är tjej och tretton år och har något jag är rätt så säker på är springmask. Men vad jag undrar är om jag som tretton år kan gå in på apotek och köpa medicin mot detta, eller är det en vuxen som måste göra det? Jag har väldigt dålig kontakt med mina föräldrar och det skulle kännas obehagligt för mig om jag var tvungen att säga detta till mina föräldrar och be dem köpa medicin åt mig.

  • Anonym (jagoc­kså)
    Äldre 30 Nov 23:28
    #68

    Till er som inte blir av springmasken, jag har en fråga.. 
    För jag hade samma problem under många år - har ni ätit mycket pencillin som barn? För jag har kommit fram till att anledningen till att jag fick springmask i tid och otid berodde på obalans i tarmfloran. Nu har jag fått hjälp med det och har blivit av med springmasken! 

  • Äldre 19 Dec 02:42
    #69

    Hej, jeg er en helt normal 35 årig mand, der har været plaget af springmask hela mit liv, og jeg har renhedsvanvid socker er rigtigt noget der aktivere dem,. jeg har været igennem måske 12 kurer med vanquin, og 12 kurer af Vermox, tror de er imune for denne medicin, de kommer tilbage igen og igen, det kan godt gå 1 år imellem, måske er det fordi jeg næsten lever som en diabetiker .

    Kan det være at de er blevet resistente for disse medicin kure ?

    Har læst at i Amerika bruger de et der heder albendazole, har nogen erfaring/kendskab til dette ?

  • Äldre 19 Dec 03:57
    #70

    Åh herregud, det är nästan så att jag inte kan tro mina ögon. Det här verkar ju vara ett vanligt problem. Jag trodde att mask var något som småbarn får och inte att vuxna männsikor har levt med det i nästan hela sina liv. Fy fan vad jobbigt. Hur står ni ut? Jag skulle få total panik om det började krypa maskar ur röven på mig. Jag skulle inte veta vart jag skulle ta vägen. Jag lider verkligen med er.

    Vad säger läkarna? Det måste ju finnas något som fungerar.

  • Äldre 5 Feb 11:52
    #71

    herregud din äckel, du har alltså gått runt med småkryp i ditt ass i decennier?. ewww!! har du inte blivit botad trotts medicinering bör du kanske byta ut dina lakan oftare, din morsa måste väl ha haft maskar i röven längre tid än dig. hon borde byta trosor oftare och hålla det rent och torrt. det här är minst lika äckligt som 2 girls one cup..föyyy

  • Anonym (japan­sk medici­n)
    Äldre 5 Feb 13:20
    #72

    Jag hade springmask i flera år, försvann när jag fick någon form av japansk medicin mot lunginflammation som rensade ALLT i mina tarmar (och som sen slog ut tarmfloran så att jag hade andra slags magproblem i flera år, men det är en annan historia). Jag fick alltså världens diarre av denna medicin och funderar på om t.ex. ricinolja i måttliga mängder kan vara till hjälp?
    OBS jag är ingen läkare och notera att ricinolja kan ge allvarliga biverkningar, men jag har hört folk som haft förstoppning som tagit ricinolja och blivit av med mycket skit.

  • Anonym (Mask)
    Äldre 5 Sep 21:51
    #73

    Hur sjutton bar du dig åt då

Svar på tråden Springmasken terroriserar mig!