• Äldre 20 Sep 06:55
    2363 visningar
    12 svar
    12
    2363

    Bondgård i Sthlm's området?

    Min dotter på 17mån älskar djur. Skulle gärna
    ta med henne till en bondgård så hon kan titta
    på kossor, hästar och annat spännande. Finns
    det nån bondgård som är öppen för allmänheten
    i närheten (kanske 1tim bilväg) av sthlm?

  • Svar på tråden Bondgård i Sthlm's området?
  • Tjoflö­jt
    Äldre 20 Sep 09:13
    #1

    Torekällberget i Södertälje. Det är ingen bondgård, utan mer en liten djurpark (gratis), men där finns hästar, kossor, får, getter, kaniner, grisar m.m. Och flera fik :)

  • Tjoflö­jt
    Äldre 20 Sep 09:15
    #2

    Eller Bögs gård i Sollentuna

    www.bogsgard.se/index.htm

  • snr
    Äldre 20 Sep 09:19
    #3

    Kungsbyn utanför Västerås. De har massor av djur och har även försäljning av kött, korv , ost och en massa annat. Det tar max en timme att köra från stockholm och de har öppet alla dagar. Jättefint och trevligt ställe mitt ute på landet!
    www.kungsbyn.se/

  • Argo
    Äldre 20 Sep 10:12
    #4

    Är det bara djuren du är ute efter så finns det ju alla dessa 4H-gårdar lite överallt:

    www.rs4h.se/index.php&linkref2=4hgardsdatabas

  • Äldre 20 Sep 17:32
    #5
    snr skrev 2009-09-20 09:19:50 följande:
    Kungsbyn utanför Västerås. De har massor av djur och har även försäljning av kött, korv , ost och en massa annat. Det tar max en timme att köra från stockholm och de har öppet alla dagar. Jättefint och trevligt ställe mitt ute på landet! www.kungsbyn.se/
    Jag bor i USA och ska hälsa på min fam i sthlm i oktober. Kungsbyn såg jättetrevligt ut, men såg att dom stänger i september Får ta det nästa ggn vi kommer.

    Tack för alla tips.. Torekällberget har vi varit på varenda ggn vi varit där
    hemma och hälsat på Tänkte mig nåt som är mer 'riktig' gård

    Nån mer??
  • Äldre 20 Sep 17:39
    #6
    LAMadde skrev 2009-09-20 17:32:57 följande:
    Jag bor i USA och ska hälsa på min fam i sthlm i oktober. Kungsbyn såg jättetrevligt ut, men såg att dom stänger i september Får ta det nästa ggn vi kommer. Tack för alla tips.. Torekällberget har vi varit på varenda ggn vi varit där hemma och hälsat på Tänkte mig nåt som är mer 'riktig' gård Nån mer??
    Var det något fel på Argos tips om 4H-gårdar eftersom du vill ha andra tips?

    Till exempel:
    www.4hbjorklundshage.se/

    eller

    www.hagelby.se/4h
  • Äldre 20 Sep 17:46
    #7
  • frux
    Äldre 20 Sep 17:51
    #8
    Thursday skrev 2009-09-20 17:39:00 följande:
    Var det något fel på Argos tips om 4H-gårdar eftersom du vill ha andra tips?Till exempel: www.4hbjorklundshage.se/ellerwww.hagelby.se/4h
    en 4Hgård är ju knappast en riktig gård som drivs av en bonde ;)
  • Äldre 20 Sep 17:53
    #9
    frux skrev 2009-09-20 17:51:00 följande:
    en 4Hgård är ju knappast en riktig gård som drivs av en bonde ;)
    Jag tror inte att en 17-månaders kommer att bli besviken på att det är en 4H-gård och inte en riktig bondgård... tror dessutom att man får leta bra länge efter en bonde som tar emot tidsbokade turister som får klappa kossorna...
  • Äldre 21 Sep 00:06
    #10
    Thursday skrev 2009-09-20 17:39:00 följande:
    Var det något fel på Argos tips om 4H-gårdar eftersom du vill ha andra tips? Till exempel: www.4hbjorklundshage.se/ eller www.hagelby.se/4h
    Va absolut inge fel på hennes förslag, men vad är de för fel på att vilja ha många olika alternativ att välja på? Kanske finns nån som har nåt smultronställe dom vill tipsa om?

    Här hos oss finns det 'dairy farms' man kan åka till där dom ha inhängnader med djur man får klappa, ankdammar, hästar (som man får rida på ibland), stora hagar me kossor man får titta på, butik med försälning av tex grönsaker och oftast ett cafe lr restaurang. Jag tycker Hågelbys lilla djurhörna är rätt värdelös.. va där förra sommaren när vi hälsade på och dom hade typ 2 kycklingar och 2 grisar. Tänkte mig nåt man kan spendera iaf 1 lr 2 timmar.. inte 10min och sen är man klar. Lite som Torekällberget men större.
  • frux
    Äldre 21 Sep 07:51
    #11

    Varför inte besöka skansen?

  • Tant Green
    Äldre 21 Sep 22:47
    #12

    Rönninge By (www.ronningeby.com/) har vi tänkt testa någon gång, men det har inte blivit av ännu.

Svar på tråden Bondgård i Sthlm's området?