• Zmulan 74
    Äldre 24 Sep 22:40
    31166 visningar
    26 svar
    26
    31166

    det här med prickar i ansiktet...hormonplitor?

    ...Våran dotter som snart är 6 veckor, har fått en massa prickar. Jag vet ju att barn som ammas kan få det, men hur är det med barn sm enbart får ersättning?
    Vi ger henne Nan 1 och hon har fått massor på halsen lite på bröstet, bak i nacken och i ansiktet...

    Är det fler som ger nan å som har barn som har prickar?

  • Svar på tråden det här med prickar i ansiktet...hormonplitor?
  • teljeu­fo
    Äldre 25 Sep 08:37
    #0
  • Zmulan 74
    Äldre 25 Sep 08:48
    #0

    men när hon nu är snart 6 veckor..är det lixom normalt att dom fortfarande är kvar?
    hmm..ska nog höra med bvc på onsdag

  • teljeu­fo
    Äldre 25 Sep 08:55
    #0

    Min dotter hade dem i upp till ett år tror jag om jag inte minns helt galet...

  • luckym­um
    Äldre 25 Sep 08:57
    #0

    Alla mina barn fick fullt med röda prickar vid cirka en månad-6 veckor, helt prickiga var dom särskilt i ansiktet, på halsen och axlarna. De försvann efter cirka två veckor om jag minns rätt... Vet inte varför detta kom vid denna ålder då jag läst att de ska komma några dagar efter förlossningen. Det går säkert över snart...

  • Äldre 25 Sep 08:58
    #0

    sonen hadde inte i början...min familj kom på besök när han var tre veckor, då hadde han det.....om din dotter får det sent, så har hon kanske inte kommit over sjukdommar ennu.....immunforsvaret gör ju inget före det kommer sjukdommar....

  • Mandar­in
    Äldre 25 Sep 10:16
    #0

    Smörj med Mildison Lipid 1% kräm så går det bort fortare om det är hormonplitor.
    Inte så kul när enns barn ser ut som en finnig tonåring :o :D Fungerade jätte bra på vår dotter.

  • Madden
    Äldre 25 Sep 10:35
    #0

    Min son e 7 veckor å har massa hormonplitor i ansiktet å på själva kroppen. Han har olika mycke olika dagar/stunder

  • Zmulan 74
    Äldre 25 Sep 11:12
    #0

    Men är det fler som bara ger ersättning då?

  • Madden
    Äldre 25 Sep 11:28
    #0

    Jag ger bara ersättning

  • luckym­um
    Äldre 25 Sep 11:49
    #0

    Jag gav inte ersättning då...

  • Äldre 31 May 12:05
    #21

    Hej,

    min dotter har hela ansiktet fullt + halsen + nacken + bröstet. Hon är 1 månad och fick utslagen för 1 vecka sedan. Det är ritkigt ilsket rött så idag ska vi iväg till distriktssköterskan och se vad hon säger. Det är möjligt att hon remitterar till barnläkare ifall hon misstänker att det är något annat.

    Jag ger bara ersättning och fram till 1 vecka sedan var hon kalasfin i ansiktet. Nu ser hon riktigt sjuk ut :(

    Jag kan ju berätta vad sköterskan sagt när jag kommer hem!

    Kram!

  • Äldre 31 May 12:46
    #22

    Hejsan!!

    Jag har en dotter på 6 veckor. När hon var ca 1 månad började hon också få utslag, vi har nu smörjt med Mildison lipid sen i fredags och det är mycket bättre =)
    Förra veckan när det var som värst Hade hon utslag i hela ansiktet, hårbotten, öronen, halsen, bröstet, nacken och övre ryggen. Hon var knottrig och rödflammig.

    Berätta gärna vad sköterskan sa när du är hemma igen.

  • Äldre 1 Jun 10:54
    #23

    Hej på er!

    Ja, nu har både sköterskan och en läkare tittat på henne.

    Det är, utan någon som helst tvekan, hormonplitor.
    Det som speciellt kännetecknade hormonplitorna var att man på en del plitor kunde se lite gult/vitt var i toppen, precis som en finne. Inte på alla plitorna men på några här och där. Sen var det också specifikt för hormonplitorna att de först uppträder i ansiktet för att sedan även komma på hals, nacke och ned över bröstet som en bred krage.
    Vissa barn får plitorna strax efter födseln men det är ännu vanligare att de kommer när barnet är ca 1 månad gammalt.
    Plitorna går oftast över av sig själva efter 3-4 veckor men förbättring kan ses redan efter ett par veckor. Såvida inte barnet är torrt i hyn behöver man inte smörja med något.
    Mildison Lipid 1% bör inte användas på barn under 2 år, utan läkarordination. Använder man det ändå bör man tänka på att inte använda det runt ögonen.

    Detta är vad läkaren sa till mig så nu känner jag mig lugnare. Dock är det trist att man inte kan göra något åt det.

    Lycka till alla andra, hoppas att prickarna försvinner snart och att era bebisar mår bra!

  • Äldre 1 Jun 11:57
    #24

    Plitorna är nästan borta på min lilla nu, lite på kinderna och bröstet kvar bara.

    Var på bvc idag och där sa dom att det var helt ok att använda mildison lipid och att det kunde göra att plitorna försvann fortare. Men som vanligt säger alla olika

  • Äldre 7 Jun 07:58
    #25

    Nu är min dotters plitor också borta! Nästan i alla fall!

  • hinder­bana
    Äldre 7 Jun 11:40
    #26

    Säger bara: MINIDERM! Finns på apoteket, torka med vatten först, torka torrt och smörj sedan flera ggr / dag. Vår tjej såg ut som en prickig korv runt en månad och har fortf lite nu vid 5 månader, det kommer ohc går lite. Helt normal tydligen.  

Svar på tråden det här med prickar i ansiktet...hormonplitor?