• EmUme

    Umemorsorna snackar vidare (del 4)

    "För er nya så huserar här ett gäng morsor som fick barn under våren och sommaren 2008. Vi gör det som morsor gör bäst. snackar om våra små gryn, träffas och fikar och njuter av livet som just mamma."

    Nu när de små blivit större gläds vi åt nya små liv, pratar förskola och om allt annat som hör till.

  • Svar på tråden Umemorsorna snackar vidare (del 4)
  • J Anttila

    Laban83. Vi har samma problem. det hjälper inte vad jag än gör. Stryker längre, eller kortare tid. De lossnar. Ska klaga nu när jag vet att fler har samma problem.

    För oss sä funkar inte pottan alls. Han tycker bättre om att få springa ut i köket och kissa på golvet och sedan få torka upp det själv. Han kan stå och kissa flera gånger, bara små skvättar. han kontrolerar sin blåsa bra, eftersom att han först kissar lite, hämtar papper tokrkar och kastar, för att sedan ställa sig och titta ner och se när han kissar. Kan hålla på så ien kvart om jag låter honom.

    För övrigt så kommer vi att utöka tiden på dagis lite nu. Mattias har fått praktik på flyget med följande tider.
    05-17,30 och 9-00, 15-00, inte roligt. Men men

  • Lisabettan

    Har inte filurs namnlappar, men från namnband. De lossnar om man inte trycker väldigt hårt när man stryker (tar halva kroppstyngden typ ). Men har man gjort det så håller lappen längre än klädesplagget. Har för mig att de skrev att man skulle ha ett tryck som motsvarar 25 kg.

  • Miaronethia

    Håller med er andra om min karls symtom. Han kan ju inte bli sjuk. Det är ju mig och barnet det ska handla om. Det är ju jag som bär

    Vi har köpt namnlappar fån MärkMäster, de hade fått bäst i test från Viföräldrar ngt år, men de åker loss de också. Iaf på vissa material. *suck*

  • Allies

    Tack för alla grattis. Vi var på tidigt UL igår, och allt såg ut som det skulle. En liten som sprattlade runt där inne Hon mätte den till 10 + 1 och inte 9+5 som den borde vara enligt vul. Men, men....det var kul och se att allt såg bra ut efter de bruna flytningarna.
    Nu en fråga, efter v.12 då mf - risken ska minska drastiskt, är det v. 11+1 eller 12+1? *en smula förvirrade*

    Grattis Annala, till ett lyckat UL! Hade ni hoppats på en flicka till eller?
    Naturligtvis blir man ju överlycklig oavsett vad det blir för kön bara barnet är friskt. Men jag hoppas lite extra på en flicka, har alltid drömt om en dotter och nu har jag ju en son och då skulle det vara roligt med en tjej

  • AnnaH
    Allies: 12 fullgångna veckor (11+6) men det är ju ingen exakt dag egentligen utan har väl att göra med när moderkakan fungerar fullt ut vilket är ungefär vid den tiden. Därefter ska väl risken vara på bara någon enstaka procent.
    ♥ Evina 080509 ♥ BF 100111 ♥ → annaharr.se
  • Alice i Umeå
    Allies skrev 2009-09-24 18:13:55 följande:
    Tack för alla grattis. Vi var på tidigt UL igår, och allt såg ut som det skulle. En liten som sprattlade runt där inne Hon mätte den till 10 + 1 och inte 9+5 som den borde vara enligt vul. Men, men....det var kul och se att allt såg bra ut efter de bruna flytningarna. Nu en fråga, efter v.12 då mf - risken ska minska drastiskt, är det v. 11+1 eller 12+1? *en smula förvirrade* Grattis Annala, till ett lyckat UL! Hade ni hoppats på en flicka till eller? Naturligtvis blir man ju överlycklig oavsett vad det blir för kön bara barnet är friskt. Men jag hoppas lite extra på en flicka, har alltid drömt om en dotter och nu har jag ju en son och då skulle det vara roligt med en tjej
    Men vad roligt att göra ul så tidigt, det blir ju mera verkligt då! Precis som Anna skrev så är det väl 11+6 som räknas som 12 fullgångna veckor. Förstår att det varit jobbigt men jag hade blödningar när jag väntade Elsa. Och det gick ju bra i alla fall. Men jag blev skitnervös eftersom jag fick ett mf innan henne, mellan Alice och Elsa. Och jag hade då gått 13 veckor, så vi hade precis andats ut och berättat det för nära och kära. Men i efterhand var jag glad att vi hade berättat, fick mycket stöd från alla.

    Elsa gillar inte pottan. Hons skriker så fort vi försöker sätta henne där utan blöja. Men har hon blöja kan hon gärna gå och sätta sig där medans jag eller Alice går på toa. Hon har som inte fattat vad det är man ska göra där. Men häromdagen kissade hon faktiskt där så vi applåderade som attan för att hon skulle förstå att det var nånting bra hon hade gjort. Då klappar hon också gärna! Så sött!!
  • AnnaMa

    Allies: Nja, det spelar ingen roll vad det är för kön. Snarare att är det en flicka så kan vi ställa in oss på att hon får skena, eftersom att det är väldigt ärftligt med höftluxeration. Jag har det, och Jonna hade det, så risten är stor. Fördelen med flicka är ju även att vi inte behöver köpa så mycket kläder, har ju en massa.

    Ang. namnlappar så beställde jag sådana som man syr på, tar lite tid, men ramlar inte loss. Har även köpt påstrykningsbara band med tillhörande märkpenna från Ohlssons tyger och stuvar, typ 30-40kr och mycket band är det.


    Jonna 080514 & lill*n bf 20/2 -10
  • AnnaH
    pinglan77: Nja, vi har inte varit så seriösa med pottan men vi introducerade den ungefär när Evina började sitta själv eftersom hon gav så tydliga signaler. Nu sitter hon gärna på pottan korta stunder men hoppar upp ofta och kollar om det är något i den. Märker dock att hon börjar ha lite kontroll för när hon tar i så sprakar det och brakar även om det är sällan det blir något resultat av det. Räknar med att det kan bli lite svårt att få henne blöjfri och hålla det så med litet syskon som kommer om max 4 månader så vi fortsätter nog att hålla det på leknivå och satsar på att få henne blöjfri till sommaren om hon inte själv tar steget innan dess.

    Allies: Ja, jag hör ju också till dem som haft blödningar. Blödde rätt rikligt i början av förra graviditeten och hade sjukt ont i sidan (som håll ungefär). In på VUL efter några dagars blödningar och ett tickande hjärta fanns ju där men en del blod i livmodern som de inte kunde säga säkert var det kom ifrån. Denna graviditet blödde jag mindre, snarare som blodblandade flytningar, kring v 8 - 10. Var nog bara slemhinnorna som spökade denna gång. Men man hinner ju bli rejält orolig då man vet hur vanligt det är med MF/MA.
    ♥ Evina 080509 ♥ BF 100111 ♥ → annaharr.se
  • Allies

    Ja, två veckor kvar då av den mest kritiska perioden. Jag läste någonstanns att det är dessa veckor det sker mest mf, när moderkakan ska ta över.
    Ja det är inte roligt med blödningar och missfärgade flytningar

  • Sugarmommy

    Jag har också haft lite småblödningar i början av mina graviditeter, både de som gått bra och de som inte gjort det. Det är väldigt vanligt har jag förstått. Men nu Allies har du ju ändå kommit så pass långt att risken borde vara mycket liten? Det allra mest kritiska är när hjärtat ska börja slå har jag hört. Visst finns det även en mindre risk när moderkakan ska ta över, men min läkare sa att om allt ser bra ut kring v 8-9 så går det med största sannolikhet bra.

    Vi gjorde förresten vårt 3:e (och förhoppningsvis sista) tillväxt UL idag. Ingen tvekan om att det är en kille som bor där inne . Vi såg det mycket tydligt även M och jag, haha! Lilleman följer sin viktkurva och verkar trivas bra där inne. Själv blev jag dock sjukskriven pga mina förvärkar/onda sammandragningar, så nu ska jag bara vara hemma och peppa....

    Trevlig helg!

Svar på tråden Umemorsorna snackar vidare (del 4)