• thesec­ret
    Äldre 22 Sep 16:09
    7132 visningar
    5 svar
    5
    7132

    Städning av köket, hur gör du?

    Hej!

    Köket är en av de rummen som kan se så olika ut och har mest olika ytor att göra rent.

    Så har lite fundering:

    1.  Hur gör du rent rostfria produkter? Som ugn, micro, fläkt, vattenkokare m.m.

    2.  Hur gör du rent häll? Har du vanlig gammaldags med plattor eller en plant häll med glas (induktion m.m.)?

    3.  Hur gör du rent kakel / mosaik från matstänk? Speciellt mellan fogarna?

    4.  Hur gör du rent ugnen och hur ofta städar du den?

    5. Diskho, hur får du rent den så att den är så där skinande blank?

    6. Övrigt


    Önska och tro på din önskan, så ska du se att den blir sann!
  • Svar på tråden Städning av köket, hur gör du?
  • Äldre 22 Sep 16:15
    #1

    1. Hur gör du rent rostfria produkter? Som ugn, micro, fläkt, vattenkokare m.m.

    Har inga.

    2. Hur gör du rent häll? Har du vanlig gammaldags med plattor eller en plant häll med glas (induktion m.m.)?

    Med medel om är anpassat för det och rakblad.

    3. Hur gör du rent kakel / mosaik från matstänk? Speciellt mellan fogarna?

    Med nåt av alla medel jag har hemma haha, sprutar på låter verka och torkar bort.

    4. Hur gör du rent ugnen och hur ofta städar du den?

    Såpar in den, värmer upp den, låter svalna och tokar rent. en gång i månaden, oftare om det behövs.

    5. Diskho, hur får du rent den så att den är så där skinande blank?

    Med bakpulver.

    6. Övrigt

    Använder även bakpulver i vattkokaren för att kalka av den.

  • Mammat­ill2tj­ejer
    Äldre 22 Sep 16:24
    #2

    1. Hur gör du rent rostfria produkter? Som ugn, micro, fläkt, vattenkokare m.m.
    Svar: Lite fönsterputs/Glasrengöring på en trasa/handduk och sedan putsa.

    2. Hur gör du rent häll? Har du vanlig gammaldags med plattor eller en plant häll med glas (induktion m.m.)?
    Svar: Jag har keramikhäll, den rengör jag med "keramikrent". Finns att köpa i affären.

    3. Hur gör du rent kakel / mosaik från matstänk? Speciellt mellan fogarna?
    Svar: Det tycker jag alltid är ett problem och tyvärr har jag inget riktigt bra svar...

    4. Hur gör du rent ugnen och hur ofta städar du den?
    Svar: Jag har en "självrengörande" ugn, men den behöver ändå ses över ibland. Det brukar jag göra 4 gånger om året och då använder jag helt enkelt diskmedel och ljummet vatten.

    5. Diskho, hur får du rent den så att den är så där skinande blank?
    Svar: Diskhon rengör jag flera gånger om dagen, med diskmedel och ljummet vatten. För att få den riktigt skinande så kan man faktiskt använda coca cola då och då...

    6. Övrigt
    Svar: Vet inte riktigt vad du menar med övrigt...Men om du menar bänkytor så rengör jag dem förstås varje dag. Skåpsluckorna rengörs 1 ggr/veckan och skåp och lådor städas ur ordentligt 3-4 ggr/år.

  • Namast­e72
    Äldre 22 Sep 16:27
    #3

    Sammanfattningvis: En duschspruta med hälften t-röd och hälften vatten. Sprutar på diskbänk, diskho, spishäll, vattenkokare osv...sen torkar jag med hushållspapper. Flera ggr per dag. Luckor osv tvättar jag 4-5 ggr per år.


    { Väntar på vår efterlängtade dotter }
  • Äldre 22 Sep 18:01
    #4

    1. Hur gör du rent rostfria produkter? Som ugn, micro, fläkt, vattenkokare m.m.
    Nu har vi inga rostfria men då vi hade i förra bostaden så använde jag en produkt som heter neoblank. Någon typ av olja man putsade upp rostfria ytor med.

    2. Hur gör du rent häll? Har du vanlig gammaldags med plattor eller en plant häll med glas (induktion m.m.)?
    Keramikrent.

    3. Hur gör du rent kakel / mosaik från matstänk? Speciellt mellan fogarna?
    Diskmedel och vatten alternativt såpa.

    4. Hur gör du rent ugnen och hur ofta städar du den?
    Vid behov och då använder jag antingen såpa eller någon fettlösande produkt på flaska. Är det riktigt jävligt såndär hemsk ugnsrengöring.

    5. Diskho, hur får du rent den så att den är så där skinande blank?
    Dagligen med diskmedel och vatten. Någon gång i veckan gör jag rent både diskbänk och hoar med med jif. Händer att jag fyller upp vatten i hoarna och har i klorin också, brukar ta bort det mesta.

    6. Övrigt
    Skåpsluckor gör jag bara rent med såpa eller diskmedel. Upptäckte att en del starka rengöringsmedel ger fula fläckar.

  • Äldre 22 Sep 18:14
    #5

    1. Hur gör du rent rostfria produkter? Som ugn, micro, fläkt, vattenkokare m.m.
    Har bara vita

    2. Hur gör du rent häll? Har du vanlig gammaldags med plattor eller en plant häll med glas (induktion m.m.)?
    Glashällen gör jag ren med vanlig rengöringsspray, tror vi har Cillit bang nu. Skrapar med rakblad om något bränt fast. Sen putsar jag med Häll-rengöring

    3. Hur gör du rent kakel / mosaik från matstänk? Speciellt mellan fogarna?
    Brukar inte stänka mat på kaklet och det har nog aldrig fastnat i fogarna om det skvätt.. men typ en trasa/scotch brite och medel

    4. Hur gör du rent ugnen och hur ofta städar du den?
    Med ugnspray, lite för sällan troligen

    5. Diskho, hur får du rent den så att den är så där skinande blank?
    Häll-rent!

    6. Övrigt
    Torkar av skåpluckorna med trasa och rengöringsmedel emellanåt. Kör citronvatten i micron. Sköljer ur sophinken och gör rent i det skåpet. Kör fläkt-grejerna i diskmaskinen

Svar på tråden Städning av köket, hur gör du?