• Anonym (despe­rat mamma)
    Äldre 23 Sep 12:38
    13310 visningar
    63 svar
    63
    13310

    Vad ska underhållsstödet täcka?? Kläder?

    Hej-...
    Jag och barnens pappa har en ständigt pågående konflikt om en så banal sak som kläder... (massa andra, mycket viktigare saker också;)) Jag har underhållsstöd via fkassan (EJ underhållsbidrag). Jag hat alltid skickat med ombyten när de har umgänge, vilket har varit 4 nätter på en 14 dagarsperiod. Pappan anser alltid att det är nåt fel på kläderna, vilket det absolut inte är. Jag får aldrig tillbaka alla kläder som jag skickar, det försvinner bara mystiskt hos pappan. Jag har länge känt mig som en tvättinrättning, då jag skickar en full väska med rena, vikta kläder och får tillbaka en skitig hög, eller ja, jag får inte ens tillbaka allt. Jag blev less och bestämde mig fö att ge pappan en ordentlig omgång med kläder som han kunde behålla där, så att jag slapp packa hela tiden, och tvätta åt honom. Dessutom tyckte jag att det kunde vara trevligt för flickorna att ha lite kläder hos pappa och inte leva i kappsäck. Detta skapade om möjligt ännu mer konflikter. Jag får aldrig tillbaka kläder längre, utan de kläder de har på sig när de åker, hamnar där och de kommer hit i små gamla ärvda kläder. Jag är så trött på det här! MÅSTE man skicka med kläder som boendeförälder? Kan tillägga att han inte hjälper till med några som helt kostnader i övrigt. Någon?

  • Svar på tråden Vad ska underhållsstödet täcka?? Kläder?
  • Anonym
    Äldre 23 Sep 12:53
    #1

    jag har slutat skicka med kläder..skickade hela rena i rätt storlek..fick tillbaka trasiga skitiga & för små..han får ansvara själv för att ungarna ser välvårdade ut samt köpa kläder han oxå.

  • Anonym (74)
    Äldre 23 Sep 17:16
    #2

    Du behöver bara skicka med barnen. Det finns ingen lag som tvingar dig att skicka med något annat.

    Jag föreslår att du nästa gång skickar barnen i de kläder som de hade på sig när de kom hem från honom. Om han klagar så säger du med ett soligt leende: "Jag trodde att du ville ha tillbaka kläderna som kom från dig" och går därifrån.

  • Anonym (despe­rat mamma) Trådstartaren
    Äldre 23 Sep 17:46
    #3

    Anonym (74) skrev 2009-09-23 17:16:41 följande:


    Du behöver bara skicka med barnen. Det finns ingen lag som tvingar dig att skicka med något annat.Jag föreslår att du nästa gång skickar barnen i de kläder som de hade på sig när de kom hem från honom. Om han klagar så säger du med ett soligt leende: "Jag trodde att du ville ha tillbaka kläderna som kom från dig" och går därifrån.
    Han hävdar att jag som "bidragstagare" är skyldig att skicka med kläder. Han har tom föreslagit att han ska få komma hit och välja vilka kläder han vill ha...
  • Äldre 23 Sep 17:48
    #4

    Bidragstagare?

    Fine , då kan han betala ut summan själv

    Anonym (desperat mamma) skrev 2009-09-23 17:46:07 följande:


    Anonym (74) skrev 2009-09-23 17:16:41 följande:
    Han hävdar att jag som "bidragstagare" är skyldig att skicka med kläder. Han har tom föreslagit att han ska få komma hit och välja vilka kläder han vill ha...
  • Anonym
    Äldre 23 Sep 17:51
    #5

    Men om du får underhållsstöd, som väl är hälften av vad barnen kostar, så ska du ju också köpa och skicka med kläder? Om man för enkelhetens skull säger att ni har lika inkomst och barnet kostar 5000 i månaden och han betalar 2500 så ska han väl inte behöva betala mer kläder sen när barnen är hos honom? Då får han ju betala mer för barnen än vad du gör...

    Det här kommer bara att vara ett problem så länge tjejerna inte själva bryr sig om vad de har på sig. När de börjar se kläderna som sina så kommer de att vilja ha med sig sina kläder hem så de kan ha dem på sig när de inte är hos pappa.

  • Anonym (74)
    Äldre 23 Sep 18:03
    #6
    Anonym skrev 2009-09-23 17:51:02 följande:
    Men om du får underhållsstöd, som väl är hälften av vad barnen kostar, så ska du ju också köpa och skicka med kläder? Om man för enkelhetens skull säger att ni har lika inkomst och barnet kostar 5000 i månaden och han betalar 2500 så ska han väl inte behöva betala mer kläder sen när barnen är hos honom? Då får han ju betala mer för barnen än vad du gör...Det här kommer bara att vara ett problem så länge tjejerna inte själva bryr sig om vad de har på sig. När de börjar se kläderna som sina så kommer de att vilja ha med sig sina kläder hem så de kan ha dem på sig när de inte är hos pappa.
    Det finns INGEN lag som tvingar bf att skicka med kläder. Underhållet är till för att täcka en del av det barnet kostar hos bf.
  • Anonym (74)
    Äldre 23 Sep 18:05
    #7

    Anonym (desperat mamma) skrev 2009-09-23 17:46:07 följande:


    Han hävdar att jag som "bidragstagare" är skyldig att skicka med kläder. Han har tom föreslagit att han ska få komma hit och välja vilka kläder han vill ha...
    Han är ju en riktig komiker!

    Han är ju i alla fall ingen jurist eftersom han inte har koll på lagarna. Skicka hela tiden barnen i de kläder han skickade dem i. Då kan han inte gnälla eftersom han själv har valt att sätta på barnen de kläderna.
  • Äldre 23 Sep 18:08
    #8

    Varför har du inte underhållsstöd?

  • Äldre 23 Sep 18:14
    #9
    mion skrev 2009-09-23 18:08:08 följande:
    Varför har du inte underhållsstöd?
    Läste fel har du inte barnbidrag o underhåll? 1050 plus 1273?
  • Anonym (despe­rat mamma) Trådstartaren
    Äldre 23 Sep 18:18
    #10
    mion skrev 2009-09-23 18:14:19 följande:
    Läste fel har du inte barnbidrag o underhåll? 1050 plus 1273?
    Jo, vad tänkte du då?
Svar på tråden Vad ska underhållsstödet täcka?? Kläder?