• Anonym (despe­rat mamma)
    Äldre 23 Sep 12:38
    13315 visningar
    63 svar
    63
    13315

    Vad ska underhållsstödet täcka?? Kläder?

    Hej-...
    Jag och barnens pappa har en ständigt pågående konflikt om en så banal sak som kläder... (massa andra, mycket viktigare saker också;)) Jag har underhållsstöd via fkassan (EJ underhållsbidrag). Jag hat alltid skickat med ombyten när de har umgänge, vilket har varit 4 nätter på en 14 dagarsperiod. Pappan anser alltid att det är nåt fel på kläderna, vilket det absolut inte är. Jag får aldrig tillbaka alla kläder som jag skickar, det försvinner bara mystiskt hos pappan. Jag har länge känt mig som en tvättinrättning, då jag skickar en full väska med rena, vikta kläder och får tillbaka en skitig hög, eller ja, jag får inte ens tillbaka allt. Jag blev less och bestämde mig fö att ge pappan en ordentlig omgång med kläder som han kunde behålla där, så att jag slapp packa hela tiden, och tvätta åt honom. Dessutom tyckte jag att det kunde vara trevligt för flickorna att ha lite kläder hos pappa och inte leva i kappsäck. Detta skapade om möjligt ännu mer konflikter. Jag får aldrig tillbaka kläder längre, utan de kläder de har på sig när de åker, hamnar där och de kommer hit i små gamla ärvda kläder. Jag är så trött på det här! MÅSTE man skicka med kläder som boendeförälder? Kan tillägga att han inte hjälper till med några som helt kostnader i övrigt. Någon?

  • Svar på tråden Vad ska underhållsstödet täcka?? Kläder?
  • Anonym (74)
    Äldre 12 Jan 22:03
    #51
    Anonym (Undrar lite...) skrev 2011-01-12 21:41:03 följande:
    Jag blir alldeles snurrig av alla inlägg här... :-P
    Kanske jag kan få låna tråden och ställa en enkel fråga till de som vet lite mer...?

    Jag har mina två barn boende hos mig under veckorna och de åker till sin pappa varannan helg.
    Nu har jag fått en "klädbeställning" via sms som består av t.ex. 3 par byxor var, 4 långärmade tröjor var, 2 t-shirts var samt underkläder (av barnens pappa).

    Min fråga är då...
    Är jag skyldig att införskaffa dessa kläder för att han säger så? Han har barnen 5-6 dagar i månaden; de flesta av kläderna hinner ju bli urväxta innan de ens används! Kan ju aldrig behövas så mycket ombyten under en enda helg...?

    Ska väl tillägga att han är otroligt förbannad över att jag har underhållsstöd på 1273 kr/månad, som han anser går direkt i min ficka och till mina kläder/behov. För er information så är det naturligtvis INTE så. De flesta vet väl att barn knappast är någon vinstdrivande "verksamhet"..... ? Ursäkta ordvalet, men ni förstår kanske hru jag menar...?

    Jag har gett som förslag att jag kan skicka med en packad väska härifrån och så kan han bara packa tillbaka samma kläder i väskan när helgen är slut (även om kläderna är smutsiga; han behöver inte tvätta dem). Det är inget han är intresserad av; jag vet att han bara vill se till att jag får betala så mycket det bara går. Helst i onödan om det går att få till......

    Tacksam för svar....
    Det finns ingen lag som tvingar dig att skicka med kläder till pappan. Det finns heller ingen lag som tvingar dig att köpa kläder som ska ligga i pappans garderob.

    Be honom visa dig var i lagen det står att du måste köpa kläder hem till honom. Han kommer inte att lyckas.
  • Mama Africa
    Äldre 12 Jan 22:03
    #52

    Undrar lite:
    Du har ingen skyldighet att köpa kläder som han ska ha hos sig när barnen är hos honom. Skicka med en väska med ombyten och se till att få tillbaka kläderna. Vill han ha ombyten ligga hos sig så är det väl bra, men då får han köpa dem själv.

  • Anonym (Undra­r lite..­.)
    Äldre 12 Jan 22:33
    #53
    Anonym (74) skrev 2011-01-12 22:03:05 följande:
    Det finns ingen lag som tvingar dig att skicka med kläder till pappan. Det finns heller ingen lag som tvingar dig att köpa kläder som ska ligga i pappans garderob.

    Be honom visa dig var i lagen det står att du måste köpa kläder hem till honom. Han kommer inte att lyckas.
    Han är så ovettigt jobbig att ha att göra med. Ibland bara jag ger efter för att jag helt enkelt inte orkar med honom.... Denna gång verkar det dock kosta mig en hel del pengar. Därav frågan...
    Kanske det är dags att jag står på mig lite bättre inför honom....?

    Tack gulliga för dina ord....
  • Anonym (Undra­r lite..­.)
    Äldre 12 Jan 22:37
    #54
    Mama Africa skrev 2011-01-12 22:03:34 följande:
    Undrar lite:
    Du har ingen skyldighet att köpa kläder som han ska ha hos sig när barnen är hos honom. Skicka med en väska med ombyten och se till att få tillbaka kläderna. Vill han ha ombyten ligga hos sig så är det väl bra, men då får han köpa dem själv.
    Har skickat med kläder förut, men de blir ofta kvar där. T.ex. en tröja som ett av mina barn fick i julklapp och ännu inte hunnit använda.....

    Men att skicka med en packad väska känns ändå som det vettigaste alternativet; att köpa enligt hans beställning skulle kosta mig flera tusen....

    Han trycker på att jag får underhållet och barnbidraget och då ska jag stå för alla kläder. Även de kläder hos honom....
  • Anonym (74)
    Äldre 12 Jan 22:47
    #55
    Anonym (Undrar lite...) skrev 2011-01-12 22:33:11 följande:
    Han är så ovettigt jobbig att ha att göra med. Ibland bara jag ger efter för att jag helt enkelt inte orkar med honom.... Denna gång verkar det dock kosta mig en hel del pengar. Därav frågan...
    Kanske det är dags att jag står på mig lite bättre inför honom....?

    Tack gulliga för dina ord....
    Det är jobbigt att stå på sig när man är van att vika sig. Och att man viker sig är ju för att barnen ska slippa bråket. Men det brukar bara krävas en eller två gånger innan motparten har fattat att det inte funkar med överkörning längre. Jag som har varit där kan säga att det är såååå skönt nu när barnens pappa har slutat försöka köra över mig.

    Och i längden är det bättre för barnen att man tar striden ordentligt en gång istället för att de känner av vibbarna många gånger...
  • Anonym (Undra­r lite..­.)
    Äldre 12 Jan 23:02
    #56
    Anonym (74) skrev 2011-01-12 22:47:07 följande:
    Det är jobbigt att stå på sig när man är van att vika sig. Och att man viker sig är ju för att barnen ska slippa bråket. Men det brukar bara krävas en eller två gånger innan motparten har fattat att det inte funkar med överkörning längre. Jag som har varit där kan säga att det är såååå skönt nu när barnens pappa har slutat försöka köra över mig.

    Och i längden är det bättre för barnen att man tar striden ordentligt en gång istället för att de känner av vibbarna många gånger...
    Anledningen till att jag lämnade honom var för att han aldrig någonsin förstod mig eller visade någon form av sympati.... Har insett att han aldrig kommer ändra på sig; oavsett vad jag säger till honom, så rinner det av honom som på en gås.

    Kan tillägga att han har en dom om hemfridsbrott på sig också. Även det lägger han på mig; hatet mot mig efter det blev om möjligt ännu värre. Då är det ändå över 3 år sedan det hände....

    Hur gjorde du...? Vad sa du till ditt ex?
  • Anonym (74)
    Äldre 13 Jan 07:59
    #57
    Anonym (Undrar lite...) skrev 2011-01-12 23:02:51 följande:
    Anledningen till att jag lämnade honom var för att han aldrig någonsin förstod mig eller visade någon form av sympati.... Har insett att han aldrig kommer ändra på sig; oavsett vad jag säger till honom, så rinner det av honom som på en gås.

    Kan tillägga att han har en dom om hemfridsbrott på sig också. Även det lägger han på mig; hatet mot mig efter det blev om möjligt ännu värre. Då är det ändå över 3 år sedan det hände....

    Hur gjorde du...? Vad sa du till ditt ex?
    Jag sa nej. Bara nej, rakt upp och ner. Han gormade och skrek om att det var mitt fel att barnen blev ledsna. Och visst blev barnen ledsna, men det gick över till nästa dag. Det var rätt läskigt att stå där och säga nej. Det jobbigaste var att inte gå in på några förklaringar, oavsett vad han skrek åt mig. För det var där jag alltid brukade fastna, jag gav en förklaring till mitt nej och han sågade min förklaring, och vips så fick han som han ville. Den här gången vägrade jag att argumentera och han gav sig faktiskt till slut.

    (Det är som ett barn som vill ha glass före maten. Föräldern svarar "nej för vi ska snart äta middag", varpå barnet säger "men jag orkar äta mat ändå", föräldern svarar "förra gången orkade du inte äta upp maten när du hade ätit glass innan", varpå barnet säger "men den gången åt jag en grön glass och idag vill jag ha en gul glass", föräldern svarar "den gula glassen är lika stor som den gröna glassen så du kommer inte alls att orka maten", varpå barnet säger "men idag är jag mycket hungrigare så jag orkar visst maten", osv tills det slutar med att barnet får sin glass. Om man istället säger "Nej. Hjälp till att duka bordet." så får barnet ingen chans att argumentera och det slutar med att barnet inte får någon glass. )
  • Anonym (Undra­r lite..­.)
    Äldre 13 Jan 08:24
    #58
    Anonym (74) skrev 2011-01-13 07:59:39 följande:
    Jag sa nej. Bara nej, rakt upp och ner. Han gormade och skrek om att det var mitt fel att barnen blev ledsna. Och visst blev barnen ledsna, men det gick över till nästa dag. Det var rätt läskigt att stå där och säga nej. Det jobbigaste var att inte gå in på några förklaringar, oavsett vad han skrek åt mig. För det var där jag alltid brukade fastna, jag gav en förklaring till mitt nej och han sågade min förklaring, och vips så fick han som han ville. Den här gången vägrade jag att argumentera och han gav sig faktiskt till slut.

    (Det är som ett barn som vill ha glass före maten. Föräldern svarar "nej för vi ska snart äta middag", varpå barnet säger "men jag orkar äta mat ändå", föräldern svarar "förra gången orkade du inte äta upp maten när du hade ätit glass innan", varpå barnet säger "men den gången åt jag en grön glass och idag vill jag ha en gul glass", föräldern svarar "den gula glassen är lika stor som den gröna glassen så du kommer inte alls att orka maten", varpå barnet säger "men idag är jag mycket hungrigare så jag orkar visst maten", osv tills det slutar med att barnet får sin glass. Om man istället säger "Nej. Hjälp till att duka bordet." så får barnet ingen chans att argumentera och det slutar med att barnet inte får någon glass. )
    Mycket målande beskrivning det där med glass innan maten....
    Det är nog där man fastnar. Så rätt du har..... Det är bara ett nej. Varken mer eller mindre...

    TACK snälla för dina råd!!
  • Äldre 13 Jan 08:38
    #59
    Anonym (desperat mamma) skrev 2009-09-23 17:46:07 följande:
    Anonym (74) skrev 2009-09-23 17:16:41 följande:
    Du behöver bara skicka med barnen. Det finns ingen lag som tvingar dig att skicka med något annat.Jag föreslår att du nästa gång skickar barnen i de kläder som de hade på sig när de kom hem från honom. Om han klagar så säger du med ett soligt leende: "Jag trodde att du ville ha tillbaka kläderna som kom från dig" och går därifrån.
    Han hävdar att jag som "bidragstagare" är skyldig att skicka med kläder. Han har tom föreslagit att han ska få komma hit och välja vilka kläder han vill ha...
    be han visa den lagen.

    och fram tills dess får han stå för allt själ vunder tidenhan har umgänge.
    Om han ens försöker tränga sig in i ditt hem så polisanmäler du han för  hemfridsbrott.

    Du har endast skyldighet att skicka barnet, och ge info så att han kan ta hand om barnet tex om barnet har feber, allergier etc samt se till att barnet är klätt så pass att han kan ta med sig det efter väder och årstid och hälsa.
  • Äldre 13 Jan 08:57
    #60
    Anonym (insatt) skrev 2009-09-23 20:51:47 följande:
    Anonym (74) skrev : "Ni måste haft en kass advokat eftersom det klart och tydligt står i lagen att uf står för de kostnader som uppkommer vid umgänget."
    - behov av kläder uppkommer väl inte under umgänget? Den som uppbär underhållsbidrag/underhålsstöd och barnbidrag skall naturligtvis stå för huvuddelen av barnets försörjning inkl kläder! Den som betalar underhållsbidrag skall inte därutöver betala för barnets utrustning. När man pratar om umgängeskostander handlar det om mat, husrum och ev aktiviteter!!

    Inlägg 15 ovan är rätt ....
    men om någon betalar underhållsbidrag och ej via fk,  och gör avdrag för umgänge så måste man ju anses betala för kläder själv.. eller?

    för i princip så betalas det ju mindre pengar då till barnet somgår till kläder sombarnet sedan kan ta med sig.
    det innebär ju att boendeföräldern ändå får betala för kläderna och skicka med dem....
  • Äldre 13 Jan 09:01
    #61
    Anonym (insatt) skrev 2009-09-23 22:44:47 följande:
    Anonym (74) skrev 2009-09-23 21:48:26 följande:
    Du får väldigt gärna visa mig den paragrafen i föräldrabalken.

    Kan du visa var det står att kläder ingår i "kostnader som uppkommer vid umgänget"?
    det står varken om åt det ena eller andra hållet.

    alltså finns det inget som reglerar om kläder när en betalar underhållsstöd eller underhållsbidrag.

    så mankan inte säga att det är något man ska jurisdiskt utan det är enbart åt det moraliska hållet.
  • Äldre 13 Jan 09:12
    #62
    Anonym (ganska mycket) skrev 2009-09-23 19:06:45 följande:
    Vi har själv varit i processen och man ÄR skyldig att hålla barnet med mycket om man uppbär underhållsstöd...vi hade stöd eftersom ex. tjänade för lite och kunde inte betala sitt bidrag själv...Vår advokat meddelade att förarbeten /lag meddelar detta. Kanske kan vara till lite hjälp.. Vi var även skyldig att skicka med kläder, blöjor till och med välling...allt....det är förjävligt men så är det...det gick så långt att han slapp TVÄTTA barnets kläder (som han haft) pga. att vi skulle stå för tvättmedel...

    Det är vanligt att föräldrar hamnar i en diskussion om vad som ingår och vad som inte ingår i underhållsbidraget. Skillnaden på stöd och bidrag är att bidrag är bestämd i i en civlrättslig process efter mannens/kvinnas inkoms..

    För att få exempel på kostnader som ingår, respektive inte ingår, får man gå till lagens förarbeten, socialstyrelsens allmänna råd samt uppgifter från konsumentverket och Sparbankerna.

    Följande poster ingår i schablonbeloppet
    enligt socialstyrelsen, förarbeten, konsumentverket och Sparbanken

    Livsmedel
    Bygger på en fyra veckors näringsberäknad matsedel med vanliga rätter. Både råvaror och halvfabrikat ingår. Men inte godis, snacks och vin.

    Kläder och skor
    Kemtvätt, skoreparationer, väska, klocka och paraply.

    Förbrukningsvaror
    Tvätt, diskmedel mm

    Hygien
    Tvål, tandkräm, hårklippning, blöjor, mensskydd för kvinnor

    Lek och fritid Cykel, leksaker, cd-skivor, böcker, träningsoverall, skridskor, vanliga skidor, pjäxor, gymnastikskor, avgift till idrottsklubb

    Husgeråd och inventarier Sådan utrustning som slits och ersätts. Möbler, husgeråd, TV, textilier. TV radio reparationer mm

    Dagstidningar, telefon mm
    Brev, kort och frimärken

    Barnvagn, spjälsäng mm

    Hushållsel
    Gäller medelförbrukning i lägenhet utan disk- och tvättmaskin.

    Försäkringar
    Barn- och ungdomsförsäkring avseende sjuk- och olycksfall. Samt hemförsäkring.

    Fickpengar (bio, bad, tidningar "fika" mm)
    Jag kan inte annat än att hålla med andra talare här.
    NI måste haf ten useladvokat eftersom  umgängesföräldern ska betala för alla kostander som uppkommer på umgänge.

    vad är nästa steg...ska ni köpa säng till barnet med hos uf och lämna med en kassa med mat varje gång barnet åker dit.. betala utlandsresan flyg och hotell, betala alla bio och nöjdesfält uf gör med barnet.

    nä ni har inga skyldighet att skicka med något.
  • Äldre 13 Jan 09:13
    #63
    h8him skrev 2009-09-24 10:57:14 följande:
    Anonym (insatt) skrev 2009-09-24 10:52:08 följande:
    h8him skrev: "Eftersom uf betalar underhållsstöd" UF betalar inte underhållsstöd utan underhållsbidrag, som ibbland kan vara fastställt till samma belopp som underhållsstödet! "har rätt till avdrag om h*n haft barnen nog länge under en månad så ska uf stå för kläder under umgänget." - Tankevurpa? Var finns den kopplingen? UF blir kompenserad för 1/40 - inte 1/30 som vore mest logiskt - orsaken är att bf inte skall drabbas fullt ut eftersom hÄn har ytterligare kostnader för barnet (utöver de dagliga mat och husrum) nämligen kläder, fritidsaktiviteter mm.. "Bf har inga skyldigheter att stå för något barnet behöver under umgänget om denne inte har en högre inkomst än uf." - Jaså? Var finns den instruktionen ... och var går gränsen för när uf i så fall skall slippa stå för barnets kläder? Kan man enligt någon lag kräva av en uf som har umgänge med sitt barn 2 timmar 2 gånger om året i närvaro av kontaktperson (jo, sådana domar finns!) att h*n tex skall investera i regnkläder för barnet? "tyvärr ryms inte även kläder för umgänge i många bf´s budgetar." - Och då är vi inne på ett mer moraliskt resonemang - igen .... "Det finns ingen lag som du kan hänvisa till där det framgår att uf, som enbart betalar underhållsstöd , inte ska köpa kläder och saker till barnet för umgänge. " - UF betalar inte underhållsstöd - däremot kan bf efter bedömning av föräldrarnas samlade akonomiska förmåga åläggas betala ett underhåll till en summa motsvarande underhållsstödets ... Lagen uttrycker klart att båda föräldrarna är skyldiga att försörja sitt barn. UF fullgör sin del av försörjningegn genom att betala underhållsbidrag (lagtexter - se inlägg 30) "Du verkar förutsätta att alla föräldrar som separerar ordnar med underhållsbidrag, så som lagen säger att det ska vara, men faktum är att många höginkomsttagare betalar endast underhållsstöd á 1273 kr/månad då de vägrar försörja sitt barn utifrån sin inkomst och vet att bf inte har råd att stämma uf på underhållsbidrag utan får nöja sig med ett minimum till barnen. Sunt förnuft och samarbete för barnets bästa är en annan sak än den lag som reglerar detta." - Ja, jag inser att den här diskussionen mer handlar om moral än om lag! Och tänker inte skriva fler inlägg i denna tråd ....
    Ts skriver att uf betalar underhållsstöd! Förstår inte hur du kan påstå att det är underhållsbidrag trots det...
    Det finns inget som relgerar det ens vid underhållsbidrag.
Svar på tråden Vad ska underhållsstödet täcka?? Kläder?