• livet leker
    Äldre 23 Sep 14:39
    10607 visningar
    41 svar
    41
    10607

    Hästsport ! Ridväst eller inte till barn?

    En ridlärare sa till mig att hon har negativa erfarenheter gällande ridvästar till barn, (säkerhetsväst) att om dom ramlar av så gör dom sig illa på västen?

    Vad har ni för erfarenheter?

  • Svar på tråden Hästsport ! Ridväst eller inte till barn?
  • Kan inte bli bättre än såhär
    Äldre 23 Sep 14:43
    #1

    Då det är ett krav på säkerhetsväst till de under 18 på tävling så finns det inget alternativ. Dottern har en Racesafe vilket bör vara den absolut bästa på marknaden just nu. Har inga erfarenheter av att de skulle skada sig på västen, det vore ju mycket märkligt.

  • livet leker
    Äldre 23 Sep 14:44
    #2

    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-09-23 14:43:43 följande:


    Då det är ett krav på säkerhetsväst till de under 18 på tävling så finns det inget alternativ. Dottern har en Racesafe vilket bör vara den absolut bästa på marknaden just nu. Har inga erfarenheter av att de skulle skada sig på västen, det vore ju mycket märkligt.
    Tävlig är lite annat, min 5 åring ska börja rida på ponnysar
  • Trill
    Äldre 23 Sep 14:45
    #3

    På med västen.

    Det är större chans att flickan blir trampad av en häst än att hon gör illa sig på själva hästen.

    Min dotter ramlade av och hamnade under hästen. Hästen hade panik och det var hovar överallt.

    På med västen bara.

  • Äldre 23 Sep 14:46
    #4

    första och sista gången jag hade en ridväst på mig så bröt jag armen. så jag hr inga bra erfarenheter. fick mindre rörelsefrihet i den och när hästen kastade av mig så bröts armen av mot västen av trycket och marken.

  • Trill
    Äldre 23 Sep 14:46
    #5

    erhm "på själva västen" ska det stå.. inte "på själva hästen"

  • Zimlis
    Äldre 23 Sep 14:47
    #6

    Skulle tro att illa kan man göra sej på ridvästar om man har en som inte sitter ordentligt eller att man har fel storlek.
    Sen är det ju lite kanter på och självklart kan man få extra blåmärken av dessa om man faller hårt ned - men det kan man ju ta istället för att riskera att bryta ryggen


    Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
  • Marioh­n
    Äldre 23 Sep 14:47
    #7

    Om västen är i fel storlek kan den bli farlig. Precis som med hjälmar ska västar vara i rätt storlek! På med västen

  • Kan inte bli bättre än såhär
    Äldre 23 Sep 14:48
    #8

    livet leker skrev 2009-09-23 14:44:51 följande:


    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-09-23 14:43:43 följande:
    Tävlig är lite annat, min 5 åring ska börja rida på ponnysar
    Hur som helst så kan jag lova att en hov på bröstkorgen gör mer skada utan väst än med en bra väst på. Varför riskera en sådan sak. Idag finns det så bra och utvecklade västar för barn i alla storlekar så jag som ändå vistas med hästar halva dygnet har ej hört att barn skulle skada sig pg av västarna.
  • Twinki­ie
    Äldre 23 Sep 14:51
    #9

    röstar på väst.

    Men då ska man ta hjälp av braaaaa personal som vet va dom snackar om och västen måste sitta perfekt (vilket gör att man måste byta ofta, DYYRT) och dom billiga sitter sällan bra, va o testa hos en dålig när jag var liten o hon sålde bara i samma storlekar (dvs fram och baksida) men de passade inte mig alls så jag vet inte hur många gånger jag fastnade med ryggdelen i sadeln.. då hade de ju egentligen vart säkrare utan väst? tyckr de e bättre att ha väst från början så man blir van med det :)
    och att man köper en bra o byter ut den när den blivit för liten.

  • Äldre 23 Sep 14:51
    #10

    sen vill jag bara säga ts, att jag åkte av hästen för exakt 10 år sedan och idag finns det garanterat bättre västar
    Kolla bara så det inte är några hårda kanter precis där armarna ska vara, det blev mitt fall.

Svar på tråden Hästsport ! Ridväst eller inte till barn?