• livet leker
    Äldre 23 Sep 14:39
    10598 visningar
    41 svar
    41
    10598

    Hästsport ! Ridväst eller inte till barn?

    En ridlärare sa till mig att hon har negativa erfarenheter gällande ridvästar till barn, (säkerhetsväst) att om dom ramlar av så gör dom sig illa på västen?

    Vad har ni för erfarenheter?

  • Svar på tråden Hästsport ! Ridväst eller inte till barn?
  • Trolle­t Ludenb­en
    Äldre 23 Sep 19:45
    #31
    Isnogood skrev 2009-09-23 19:27:46 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-09-23 19:17:09 följande: Skönt o höra att jag inte är ensam... Köpte in mina västar när jag skulle rida in "dinosaurien" här hemma...ena använde jag en gång (den billigare...) sedan köpte jag den dyrare...den använde jag 2 gånger...sedan så "glömde" jag den...sjukt obekvämt när man e van utan... Så helt klart på från början, då har man bara olika västar att gämföra med..inte med eller utan väst...
    Ja, håller med. Jag tycker det var så obehagligt med västen men om jag hade vart van från början hade det vart annorlunda. En kompis mamma lärde sig rida på stenåldern någån gång och då vart de inte så noga med hjälmar så hon har inte gillat hjälm i vuxen ålder utan bara haft det för det vart ett måste. Jag själv skulle aldrig rida utan hjälm och det är väl samma sak med de som är vana vid väst
    Tyvärr var jag tvungen att lägga av med ridningen för här finns ingen tid till det i den luvssituationen jag är i nu men längtar så vansinningt tillbaka{#lang_emotions_undecided}
  • Zimlis
    Äldre 23 Sep 20:02
    #32
    Isnogood skrev 2009-09-23 19:27:46 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-09-23 19:17:09 följande: Skönt o höra att jag inte är ensam... Köpte in mina västar när jag skulle rida in "dinosaurien" här hemma...ena använde jag en gång (den billigare...) sedan köpte jag den dyrare...den använde jag 2 gånger...sedan så "glömde" jag den...sjukt obekvämt när man e van utan... Så helt klart på från början, då har man bara olika västar att gämföra med..inte med eller utan väst...
    Jag köpte med väst när jag skulle börja klättra på unghästen, men jag va ju inte heller van så det gick ju som det gick.. västen blev liggande
  • Äldre 23 Sep 20:14
    #33
    Zimlis skrev 2009-09-23 20:02:56 följande:
    Jag köpte med väst när jag skulle börja klättra på unghästen, men jag va ju inte heller van så det gick ju som det gick.. västen blev liggande
    Ja, det blir ju så...man blir ju lagom grasiös också...försöka lite smidigt glida över från halvt liggandes till sittandes på ryggen...ingen större hit med västen...men vet ju hur lätt det är utan...
  • Äldre 23 Sep 20:16
    #34

    Självklart skall man ha skyddsväst på. Väldigt billig livförsäkring & på tävlingar är de ett krav, iaf för de under 18.
    Har alltid ridit med skyddsväst.

  • Zimlis
    Äldre 23 Sep 20:17
    #35
    Isnogood skrev 2009-09-23 20:14:00 följande:
    Ja, det blir ju så...man blir ju lagom grasiös också...försöka lite smidigt glida över från halvt liggandes till sittandes på ryggen...ingen större hit med västen...men vet ju hur lätt det är utan...
    Dessutom så kan en väst mosa äppelbitar i fickan till mos *bokstavligt talat* när den trycks emot sadeln och helt plötsligt har man en unghäst som bara bryr sej om den ofrånkomliga doften av äppelmos som ångar ur fickan på en
  • Äldre 23 Sep 20:32
    #36
    Zimlis skrev 2009-09-23 20:17:36 följande:
    Dessutom så kan en väst mosa äppelbitar i fickan till mos *bokstavligt talat* när den trycks emot sadeln och helt plötsligt har man en unghäst som bara bryr sej om den ofrånkomliga doften av äppelmos som ångar ur fickan på en


    Jaa..det har jag faktiskt råkat ut för

    Sedan började jag använda mig av morötter i stället...men det är ingen hit de heller... Gör ganska ont o få morotsbitarna intryckta mellan revbenen...
  • Zimlis
    Äldre 23 Sep 20:39
    #37
    Isnogood skrev 2009-09-23 20:32:23 följande:
    Jaa..det har jag faktiskt råkat ut för Sedan började jag använda mig av morötter i stället...men det är ingen hit de heller... Gör ganska ont o få morotsbitarna intryckta mellan revbenen...
    Kanm just tänka mej det.. Jag provade knäckebröd - behöver jag ens uttala mej om resultatet??
  • Äldre 23 Sep 20:43
    #38
    Zimlis skrev 2009-09-23 20:39:11 följande:
    Kanm just tänka mej det.. Jag provade knäckebröd - behöver jag ens uttala mej om resultatet??
    Näe...
  • Zimlis
    Äldre 23 Sep 20:47
    #39
    Isnogood skrev 2009-09-23 20:43:47 följande:
    Näe...
    Tror jag hittade smulor 8 tvättar senare
  • Äldre 27 Sep 23:33
    #40

    Är glad jag sprang på den här tråden nu då det snart är dags att leta väst till dotter min!
    Har själv knappt ridit med väst(av samma anledning som ni andra), dock har jag knappt ridit på närmare 8-9år heller...
    Men självklart ska dottern ha väst när hon börjar rida.
    Jag jobbade i ridsportbutik för ett antal år sedan och då var det keflys??(hette den så...) väst som var den bästa, har provat ut ett antal västar i mina dar, men som sagt är det ju väldigt längesedan så jag behöver fräscha upp mina kunskaper!
    Ni som har småbarn(ca5år) vad har de för västar?
    Ursäkta ts att jag lånar din tråd

  • livet leker
    Äldre 28 Sep 09:02
    #41
    Lucky skrev 2009-09-27 23:33:41 följande:
    Är glad jag sprang på den här tråden nu då det snart är dags att leta väst till dotter min! Har själv knappt ridit med väst(av samma anledning som ni andra), dock har jag knappt ridit på närmare 8-9år heller...Men självklart ska dottern ha väst när hon börjar rida.Jag jobbade i ridsportbutik för ett antal år sedan och då var det keflys??(hette den så...) väst som var den bästa, har provat ut ett antal västar i mina dar, men som sagt är det ju väldigt längesedan så jag behöver fräscha upp mina kunskaper!Ni som har småbarn(ca5år) vad har de för västar?Ursäkta ts att jag lånar din tråd
    Jag köpte en på ÖB för 299 kr halva priset Horse Pro sitter jättebra på henne, hon är 5 år. Kolla där om dom har nått nära dig
Svar på tråden Hästsport ! Ridväst eller inte till barn?