• Anonym (finna­r!)
    Äldre 27 Sep 15:02
    19144 visningar
    10 svar
    10
    19144

    finnar på stjärten!

    hej!
    jag har ett pinsamt problem, jag har nämligen, och har haft så länge jag kan minnas, finnar på rumpan och lite ner på låren. jag är närmare 30 år gammal och har inga finnar överhuvudtaget på resten av kroppen! så himla skumt och fult. jag är dessutom såklart helt ärrig där. vill inte visa detta för någon. jag har provat;
    att tvätta och återfukta enligt konstens alla regler.
    att byta lakan och kläder ofta.
    att byta tvättmedel.
    jag ska tillägga att när jag var gravid med min flicka försvann de helt ända tills jag slutade amma, sen kom de tillbaka. detta tyder ju på att det är hormonellt, det säger oxå de hudterapeuter jag talat med. de har ingen lösning på mitt problem.
    vad ska jag göra? är det någon som har något liknande?
    hjälp mig snälla, jag vill inte ha dessa fula, kliande och äckliga grejjer på röven!

  • Svar på tråden finnar på stjärten!
  • Anonym
    Äldre 27 Sep 16:16
    #1

    har haft samma, jag behandlade de med tea trea oil. man blandar några droppar av oljan med antingen olivolja eller babyolja.. sen baddar du de på finnarna och efter några veckor ska de va borta. Om det inte funkar så testa med alsollösning och gör på samma sätt, badda med en bommoll

  • Anonym (metoo­)
    Äldre 27 Sep 19:53
    #2

    Åh. Någon som jag!
    Jag har likadant. Inte problem någon annanstans än just på rumpan.
    Har dock inget sätt att "bota" det på :(

  • Anonym
    Äldre 27 Sep 23:17
    #3

    har har ni en till! Har numer massa är som ser ut som finnar (om ni förstår hur jag menar) där det varit finnar samt massa,massa små finnar...otroligt frustrerande, har provat allt och menar allt på marknaden och inget hjälper

  • Anonym (metoo­)
    Äldre 27 Sep 23:41
    #4

    Jag har gett upp. Jag har smörjt och haft mig osv osv.
    Men upptäcker jag dom inte när dom är små så blir jag förstörd.

  • Anonym (Funde­rsam)
    Äldre 16 Sep 20:01
    #5

    Har ni kollat upp att det inte är tex. Kondylom? Det har förmåga att se ut som små röda prickar i början. Det är isf ett virus som tar 1-2 år att lugna ner sig. Det finns salvor och vättska som man får att ha på från Gyn. Oftast brukar det sätta sig runt könet, men kan även sätta sig runt anal och rumpa.

    En sidonotis i detta är att bilder som hittas på nätet på Kondylom oftast är på de som är obehandlade, stora och riktigt äckliga! Det är inte alltid de syns mer än just små röda prickar (med en touch av pärlemor liknande glans) och kliar som bara den.

    Kanske kan vara värt att kolla upp i alla fall så det går att utesluta? Speciellt med tanke på att Kondylom smittar otroligt mycket och lätt!

    Lycka till!

  • Anonym (Kotte­n)
    Äldre 18 Sep 23:03
    #6

    Jag har samma! För mig är det ett klart fall av glutenintolerans. Jag tål dinkel, men absolut inte något rent vete. Så fort jag får i mig det så bryter det ut och kliar och skaver. Sen sitter utslagen där några dagar, om jag håller mig borta från vete. 

  • Äldre 18 Sep 23:09
    #7

    Det kanske kan vara Keratosis pilaris? Knottror ofta förekommer på överarmar, lår och rumpan. Googla det..

  • toosch­oolfor­cool
    Äldre 19 Sep 01:01
    #8

    Låter mer som inflammerade hårsäckar, även kallat follikuliter. Min dotter fick det på rumpan när hon var ett blöjbarn och fick antibiotikakur för det så det läkte ut. Det uppstår pga staphylockocker som finns normalt på huden men kan ibland ta fäste och gå ner i hårsäckarna och så blir det så. De kliar, är röda och ser ut som finnar, ja. Gå till hudläkare och testa en antibiotikakur.

  • toosch­oolfor­cool
    Äldre 19 Sep 01:03
    #9
    Anonym (Fundersam) skrev 2013-09-16 20:01:20 följande:
    Har ni kollat upp att det inte är tex. Kondylom? Det har förmåga att se ut som små röda prickar i början. Det är isf ett virus som tar 1-2 år att lugna ner sig. Det finns salvor och vättska som man får att ha på från Gyn. Oftast brukar det sätta sig runt könet, men kan även sätta sig runt anal och rumpa. En sidonotis i detta är att bilder som hittas på nätet på Kondylom oftast är på de som är obehandlade, stora och riktigt äckliga! Det är inte alltid de syns mer än just små röda prickar (med en touch av pärlemor liknande glans) och kliar som bara den. Kanske kan vara värt att kolla upp i alla fall så det går att utesluta? Speciellt med tanke på att Kondylom smittar otroligt mycket och lätt! Lycka till!


    Snälla, kondylom får man inte på skinkorna på sånt vis. Och i så fall bör man väl ha påtagliga vårtor även i underlivet.
  • Anonym (Råd)
    Äldre 19 Sep 01:03
    #10

    Tvätta med alsollösning kanske?

Svar på tråden finnar på stjärten!