• Mizzyg­bg
    Äldre 2 Oct 19:51
    7911 visningar
    39 svar
    39
    7911

    Kejsarsnitt i Göteborg !! Avslag !

    Jag är så arg på vården i Göteborg !

    Jag är gravid i vecka 34 +1 och har diskbråck i 4 och 5 ländkotan och svår foglossning så jag går med kryckor och går på både en smärtklinik och sjukgymnastik pga mina svåra smärtor.
    Har även legat inne på specialBB pga av kramper från blygbenet.

    Har sökt kejsarsnitt pga jag känner att jag aldrig skulle fixa en vanlig förlossning pga av all smärta.
    Men fick nej vid första "snittkonferansen", så då tog jag kontakt med läkare så satt i den "snitt nämden" och han remiterade mig till en narkosläkare för att han skulle bedömma mina möjligheter till bedövning.
    Narkos läkaren sa att man inte kunde lägga ryggmärgs bedöving/spidal på mig pga av min skada i ryggen för då var risken stor att jag skulle få en bestånde nervskada , så han sa att narkos var enda alternativet.

    och så igår hade dom "snittkonferans" igen, och ännu en gång har jag fått avslag !!
    Hur fan tänker dom då !!!
    Dom vill att jag ska tvingas att föda "normalt" UTAN bedövning !!

    Jag är jätte stressad !!! Jag mår så dåligt !!!

    Har suttit och läst här på forumet och det verkar som om detta är ett problem här i Gbg !!
    År 2009 och du har inte rätten till att bestämma över sin egen kropp !!!!
    Vi måste göra något för att få förändring på detta !!!

    Min barnmorska har skicka en remiss till Auroa här i gbg men själv känner jag att jag ger upp här i gbg och söker mig till Varberg.
    Känns så sjuk jobbigt att behöva kämmpa med detta nu i slutet, psykisk misshandel.

    Tack för du tog dig tid att läsa detta.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-20 19:33
    Nu e det klart !!!
    Vi var i Varberg idag och träffad en helt underbar läkare.
    Han tyckte det var underligt att vi inte hade fått snitt i Gbg pga all smärt problematik.
    Så nu har vi fått tid för snitt i Varberg den 2 Nov !! Jaaaa
    Vi är så glada !!
    Återkommer med mera info, efter snitt.
    Pusssssssss och kram =)

  • Svar på tråden Kejsarsnitt i Göteborg !! Avslag !
  • number­4
    Äldre 4 Oct 18:12
    #21

    Hej,
    jag har själv ett diskbråck mellan fjärde och femte (länd)kotan. Jag har dock fått informationen att det inte är i vägen för en epidural... Jag tycker absolut att du ska få en "second opinion" på den punkten, det är ju inte humant att tvinga någon med svåra smärtor att föda vaginalt om man på förhand vet att epidural inte är ett alternativ. Men (och här kommer poängen med mitt inlägg) i värsta fall, om du får fortsatt nej eller om förlossningen startar i förtid, så borde det ju vara möjligt att få epidural ändå (i alla fall enligt min ryggläkare).
    Lycka till!

  • Mizzyg­bg
    Äldre 4 Oct 20:01
    #22
    number4 skrev 2009-10-04 18:12:46 följande:
    Hej,jag har själv ett diskbråck mellan fjärde och femte (länd)kotan. Jag har dock fått informationen att det inte är i vägen för en epidural... Jag tycker absolut att du ska få en "second opinion" på den punkten, det är ju inte humant att tvinga någon med svåra smärtor att föda vaginalt om man på förhand vet att epidural inte är ett alternativ. Men (och här kommer poängen med mitt inlägg) i värsta fall, om du får fortsatt nej eller om förlossningen startar i förtid, så borde det ju vara möjligt att få epidural ändå (i alla fall enligt min ryggläkare). Lycka till!
    Det e det som är det värsta här i gbg, det är inte en läkare som bestämmer utan en komitte´ av gamla läkare som har en konferans och bestämmer vem som ska få kejsarsnitt och vem som inte ska få, så även om jag får en "second opinion" så är det ändå samma gammla läkare som bestämmer i slut ändan i "snittkonferansen".
    Och så som mitt diskbråck ser ut så vågar jag inte riskera att få en bestånde nervskada som narkosläkaren sa till mig ang mitt diskbråck.
    Det är ju säkert olika beronde på hur diskbråcket ser ut på magnetröntgen.

    Tack, kram =)
  • Milo2
    Äldre 5 Oct 00:27
    #23
    Mizzygbg skrev 2009-10-02 20:05:26 följande:
    Tack för tipset.Ska ha det i tankarna om det går åt skogen i Varberg oxå.
    Kan rekomendera Varberg starkt!! Däremot inte Halmstads syn på kejsarsnitt. Min första är född med akut snitt i Hlstd. Därför att dom nekade mig snitt när jag gått över tiden 15 dgr och bäbisen uppskattades väga 5 kg. Inte öppen en enda mm och ingen mogen tapp. Svaret blev bara : det är många som har klämt ut 5 kg klumpar, så det blev igångsättning som 3 dgr senare slutade med akutsnitt.
    Varberg däremot tog emot mig med öppna armar, såklart att du inte ska behöva gå igenom samma sak igen. Vill du ha en tid bokad idag eller ska vänta till senare i grav. Var då bara i v 15.
    Många söker sig till Vbg just för deras öppenhet att diskutera snitt. Du har ju verkligen ett skäl till snitt!!
    Lycka till!!!
  • Mizzyg­bg
    Äldre 5 Oct 08:19
    #24
    Milo2 skrev 2009-10-05 00:27:01 följande:
    Kan rekomendera Varberg starkt!! Däremot inte Halmstads syn på kejsarsnitt. Min första är född med akut snitt i Hlstd. Därför att dom nekade mig snitt när jag gått över tiden 15 dgr och bäbisen uppskattades väga 5 kg. Inte öppen en enda mm och ingen mogen tapp. Svaret blev bara : det är många som har klämt ut 5 kg klumpar, så det blev igångsättning som 3 dgr senare slutade med akutsnitt.Varberg däremot tog emot mig med öppna armar, såklart att du inte ska behöva gå igenom samma sak igen. Vill du ha en tid bokad idag eller ska vänta till senare i grav. Var då bara i v 15.Många söker sig till Vbg just för deras öppenhet att diskutera snitt. Du har ju verkligen ett skäl till snitt!!Lycka till!!!
    Åå va glad jag blir när jag hör detta !
    Har just ringt min barnmorska och väntar på att hon ska ringa upp, så att hon kan skriva en remiss till Varberg. ( Pratade med Varberg i fredags och dom sa att dom behövde en remiss från min barnmorska)
    Denna tråden har fått mig att börja hoppas och tro på mänskligheten igen. Tack
  • Milo2
    Äldre 5 Oct 09:25
    #25
    Mizzygbg skrev 2009-10-05 08:19:13 följande:
    Åå va glad jag blir när jag hör detta !Har just ringt min barnmorska och väntar på att hon ska ringa upp, så att hon kan skriva en remiss till Varberg. ( Pratade med Varberg i fredags och dom sa att dom behövde en remiss från min barnmorska)Denna tråden har fått mig att börja hoppas och tro på mänskligheten igen. Tack
    Enda nackdelen är väl att pappan inte alltid får plats på BB i sk familjerum. Men dom brukar om möjligt låta pappan övernatta iaf 1 natt. När jag låg där var det FULLT FULLT FULLT så pappan fick åka hem men personalen är underbar och hjälpet till med allt. Dom ser det så att en pigg mamma är en bra mamma. Dom tog Lowa en hel natt för att jag skulle få sova :)
    Man får mycket hjälp med ammningen om man är osäker.
  • Äldre 5 Oct 09:31
    #26
    Mizzygbg skrev 2009-10-04 13:02:22 följande:
    Ja det e för jävligt !! Inget bra kan ju komma utav att man tvingar en kvinna till att föda vaginalt. Jag kommer inte anmäla någon, jag tror du missuppfattade det, jag svarade på en annans inlägg att hon skulle anmäla sin läkare. Ta hand om dig kram
    Aha då missförstod jag

    Önska mig lycka till, idag är det min tur att gå in och fajtas för min rätt till snitt... Är sjukt nervös.
  • Mizzyg­bg
    Äldre 5 Oct 20:37
    #27
    Milo2 skrev 2009-10-05 09:25:54 följande:
    Enda nackdelen är väl att pappan inte alltid får plats på BB i sk familjerum. Men dom brukar om möjligt låta pappan övernatta iaf 1 natt. När jag låg där var det FULLT FULLT FULLT så pappan fick åka hem men personalen är underbar och hjälpet till med allt. Dom ser det så att en pigg mamma är en bra mamma. Dom tog Lowa en hel natt för att jag skulle få sova :)Man får mycket hjälp med ammningen om man är osäker.
    Låter hur skönt som helst, tack för allt
  • Mizzyg­bg
    Äldre 5 Oct 20:38
    #28
    PrettyinPink skrev 2009-10-05 09:31:57 följande:
    Aha då missförstod jag Önska mig lycka till, idag är det min tur att gå in och fajtas för min rätt till snitt... Är sjukt nervös.
    Lycka till gumman !!
  • Nisses lada brinne­r
    Äldre 6 Oct 17:37
    #29
    PrettyinPink skrev 2009-10-05 09:31:57 följande:
    Aha då missförstod jag Önska mig lycka till, idag är det min tur att gå in och fajtas för min rätt till snitt... Är sjukt nervös.
    Åh, berätta hur det gick!

    Imorgon skall jag till Varberg och få en tid, eller avslag på min snittbegäran, min allra sista chans ! Har bf om 17 dagar...
  • Äldre 7 Oct 13:10
    #30

    Nisses lada brinner skrev 2009-10-06 17:37:16 följande:


    Åh, berätta hur det gick! Imorgon skall jag till Varberg och få en tid, eller avslag på min snittbegäran, min allra sista chans ! Har bf om 17 dagar...
    Åh Gud vilken ångest, jag håller tummarna för dig!!

    Min första instans gick bra. Jag började gråta så fort jag kom in i rummet, vilket väl var "bra" i denna situation. Läkaren på MVC ska skriva en remiss till aurora på Östra. Jag bad om Varberg men då sa han att vi testar Östra först, säger de nej där så försöker vi med Varberg.
  • Nisses lada brinne­r
    Äldre 7 Oct 21:34
    #31
    PrettyinPink skrev 2009-10-07 13:10:24 följande:
    Nisses lada brinner skrev 2009-10-06 17:37:16 följande:
    Åh Gud vilken ångest, jag håller tummarna för dig!!Min första instans gick bra. Jag började gråta så fort jag kom in i rummet, vilket väl var "bra" i denna situation. Läkaren på MVC ska skriva en remiss till aurora på Östra. Jag bad om Varberg men då sa han att vi testar Östra först, säger de nej där så försöker vi med Varberg.
    Jag fick äntligen mitt snitt, efter 2 avslag, känns helt helt otroligt!
    Blir bebis antingen på måndag eller fredag nästa vecka, får reda på det imorgon

    Jag håller tummarna för dig, bli inte för nedslagen om du får nej på östra, dom verkar vara stenhårda. Den läkaren jag träffade på varbergs sjukhus var fantastisk, lycka till!
  • SnipSn­apSnut
    Äldre 9 Oct 09:14
    #32

    Jag har också diskbråck mellan L4 och L5. Jag har bara gjort en MR på detta från vårdcentral och har inte fått prata med någon läkare annat än han på vårdcentralen och det kan man väl knappast säga räknas. Nu tror jag att jag har rivit upp bråcket igen för jag vet fasiken inte om foglossning kan göra så här ont. Det molar konstant, riktigt mycket och jag kan inte vara still i en ställning. Jag har inte sovit en natt på en vecka nu...är uppe och duschar varmt osv. Idag tog jag panocod på eget bevåg då jag inte fått tag i läkaren på förlossningen. Jag har ringt och bett att hon ska ringa mig idag. Men är det alltså inte en sådan läkare som bestämmer om snitt? Utan det är som någon grupp?

    Jag har pratat med narkosen ang mitt bråck...han trodde att jag kunde få sådan bedövning som ges vid kejsarsnitt men var inte sugen på den andra. Men nu blir jag ju rädd när du TS skriver att din läkare inte ville ge det....vi har ju diskbråck på samma ställe...

    Har era läkare sagt att diskbråcket kan förvärras av en vaginal förlossning?

  • Mizzyg­bg
    Äldre 10 Oct 12:56
    #33
    SnipSnapSnut skrev 2009-10-09 09:14:35 följande:
    Jag har också diskbråck mellan L4 och L5. Jag har bara gjort en MR på detta från vårdcentral och har inte fått prata med någon läkare annat än han på vårdcentralen och det kan man väl knappast säga räknas. Nu tror jag att jag har rivit upp bråcket igen för jag vet fasiken inte om foglossning kan göra så här ont. Det molar konstant, riktigt mycket och jag kan inte vara still i en ställning. Jag har inte sovit en natt på en vecka nu...är uppe och duschar varmt osv. Idag tog jag panocod på eget bevåg då jag inte fått tag i läkaren på förlossningen. Jag har ringt och bett att hon ska ringa mig idag. Men är det alltså inte en sådan läkare som bestämmer om snitt? Utan det är som någon grupp?Jag har pratat med narkosen ang mitt bråck...han trodde att jag kunde få sådan bedövning som ges vid kejsarsnitt men var inte sugen på den andra. Men nu blir jag ju rädd när du TS skriver att din läkare inte ville ge det....vi har ju diskbråck på samma ställe...Har era läkare sagt att diskbråcket kan förvärras av en vaginal förlossning?
    Hej hej
    Stackare, lider med dig gumman.
    I göteborg är det en grupp läkare om bestämmer ihop om snitt eller inte.
    Så jag vet inte hur det är ute i resten av landet.
    Jag tror att det skiljer sig även om vårat diskbråk sitter på samma ställe, för det var en annan i denna tråden som hade fått till svar att det inte skulle vara till problem att lägga bedövning på henne.
    Så det verkar vara hur plåtarna ser ut, om man kan lägga bedövning.
    Enligt vad läkarna har sagt till mig, så kan inte mitt diskbråck förvärras av att föda vaginalt.
    Men jag känner att jag aldrig kommer att fixa det med all den smärtan som jag har 24 timmar om dygnet, utan bedövning (eller med lustgas).
    Och samtidigt känner jag VARFÖR ska jag behöva utstå den smärtan när det finns en lösning ?

    Lycka till Kram kram
  • Äldre 11 Oct 00:19
    #34

    Nisses lada brinner skrev 2009-10-07 21:34:04 följande:


    Jag fick äntligen mitt snitt, efter 2 avslag, känns helt helt otroligt! Blir bebis antingen på måndag eller fredag nästa vecka, får reda på det imorgon Jag håller tummarna för dig, bli inte för nedslagen om du får nej på östra, dom verkar vara stenhårda. Den läkaren jag träffade på varbergs sjukhus var fantastisk, lycka till!
    GRATTISSSS!!!!! Hoppas också jag får komma till Varberg, har inte särskilt mycket tilltro till östra...
  • Mizzyg­bg
    Äldre 12 Oct 18:06
    #35

    Nisses lada brinner skrev 2009-10-07 21:34:04 följande:


    Jag fick äntligen mitt snitt, efter 2 avslag, känns helt helt otroligt!Blir bebis antingen på måndag eller fredag nästa vecka, får reda på det imorgon Jag håller tummarna för dig, bli inte för nedslagen om du får nej på östra, dom verkar vara stenhårda. Den läkaren jag träffade på varbergs sjukhus var fantastisk, lycka till!
    Grattis gumman !!
    Hör av dig och berätta hur det gick Kram kram
  • Nisses lada brinne­r
    Äldre 12 Oct 21:35
    #36

    Man tackar!

    Skall skriva sen hur det gick! Börjar bli pirrigt nu.

  • Mayko
    Äldre 12 Oct 22:08
    #37

    Hej!

    Tänkte bara lägga in kort (det blev inte så kort...) angående bedövningar.

    Det finns två principellt skilda bedövningar för ryggmärgen som kan bli aktuella dels under vaginal förlossning och dels under kejsarsnitt.

    Spinal bedövning är när man sprutar in en engångsdos läkemedel i spinalutrymmet, där ryggmärgen och nervrötterna finns. Om man tänker sig spianlutrymmet som ett långt rör så sticker du hål på röret med nålen och sprutar in din bedövning. Bedövningen kommer sprida sig uppåt och nedåt i röret vilket påverkar vilka nerver som blir bedövade. Om man har diskbråck kan det här röret bli "tillklämt" vilket dels gör att det är svårare att förutsäga hur bedövningen tar och dels ökar risken för att bedövning ansamlas på en punkt och då kan skada nerver.

    Vid en epidural bedövning lägger man en tunn plastslang i det utrymme som finns utanför spinalkanalen som kallas för epiduralrummet. Fördelen är att man kan fylla på efter hand beroende på hur patienten mår. När man sprutar in bedövning kommer den att bedöva nerverna när de kommer ut från spinalutrymmet och går via epiduralrummet ut i kroppen. Man kan lägga epidural på patienter med diskbråck men det är upp till varje narkosläkare att välja själva eftersom det kan vara förknippat med ökade risker. Om man vill göra det enklare, ta med MR-svaret till förlossningen, det gör det mkt lättare att bedömma om man kan se svaret själv!

    Mizzygbg, jag hoppas att det går bättre i Varberg! Hur som helst borde du kunna få en epidural!

    /Mayko

  • SnipSn­apSnut
    Äldre 12 Oct 22:26
    #38
    Mayko skrev 2009-10-12 22:08:24 följande:
    Hej!Tänkte bara lägga in kort (det blev inte så kort...) angående bedövningar.Det finns två principellt skilda bedövningar för ryggmärgen som kan bli aktuella dels under vaginal förlossning och dels under kejsarsnitt. Spinal bedövning är när man sprutar in en engångsdos läkemedel i spinalutrymmet, där ryggmärgen och nervrötterna finns. Om man tänker sig spianlutrymmet som ett långt rör så sticker du hål på röret med nålen och sprutar in din bedövning. Bedövningen kommer sprida sig uppåt och nedåt i röret vilket påverkar vilka nerver som blir bedövade. Om man har diskbråck kan det här röret bli "tillklämt" vilket dels gör att det är svårare att förutsäga hur bedövningen tar och dels ökar risken för att bedövning ansamlas på en punkt och då kan skada nerver.Vid en epidural bedövning lägger man en tunn plastslang i det utrymme som finns utanför spinalkanalen som kallas för epiduralrummet. Fördelen är att man kan fylla på efter hand beroende på hur patienten mår. När man sprutar in bedövning kommer den att bedöva nerverna när de kommer ut från spinalutrymmet och går via epiduralrummet ut i kroppen. Man kan lägga epidural på patienter med diskbråck men det är upp till varje narkosläkare att välja själva eftersom det kan vara förknippat med ökade risker. Om man vill göra det enklare, ta med MR-svaret till förlossningen, det gör det mkt lättare att bedömma om man kan se svaret själv!Mizzygbg, jag hoppas att det går bättre i Varberg! Hur som helst borde du kunna få en epidural! /Mayko
    Bra förklaring Men enligt narkosen jag pratade med så var det främst spinalbedövning som var aktuellt vid diskbråck....inte epidural som smärtlindring vid vaginal förlossning....Han sa att gör jag kejsarsnitt så skulle man lägga en spinal men han var inte sugen på att lägga eda under en vaginal förlossning...konstigt då?
  • Mayko
    Äldre 13 Oct 17:41
    #39

    Tja, det finns egentligen inget svart el vitt. Det är mest upp till den narkosläkaren som sticker :). Man får kika på MR-svaret och ta sig en funderare.

    /Mayko

Svar på tråden Kejsarsnitt i Göteborg !! Avslag !