• Anonym (Vindr­ickare­)
    Äldre 3 Oct 21:56
    4844 visningar
    23 svar
    23
    4844

    Vad är värst, två glas vin ibland eller antidepressiva varje dag?

    Jag lever med ständig värk. Detta har gjort att jag tidigare har ätit en relativt låg dos antidepressiv medicin (Tryptizol) som ska hjälpa mot nervsmärtor (ilningar).

    I kväll har jag druckit två glas vin till middagen, och tanken slog mig:

    Vad påverkar egentligen kroppen mest, rent fysiskt? Att dricka två glas vin en till två ggr/vecka "vid behov", eller att äta antidepressiv medicin varje dag i veckan?

    Ingetdera är ju bra, men frågan är ju vad som påverkar kroppen mest? Observera att jag inte blandar, utan nu menar jag det ena eller det andra.

  • Svar på tråden Vad är värst, två glas vin ibland eller antidepressiva varje dag?
  • Anonym (tjozz­o)
    Äldre 3 Oct 21:58
    #1

    Eh va? Alkohol och antidepressiva är två helt olika saker.

  • Anonym
    Äldre 3 Oct 21:59
    #2

    Går ju inte jämföra.
    Idiotisk jämförelse.

  • logg81
    Äldre 3 Oct 22:00
    #3

    Självklart påverkar en substans som man intar under en längre period mer än något man bara intar för en kväll.


    Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Anonym (tjozz­o)
    Äldre 3 Oct 22:02
    #4
    logg81 skrev 2009-10-03 22:00:31 följande:
    Självklart påverkar en substans som man intar under en längre period mer än något man bara intar för en kväll.
    Antidepressiva är inget knark och inget alkohol.
  • logg81
    Äldre 3 Oct 22:07
    #5
    Anonym (tjozzo) skrev 2009-10-03 22:02:15 följande:
    Antidepressiva är inget knark och inget alkohol.
    Men det skrev jag väl ändå inte?
    Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Anonym (Vindr­ickare­) Trådstartaren
    Äldre 3 Oct 22:21
    #6
    Anonym skrev 2009-10-03 21:59:06 följande:
    Går ju inte jämföra.Idiotisk jämförelse.
    Men bägge gör ju att man "mår bra". Frågan är bara vilket som ger mest biverkningar...
  • Anonym (tjozz­o)
    Äldre 3 Oct 22:22
    #7

    Anonym (Vindrickare) skrev 2009-10-03 22:21:11 följande:


    Men bägge gör ju att man "mår bra". Frågan är bara vilket som ger mest biverkningar...
    Jamen antidepressiva gör så att din hjärna inte suger upp serotoninet, vinet gör dig berusad = big difference.
  • Äldre 3 Oct 22:26
    #8

    Rent logiskt så skulle jag hellre äta antidepressiva än att dricka vin 2ggr/vecka. Det finns ingen beroendebakgrund för antidepressiva men det finns det på alkohol. Mao är risken stor att du kommer utöka dessa 2ggr/vecka till flera gånger per vecka och således hamna i ett alkoholberoende. Antidepressiva äter man många gånger bara i en längre period.

  • Anonym
    Äldre 3 Oct 22:26
    #9

    Om du fått Tryptisol utskrivet och dessa fungerar bra för dig och inga besvärande biverkningar så finns ingen anledning att sluta ta dem till "förmån" för vindrickandet om det är så du menar?

    Man får alltid väga för- och nackdelar mot varandra och om dina antideppressiva ger dig mer livskvalité så finns ingen anledning att sluta med dem och SÄRSKILT inte till förmån för vindrickandet.

    Underlig frågeställning TS då vin och läkemedel är två skilda saker och man rekommenderar aldrig alkohol istället för medicin mot något.

  • Anonym (Vindr­ickare­) Trådstartaren
    Äldre 3 Oct 22:42
    #10

    Jag slutade med Trypizolet i samråd med läkare, då det visade sig ge begränsat resultat mot smärtorna.

    Tryptizol är ju inne och mixtrar med substanser i hjärnbarken, medan alkoholen "går ur" kroppen fortare. Därav min frågeställning.

    Ni får ursäkta min frågeställning, men efter att ha levt med kronisk smärta i över två års tid där inga värktabletter fungerar så får man underliga funderingar tillslut...
    Vi är knappast några storkonsumenter på vin här hemma, det blir vin kanske en kväll i månaden...

Svar på tråden Vad är värst, två glas vin ibland eller antidepressiva varje dag?