• Anonym (Vindr­ickare­)
    Äldre 3 Oct 21:56
    4843 visningar
    23 svar
    23
    4843

    Vad är värst, två glas vin ibland eller antidepressiva varje dag?

    Jag lever med ständig värk. Detta har gjort att jag tidigare har ätit en relativt låg dos antidepressiv medicin (Tryptizol) som ska hjälpa mot nervsmärtor (ilningar).

    I kväll har jag druckit två glas vin till middagen, och tanken slog mig:

    Vad påverkar egentligen kroppen mest, rent fysiskt? Att dricka två glas vin en till två ggr/vecka "vid behov", eller att äta antidepressiv medicin varje dag i veckan?

    Ingetdera är ju bra, men frågan är ju vad som påverkar kroppen mest? Observera att jag inte blandar, utan nu menar jag det ena eller det andra.

  • Svar på tråden Vad är värst, två glas vin ibland eller antidepressiva varje dag?
  • Anonym (tjozz­o)
    Äldre 3 Oct 22:54
    #11

    Anonym (Vindrickare) skrev 2009-10-03 22:42:42 följande:


    Jag slutade med Trypizolet i samråd med läkare, då det visade sig ge begränsat resultat mot smärtorna. Tryptizol är ju inne och mixtrar med substanser i hjärnbarken, medan alkoholen "går ur" kroppen fortare. Därav min frågeställning. Ni får ursäkta min frågeställning, men efter att ha levt med kronisk smärta i över två års tid där inga värktabletter fungerar så får man underliga funderingar tillslut...Vi är knappast några storkonsumenter på vin här hemma, det blir vin kanske en kväll i månaden...
    Jamen du har missförstått det; antidepressiva gör dig varken berusad, beroende eller hög, antidepressiva återställer din hjärna i kemiskt normalt skick, alkoholen gör dig berusad, det kan inte jämföras det är som att jämföra antibiotika med heroin om jag drar det till ytterligheter.
  • Äldre 3 Oct 23:00
    #12

    tadaa!!! Jag äter antidepressiva och har precis druckit 1,5 glas vin :D Mår jättebra! :)

    Ok, seriöst; om du har kroniskt värk och din medicin hjälper dig dagligen och inte ger biverkningar ( typ minskad sexlust) så tycker jag du ska ta den. Om du har kronisk värk men tycker att du fixar ditt liv helt OK om du får dricka 2 glas vin 2 ggr i veckan, så tycker jag du ska ta vinet.

    jag förstår din frågeställning, men allt beror på hur mycket + och - varje sak har. man blir ju som sagt inte lullig eller falskt lycklig av antidep. Det kan man ju bli av alkohol.

    Ditt avgörande!

  • Anonym (Vindr­ickare­) Trådstartaren
    Äldre 3 Oct 23:16
    #13

    Det kluriga med de antidepressiva tabletterna var att jag kände mig ständigt "luddig" i huvudet av dem. Jag var inte mig själv.
    Men som sagt, nu har jag slutat med dem.

    Även om jag blir "halvluddig" i huvudet av två glas vin, så är det ju garanterat borta i morgon. Jag försvarar inte vindrickandet då jag har alkoholism inom släkten och således ligger inom riskzonen själv, men eftersom tabletterna inte börjar verka föränn efter en vecka när man börjar med dem, så bör det ju ta ungefär lika lång tid innan de går ur kroppen?

    tjozzo: Jag har fattat det som att serotoninhalten höjs av antidepressiva, har jag förstått det fel?

  • Äldre 3 Oct 23:21
    #14

    då är det ett helt annat läge! Jag mår precis som vanligt, som jag ska må, av min medicin men blir ju luddig av vinet så klart :) Nä, då förespråkar jag nog vinet för din del. Medicinen tar lång tid innan den går ur kroppen det är sant.
    Strunt i medicinen och njut av ett gott vin istället. jag har oxå alkoholism längre bak i släkten och det gäller att ha uppmärksamheten riktad mot sig själv när det gäller alkohol! Men 4 glas vin i veckan ÄR helt OK. Det är när det börjar bli varje dag eller om du är sugen på vin till onsdagslunchen som du ska ta ett snack med dig själv...

    Kära nån, nu måste jag nog sova snart, Ungarna vill väl upp samma tid trots att det ärsöndag imorgon gissar jag :)

  • gamlin­gen
    Äldre 3 Oct 23:22
    #15

    Alkohol är INTE någon medicin.
    Du har alkoholism i familjen och bör vara väldigt försiktig
    med att "medicinera" med alkohol.

    Det finns många sorters antidepressiva läkemedel.
    Tala med din läkare och be att få prova något annat,
    om det nuvarande inte är ok.

    Jag tar själv antidepressiva
    och har provat olika i många år innan jag/vi hittade
    det som funkar bra.
    Är nu helt symptomfri och lever bra med min medicin.

  • Anonym (cec)
    Äldre 3 Oct 23:26
    #16

    om du tar alkohol så höjer du ju hela tiden toleransnivån om du tänkt att dricka så ofta som 2 gånger i veckan och risken är ju då att du dricker mer en 2 glas för att uppnå samma effekt.

  • Anonym (läk.)
    Äldre 3 Oct 23:32
    #17

    Anonym (tjozzo) skrev 2009-10-03 22:22:43 följande:


    Anonym (Vindrickare) skrev 2009-10-03 22:21:11 följande: Jamen antidepressiva gör så att din hjärna inte suger upp serotoninet, vinet gör dig berusad = big difference.
    Tryptizol är TCA inte SSRI. SSRI hindrar återupptaget i nervceller... Ett par glas vin ett par gånger i veckan är inte skadligt om man har en i övrigt fungerande kropp med friska organ.
  • Lyckli­gtSlut
    Äldre 3 Oct 23:35
    #18

    Vad är hälsosammare? Astmamedicin eller att äta morötter?

    Nja, som alla säger, så kan man inte jämföra... Behöver man inte antidepressiva så är det väl klart att det är bättre att dricka vin. Varför äta mediciner man inte behöver?

  • Decnet
    Äldre 3 Oct 23:38
    #19

    JAg skulle alla gånger säga de antideppresiva som alternerar dig som person 24 timmar om dygnet motsvarande två glas vin som alternerar dig sekunden det intages tills dess att alkoholen går ur kroppen..

    DU är inte DU med mediciner som påverkar det psykiska hos dig och lugnar vissa områden som annars skulle vara befintliga.. så vad som är VÄRST ur rena vetenskapliga principer vore de antideppresiva..

  • Anonym (tjozz­o)
    Äldre 4 Oct 08:51
    #20

    Antidepressiva hindrar synapserna i hjärnan från att suga upp serotoninet, antidepressiva gör så att en normal serotoninhalt bibehålles i hjärnan. Antidepressiva förändrar INTE det som är du, du är ute och cyklar "Decnet".
    ANtidepressiva gör dig inte påverkad på något sätt alls, alkoholen stimulerar hjärnan och gör dig berusad och verkar beroendeframkallande i vissa fall.
    Man kan inte bli beroende av antidepressiva. Det är en omöjlighet.

    Att du sedan har fått antidepressiva mot smärta låter ju helknasigt, men det är en annan sak.

  • Anonym
    Äldre 4 Oct 14:16
    #21

    Jag tycker inte att om man tar 1-2 glas vin/vecka är farligt. Men du vill ta det som medicin. Man ska aldrig använda alkohol som medicin. Rätt som det är så ökar man "dosen" och det kan leda till oanade konsekvenser. Man kan också misssbruka antideppressiva medel så jag förstår inte att en del säger att det inte är beroendeframkallande. Om inte medicinen fungerar bra så tala med din läkare så kan du prova något annat.

  • gamlin­gen
    Äldre 5 Oct 00:59
    #22

    Svar till Anonym, inlägg nr 21.

    Det finns lugnande och ångestdämpande mediciner som är beroendeframkallande; De innehåller benzodiasepiner (benzo). Tex Sobril och Rohypnol. De flesta sömnmedel är också vanebildande.
    Dessa mediciner ska man aldrig använda under någon längre tid eller ta vanemässigt. Abstinensen kan bli mycket svår, även för den som tagit en mycket liten dos.

    Antidepressiva, de sk SSRI-preparaten (Cipramil är det vanligaste) är inte beroendeframkallande. Dvs du behöver inte öka dosen för att få samma effekt. Du får inte abstinens om du slutar ta dem. Ofta ska man ta medicinen under lång tid och det är mkt noga att man inte laborerar själv och ökar och minskar dosen eller slutar helt utan att tala med läkaren.

    Alkohol är ingen medicin. Oftast förstärker den den sinnesstämning du redan är i; dvs om du är ledsen blir du inte glad av alkohol. Alkohol är mycket vanebildande. Om du tar vin i ett särskilt syfte, måste du snart öka dosen för att få samma effekt. Ingen vet var den personliga gränsen går för beroende; du kan vara beroende men dricka väldigt lite, och du kan dricka mycket utan att vara beroende. Abstinensen kan bli väldigt svår och, tyvärr, är det mycket lätt att få tag på mer alkohol.
    Alkohol är inte skapat för att rätta till något i din hjärna eller i din kropp.

    Man kan välja vilket medel man vill. Det viktiga är att man är medveten om vad det innebär.

  • Anonym (#21)
    Äldre 5 Oct 07:54
    #23
    gamlingen skrev 2009-10-05 00:59:27 följande:
    Svar till Anonym, inlägg nr 21.Det finns lugnande och ångestdämpande mediciner som är beroendeframkallande; De innehåller benzodiasepiner (benzo). Tex Sobril och Rohypnol. De flesta sömnmedel är också vanebildande.Dessa mediciner ska man aldrig använda under någon längre tid eller ta vanemässigt. Abstinensen kan bli mycket svår, även för den som tagit en mycket liten dos.Antidepressiva, de sk SSRI-preparaten (Cipramil är det vanligaste) är inte beroendeframkallande. Dvs du behöver inte öka dosen för att få samma effekt. Du får inte abstinens om du slutar ta dem. Ofta ska man ta medicinen under lång tid och det är mkt noga att man inte laborerar själv och ökar och minskar dosen eller slutar helt utan att tala med läkaren.Alkohol är ingen medicin. Oftast förstärker den den sinnesstämning du redan är i; dvs om du är ledsen blir du inte glad av alkohol. Alkohol är mycket vanebildande. Om du tar vin i ett särskilt syfte, måste du snart öka dosen för att få samma effekt. Ingen vet var den personliga gränsen går för beroende; du kan vara beroende men dricka väldigt lite, och du kan dricka mycket utan att vara beroende. Abstinensen kan bli väldigt svår och, tyvärr, är det mycket lätt att få tag på mer alkohol.Alkohol är inte skapat för att rätta till något i din hjärna eller i din kropp. Man kan välja vilket medel man vill. Det viktiga är att man är medveten om vad det innebär.
    Jag håller med allt du skrivit. Har inte koll på antideppresiva medel så där har du säkert bättre koll än mig, men i övrigt håller jag med.
Svar på tråden Vad är värst, två glas vin ibland eller antidepressiva varje dag?