• babbel­maja
    Äldre 4 Oct 18:46
    10838 visningar
    16 svar
    16
    10838

    Röda utslag i ansiktet

    Min dotter har fått röda utslag i ansiktet som hon haft i minst två veckor. Det är röda områden på kinderna och hakan. På BVC säger det att det ser ut som hon reagerar på något hon ätit, men vi kan inte komma på att hon ätit något ovanligt, och framförallt inte under så lång tid. Vi har uteslutit äpple, tomat och mjölk, men ingen skillnad. Det ser värre ut på kvällen av någon anledning.

    Är det någon som har varit med om liknande och som kan ge förslag om vad det kan vara? Känns lite konstigt att det skulle vara något hon ätit eftersom det inte blir bättre efter så lång tid.

  • Svar på tråden Röda utslag i ansiktet
  • Amazin­a
    Äldre 4 Oct 18:47
    #1

    svinkoppor??

  • Äldre 4 Oct 18:49
    #2

    Om det är små prickar, i fåtal så kan det vara födelsemärken/leverfläckar.

    Min dotters leverfläckar började som något som såg ut som allergiska små utslag runt munnen och på kinderna. De blev så småningom bruna leverfläckar.

  • Äldre 4 Oct 19:23
    #3

    vi har upptäckt att vår kille inte tål ketchup, från början fick han utslag vid mungipan, vi tänkte inte mer på det. månaderna gick och utslaget kom ibland. så sa farmor att hon sett att han blev röd direkt när han fick ketchup. så nu ska vi testa och se om han reagerar på tomater över huvudtaget. det är visst väldigt vanligt. gör ett test.

  • babbel­maja
    Äldre 4 Oct 19:47
    #4

    Kollade på nätet nu om svinkoppor, men det är det inte. Hon har mer fält som är röda och lite fnasiga, stora som enkronor ungefär.

  • Äldre 4 Oct 19:50
    #5
    babbelmaja skrev 2009-10-04 19:47:30 följande:
    Kollade på nätet nu om svinkoppor, men det är det inte. Hon har mer fält som är röda och lite fnasiga, stora som enkronor ungefär.
    Har det blivit kallt hos er än? Låter lite som köldskador/utslag.
  • babbel­maja
    Äldre 4 Oct 19:55
    #6

    Njae, nu har det blivit lite kallt, men det har varit varmt och skönt fram till förra veckan. Har tänkt på det med för det ser så ut, men jag är tveksam. Vi smörjer kinderna på kvällen, men vi har inte märkt någon skillnad.

  • Maggis Nervis
    Äldre 4 Oct 19:57
    #7

    Min grabb har likadant. I samråd med dagis som också har funderat på vad han har ätit så pröver vi just nu att utesluta röd paprika. Det bölir iaf lite bättre när jag smörjer med locobase, för det blir inte så fnasigt då (han är torr i huden vanligtvis med).


    Fuck Google, ask me
  • Äldre 4 Oct 19:59
    #8

    Tänk på att aldrig smörja huden på morgonen höst/vinter/vår, det kan ge köldskador när det är kallt ute. Bara en tanke (lite OT TS).

  • babbel­maja
    Äldre 4 Oct 20:04
    #9

    Hur fort yttrar sig matallergi? Vi testade med att utesluta mjölk (hon är överkänslig, men det håller på att gå över så hon får lite varje dag enligt läkares ordination) men vi såg ingen skillnad. Vi höll upp i tre dagar. På den tiden borde man väl sett en viss skillnad? En av de dagarna var det nästan värre än vanligt så vi började med mjölken igen. Hon har aldrig fått utslag i ansiktet innan av mjölk. Det är andra symptom hon får.

  • Äldre 4 Oct 20:06
    #10
    babbelmaja skrev 2009-10-04 20:04:44 följande:
    Hur fort yttrar sig matallergi? Vi testade med att utesluta mjölk (hon är överkänslig, men det håller på att gå över så hon får lite varje dag enligt läkares ordination) men vi såg ingen skillnad. Vi höll upp i tre dagar. På den tiden borde man väl sett en viss skillnad? En av de dagarna var det nästan värre än vanligt så vi började med mjölken igen. Hon har aldrig fått utslag i ansiktet innan av mjölk. Det är andra symptom hon får.
    Mjölkallergi ger väl aldrig utslag?
  • milla2
    Äldre 4 Oct 20:07
    #11

    mina får d när d börjar bli kyligt! atopiskt eksem sa d till oss..

  • Äldre 4 Oct 20:08
    #12
    konkelbär skrev 2009-10-04 20:06:41 följande:
    Mjölkallergi ger väl aldrig utslag?
    Jo det kan det, min systerson tål inte mjölk, får han det i sig får han utslag runt munnen eller tex på handen och han fått mjölk där och magen pajar.
  • babbel­maja
    Äldre 4 Oct 20:18
    #13

    Atopiskt eksem? Vad ska man göra åt det då?

  • Äldre 4 Oct 20:25
    #14

    har du inge kort på hur det ser ut?

  • Äldre 5 Oct 08:37
    #15

    Låter som det min dotter har =( blir påverkad av fukt kyla väder och vind.
    Hon får röda knottror i ansiktet på kinder och haka, även vid blöja och bål kan det uppstå. Det kliar så jag gissade på allergi men bvc sa förra veckan att det är torra utslag och det måste smörjas med Hydrokortison och så fick jag miniderm att använda när hon badat så jag mjukgör huden igen. Ska inte bada för ofta då huden inte klarar det. Jag var jätteglad i förrgår för då hade allt försvunnit men idag har hon vaknat upp knallröd och med klåda igen och detta kan vara i veckor.

  • Äldre 5 Oct 13:40
    #16
    tindeli skrev 2009-10-05 08:37:30 följande:
    Låter som det min dotter har =( blir påverkad av fukt kyla väder och vind. Hon får röda knottror i ansiktet på kinder och haka, även vid blöja och bål kan det uppstå. Det kliar så jag gissade på allergi men bvc sa förra veckan att det är torra utslag och det måste smörjas med Hydrokortison och så fick jag miniderm att använda när hon badat så jag mjukgör huden igen. Ska inte bada för ofta då huden inte klarar det. Jag var jätteglad i förrgår för då hade allt försvunnit men idag har hon vaknat upp knallröd och med klåda igen och detta kan vara i veckor.
    Hur ser knottrorna ut har du någon bild? ser de torra ut eller hur ser de ut?
Svar på tråden Röda utslag i ansiktet