• niea
    Äldre 7 Oct 15:41
    8538 visningar
    14 svar
    14
    8538

    gratis skrivprogram?

    hej
    Jag behöver hjälp, jag behöver ett nytt skrivprogram jag kör på open office, men min lärare kan inte öppna mina filer/dokument jag skickar till henne? Finns det några gratis program man kan ladda ner som alla kan öppna oavsätt vad för program man har på sin dator? HJÄLPPP! måste skicka in arbeten....

    tacksam för svar...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 19:50
    Har laddat ner abiword men det kanske inte heller fungerar att öppna för alla någon som vet?

  • Svar på tråden gratis skrivprogram?
  • Äldre 7 Oct 15:43
    #1

    Har du provat ändra filformat nä du sparar? Om du sparar i .doc ska det funka at öppna i alla word-program.

  • Äldre 7 Oct 15:47
    #2

    Open Office var det jag hade tänkt skriva men det funkar ju visst inte (vilket jag finner ganska märkligt. Kanske ska ta ett snack med din lärare, om inte annat får hon köra Open Office). Annars kan jag bara komma på Wordpad vilket inte är så kul kanske. Koda i HTML kanske, blir snyggt men ganska omständigt men då kan hon garanterat läsa det i en webbläsare.

    Är själv lite nyfiken på andra gratisprogram som kan ersätta MS Office-programmen.

  • Äldre 7 Oct 15:58
    #3
  • Äldre 7 Oct 16:00
    #4

    jo, du väljer att spara i rtf-format när du kommer till spara som menyn. rtf kan alla läsa o öppna...

  • niea
    Äldre 7 Oct 16:19
    #5

    okej jag ska testa det redan nu tack så jätte mycket=)


    Joonas skrev 2009-10-07 16:00:04 följande:
    jo, du väljer att spara i rtf-format när du kommer till spara som menyn. rtf kan alla läsa o öppna...
  • niea
    Äldre 7 Oct 16:21
    #6

    precis dem flesta kör ju med open office vad jag ahr förståt och en skola borde väl kunna öppna sådan dokument tycker men, men wordpad har inte stavningsprogram då jag har väldigt svårt med stavning, plus att jag använder mig av digram och sånt:S det fungerar väl inte där?


    Wolfclaw skrev 2009-10-07 15:47:10 följande:
    Open Office var det jag hade tänkt skriva men det funkar ju visst inte (vilket jag finner ganska märkligt. Kanske ska ta ett snack med din lärare, om inte annat får hon köra Open Office). Annars kan jag bara komma på Wordpad vilket inte är så kul kanske. Koda i HTML kanske, blir snyggt men ganska omständigt men då kan hon garanterat läsa det i en webbläsare.Är själv lite nyfiken på andra gratisprogram som kan ersätta MS Office-programmen.
  • niea
    Äldre 7 Oct 16:29
    #7

    jag har testat det fungerar inte...:S


    KossanMuu skrev 2009-10-07 15:43:16 följande:
    Har du provat ändra filformat nä du sparar? Om du sparar i .doc ska det funka at öppna i alla word-program.
  • Mooki
    Äldre 7 Oct 16:30
    #8

    Går väl att spara som .doc-format med OO, eller har de tagit bort den funktionen i nyare versioner?
    Annars kan du installera tex pdf-creator eller liknande och välja att "skriva ut" till en pdf-fil.

  • Äldre 7 Oct 16:31
    #9
    niea skrev 2009-10-07 16:29:37 följande:
    jag har testat det fungerar inte...:S
    Skumt, då måste det vara hon som har ett konstigt program :S
  • Äldre 7 Oct 16:43
    #10

    Nu kör ju inte dom flesta open office faktiskt.

  • Mooki
    Äldre 7 Oct 17:02
    #11

    Nae, men normalt brukar ett OO-dokument som sparats i .doc gå att öppna även av övriga Office-program :) - det var tydligen detta hon testat som inte fungerade, och det verkar märkligt.
    Kan det vara att du sparade som .docx istf .doc?

  • niea
    Äldre 7 Oct 19:50
    #12

    hahha inte en blekaste anning börjar undra om det inte är fel på min dator:S för varje gång jag väljer att spara i ett annat format och ska klicka spara så kommer jag tillbaka till den rutan där jag ska välja vilket format jag ska spara i.. jag kommer liksom inte ut där ifrån...men har laddat ner abiword hoppas det funkar bättre..vet du om det går och öppna hos alla?


    Mooki skrev 2009-10-07 17:02:42 följande:
    Nae, men normalt brukar ett OO-dokument som sparats i .doc gå att öppna även av övriga Office-program :) - det var tydligen detta hon testat som inte fungerade, och det verkar märkligt.Kan det vara att du sparade som .docx istf .doc?
  • Mooki
    Äldre 8 Oct 12:05
    #13

    Låter som att installationen är knas tycker jag. Känner tyvärr inte till AbiWord, men det finns även Star Office, inget jag använt själv men en fd kollega var nöjd iaf.
    Annars är nog det enklaste att installera typ pdf-creator - som din lärare nästan garanterat kan öppna.

  • niea
    Äldre 9 Oct 18:33
    #14

    okej men om jag sparar det så när man öppnar det med internet förstår du hur jag menar? kan alla öppna sånt förmat?/dokument?


    Mooki skrev 2009-10-08 12:05:41 följande:
    Låter som att installationen är knas tycker jag. Känner tyvärr inte till AbiWord, men det finns även Star Office, inget jag använt själv men en fd kollega var nöjd iaf.Annars är nog det enklaste att installera typ pdf-creator - som din lärare nästan garanterat kan öppna.
Svar på tråden gratis skrivprogram?