• Äldre 8 Oct 11:16
    109956 visningar
    1481 svar
    1481
    109956

    Vi som sökt utbildning på högskolan VT 2010

    Någon mer här som ansökt till högskolestudier till 2010?

  • Svar på tråden Vi som sökt utbildning på högskolan VT 2010
  • Äldre 8 Oct 11:18
    #1

    Jag har återigen skickat in en ansökan till förskoleutbildningen, förra terminen skickade jag in försent och fick därför ingen plats. Nu har jag skickat in i tid och nu stod det lite annorlunda saker på min ansökan än det gjort tidigare.

    Nu står blandannat: Meritvärde 10.64, vad innebär detta? Vart ligger medelnivå? Ligger jag bra till eller hur funkar dessa siffror?

  • Tecken
    Äldre 8 Oct 11:33
    #2

    Meritvärde 10.64 kan betyda att ditt betygssnitt är 10.64. För poängstatistik: www.vhs.se

  • Tecken
    Äldre 8 Oct 11:34
    #3

    Ja, just det: Jag har sökt en liten kurs, som vanligt. Det är väldigt svårt att komma in på den här kursen, så jag vet faktiskt inte om jag kommer in. Skulle jag inte komma in, så gör det inget - jag har ju heltidsjobb och läser extra för mitt eget höga nöjes skull

  • Äldre 8 Oct 14:23
    #4
    Tecken skrev 2009-10-08 11:33:21 följande:
    Meritvärde 10.64 kan betyda att ditt betygssnitt är 10.64. För poängstatistik: www.vhs.se
    Jag kanske inte letade tillräckligt men jag fann inget på den sidan om vad medelvärdet är för alla sökande .. så man vet vart man egentligen ligger..
  • Tecken
    Äldre 8 Oct 15:54
    #5
    Mizca skrev 2009-10-08 14:23:45 följande:
    Jag kanske inte letade tillräckligt men jag fann inget på den sidan om vad medelvärdet är för alla sökande .. så man vet vart man egentligen ligger..
    Jag förstår faktiskt inte vad du menar med "medelvärde" - menar du vad som krävs för att bli antagen, dvs vad den sist antagne hade i betyg? Gå in på www.vhs.se gå vidare till Statistik - där bör du hitta det du söker.
  • Äldre 8 Oct 17:23
    #6
    Jag förstår faktiskt inte vad du menar med "medelvärde" - menar du vad som krävs för att bli antagen, dvs vad den sist antagne hade i betyg? Gå in på www.vhs.se gå vidare till Statistik - där bör du hitta det du söker.
    Ja precis, jag vill ju veta om mina 10.64 är bra eller om det är dåligt .. Jag hittade sidan med statistik men står inget om Lärare för förskola och förskoleklass i Borås! Eller jag hittar det inte iallafall.
  • Tecken
    Äldre 8 Oct 17:51
    #7

    Hm, jag hittade det väldigt snabbt - men det finns två inriktningar till förskollärare, verkar det som.

    Lägsta antagningspoäng HT2009 urval 2 "Lärare för förskola och förskoleklass - grunden för lärande": BG 11,50.

    Lägsta antagningspoäng HT2009 urval 2 "Lärare förskoleklass och grundskolans fritidsverksamhet": BG 11,30.

    Så det kan nog bli svårt för dig men:
    - Det brukar vara färre sökande på VT => lägre antagningspoäng.
    - Det brukar oftast tas in reserver efter andra antagningen!

  • Tecken
    Äldre 8 Oct 17:53
    #8

    Nu har jag kollat på VT09 också, då låg det på 8,33 - men då fanns det bara en inriktning att söka. Så då har du ju en chans

  • Äldre 8 Oct 22:03
    #9

    Tack!

  • Äldre 12 Oct 18:11
    #10

    Ja jag har sökt in på sjuksköterskeprogrammet idag! Men tror inte jag kommer att komma in denna gången för mitt snittbetyg är för lågt.. Men jag vet inte om jag har räknat rätt...
    Så det blir nog till att göra högskoleprovet till våren och söka in igen..

    Men man kan ju alltid hoppas! En spännande väntan....

Svar på tråden Vi som sökt utbildning på högskolan VT 2010