• Hildis
    Äldre 9 Oct 22:07
    8935 visningar
    3 svar
    3
    8935

    Jäst eller bakpulver?

    Ni som kan nåt om bakning...vad blir det för skillnad om man använder jäst jämfört med bakpulver?

    I matbröd? I pizzadeg?

  • Svar på tråden Jäst eller bakpulver?
  • Anatha
    Äldre 9 Oct 22:25
    #1

    Tänk scones om du använder bakpulver det blir en annan konsistens på brödet med bakpulver. Gäst ger en segare deg så att säga.

    Beror helt på vad du ska baka vad som passar. Pizza blir inte bra med bakpulver det blir en väldigt brödig pizza och inte sådär seg som pizza ska vara.

  • Äldre 10 Oct 14:02
    #2

    Vad vill du veta? (Är det inte lättare att söka om fakta på nätet?)

    Jäst innehåller ju naturliga levade jästsvampar som omvandlar socker till koldioxid. Läs mer på jästbolagets sida www.jastbolaget.se/
    Det tar lite tid för jästsvamparna att fixa detta. Brödet måste alltså få jäsa en tid. Fördelen med det är att det utvecklar mer arom, alltså att det smakar bättre.

    Bikarbonat (som finns i bakpulver) är kemisk jäsning och reagerar med ingredienserna direkt. Bikarbonat kräver något syrligt och det är färdigblandat i bakpulver. Använder man enbart bikarbonat så bör man blanda med något syrligt t.ex. yoghurt.
    Bröd gjorda på bikarbonat behöver inte jäsa eftersom jäsprosessen är direkt.

  • Hildis
    Äldre 11 Oct 09:44
    #3
    MBert skrev 2009-10-10 14:02:45 följande:
    Vad vill du veta? (Är det inte lättare att söka om fakta på nätet?)Jäst innehåller ju naturliga levade jästsvampar som omvandlar socker till koldioxid. Läs mer på jästbolagets sida www.jastbolaget.se/ Det tar lite tid för jästsvamparna att fixa detta. Brödet måste alltså få jäsa en tid. Fördelen med det är att det utvecklar mer arom, alltså att det smakar bättre.Bikarbonat (som finns i bakpulver) är kemisk jäsning och reagerar med ingredienserna direkt. Bikarbonat kräver något syrligt och det är färdigblandat i bakpulver. Använder man enbart bikarbonat så bör man blanda med något syrligt t.ex. yoghurt.Bröd gjorda på bikarbonat behöver inte jäsa eftersom jäsprosessen är direkt.
    Du har rätt och vanligtvis är jag en googlare. Tack för informationen! Att jäst ger mer arom och att bakpulver kräver syrlighet kände jag inte till.

    Jag formulerade mig nog lite otydligt också. Det jag var ute efter i första hand var nog egentligen vad skillnaden blir i slutresultatet, om bröd blir olika "hälsosamt" beroende på vad man bakar på och om vissa typer av bröd gör sig bättre med jäst eller bakpulver.
Svar på tråden Jäst eller bakpulver?