• Anonym (Jenny­)
    Äldre 11 Oct 15:55
    38828 visningar
    156 svar
    156
    38828

    OK att gifta sig med utländska tjejer?

    Jag har en kompis som vart singel i säkert 10 år.
    Min mans arbetskollega.
    Han är världens snällaste och smartaste grabb, men inte så bra på att dejta kvinnor.
    I somras åkte han till Ghana för att träffa en tjej han chattat med på internet. Nu är dom redan gifta. Känns som en "paniklösning" men är väldigt glad å hans vägnar.
    Hur ser ni på äktenskap mellan män och kvinnor från olika kulturer?

  • Svar på tråden OK att gifta sig med utländska tjejer?
  • Exopla­net
    Äldre 24 Jul 00:17

    Det måste ju bedömas från fall till fall men det jag vänder mig mot i den här diskussion är att den nästan enbart fokuserar på etniskt svenska män och thailändska kvinnor. En av de rapporter som Sabuni och Ullenhag refererar till i den aktuella diskussionen om fruimport förtydligar att "svensk man" enbart avser en person som är bosatt i Sverige.

    "Med ”svensk man” avses i rapporten en man som bor och är etablerad i Sverige. Mannen
    kan ha såväl svensk som utländsk bakgrund.
    Kvinnojourernas erfarenhet visar att båda dessa grupper gör sig skyldiga till fruimport. En skillnad är att män med svensk bakgrund vanligtvis tar hit kvinnor från sydostasiatiska länder, som de träffat under resor eller via
    kontaktförmedlingar, medan män med utländsk bakgrund ofta gifter sig med kvinnor från
    sina hemländer som de mött under besök där, ibland efter ett visst arrangemang från
    familj eller släkt."

    Thailändskor har rätt bra nätverk i Sverige, (jag är insatt i den frågan genom arbetet), och riskerar inte samma sociala stigma som många kvinnor från andra länder. Kvinnor från s.k. hederskulturer ofta är betydligt mer utsatta och ensamma i sin situation.

    " Kvinnor från så kallade hederskulturer, där till exempel skilsmässor inte accepteras,
    riskerar att förskjutas eller till och med dödas på grund av den vanära de drar över sin
    familj genom en bruten relation."

    www.roks.se/sites/default/files/pdf/puffar/roks_rapport_2_2010_fruimporten_fortsatter.pdf

    Behoven ser alltså ibland olika ut när det gäller s.k. importfruar.

     

  • Anonym (Fakta­)
    Äldre 24 Jul 09:36

    Exoplanet har många poäng här. Hustruimporten ser olika ut från fall till fall.

    Jag har, mellan skål och vägg, känslan av att många importfruar är rätt driftiga och klarar sig bra.
    När jag åkte genom Älvdalen för några år sedan skrattade jag och min fru, som är från östeuropa, åt alla restauranger med en röd-vit-blå thailändsk fasadflagga, men det är egentligen ett ganska bra betyg på kvinnorna. En hunsad dörrmatta startar kan förmodligen inte driva en liten näringsverksamhet.

    Jag träffade min fru här i Sverige, för att undvika allt spekulerande i importfrueriet.  

     

  • Toboas
    Äldre 24 Jul 10:46
    Exoplanet skrev 2012-07-24 00:17:39 följande:
    Det måste ju bedömas från fall till fall men det jag vänder mig mot i den här diskussion är att den nästan enbart fokuserar på etniskt svenska män och thailändska kvinnor. En av de rapporter som Sabuni och Ullenhag refererar till i den aktuella diskussionen om fruimport förtydligar att "svensk man" enbart avser en person som är bosatt i Sverige.

    "Med ”svensk man” avses i rapporten en man som bor och är etablerad i Sverige. Mannen
    kan ha såväl svensk som utländsk bakgrund.
    Kvinnojourernas erfarenhet visar att båda dessa grupper gör sig skyldiga till fruimport. En skillnad är att män med svensk bakgrund vanligtvis tar hit kvinnor från sydostasiatiska länder, som de träffat under resor eller via
    kontaktförmedlingar, medan män med utländsk bakgrund ofta gifter sig med kvinnor från
    sina hemländer som de mött under besök där, ibland efter ett visst arrangemang från
    familj eller släkt."

    Thailändskor har rätt bra nätverk i Sverige, (jag är insatt i den frågan genom arbetet), och riskerar inte samma sociala stigma som många kvinnor från andra länder. Kvinnor från s.k. hederskulturer ofta är betydligt mer utsatta och ensamma i sin situation.

    " Kvinnor från så kallade hederskulturer, där till exempel skilsmässor inte accepteras,
    riskerar att förskjutas eller till och med dödas på grund av den vanära de drar över sin
    familj genom en bruten relation."

    www.roks.se/sites/default/files/pdf/puffar/ro...

    Behoven ser alltså ibland olika ut när det gäller s.k. importfruar.

     
    Det kan ju också vara värt att kolla på vilka länder kvinnorna som söker sig till kvinnojourerna kommer ifrån och fundera på om majoriteten av männen är infödda svenskar eller landsmän som flyttat före. Inte för att det är bättre eller sämre med olika typer av kvinnomisshandel men när man ska försöka åtgärda ett problem är det ju vettigt att förstå problemet först. Idag ligger huvudfokus i diskussionen på svenska män som träffar fruar från Sydostasien, frågan är om den gruppen är särskilt representativ.

    "De länder de utsatta kvinnorna kommer från är i första hand Iran, Brasilien, Kosovo, Mongoliet, Irak, Thailand samt vissa länder i Afrika."
    www.regeringen.se/content/1/c6/19/58/65/538ce845.pdf
    Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • Anonym
    Äldre 24 Jul 11:08

    kanonbra.... svenska tjejer har en tendens att ha stora krav på sina män...snygg.välställd materiellt.känd eller framstående på annat sätt schef ellvälbetalt jobb.... allt enl gammla mallar... samtidigt ska man ta hand om unga och varavtill hands på.alla sätt och vis.. allt i den nya andan med jämställdhet. utländska tjejer är mer nöjd med vad dom får och ofta väldigt nöjd med det.

  • Anonym
    Äldre 24 Jul 12:44

    Vad som är jäkligt störande är alla fördomar om blandäktenskap. Jag är själv gift med en latinamerikansk kvinna. Hon träffade jag när jag arbetade under två års tid i hennes land.

    Hon är med andra ord långt ifrån en "importfru", beställd på nätet.

    Ändå får man höra så mycket skit. Det gör både henne och mig väldigt ledsna.

  • Exopla­net
    Äldre 24 Jul 13:36
    Anonym (Fakta) skrev 2012-07-24 09:36:44 följande:
    Exoplanet har många poäng här. Hustruimporten ser olika ut från fall till fall.

    Jag har, mellan skål och vägg, känslan av att många importfruar är rätt driftiga och klarar sig bra.
    När jag åkte genom Älvdalen för några år sedan skrattade jag och min fru, som är från östeuropa, åt alla restauranger med en röd-vit-blå thailändsk fasadflagga, men det är egentligen ett ganska bra betyg på kvinnorna. En hunsad dörrmatta startar kan förmodligen inte driva en liten näringsverksamhet.

    Jag träffade min fru här i Sverige, för att undvika allt spekulerande i importfrueriet.  

     
    Jag har träffat många thailändskor genom mitt arbete och även hjälpt dem till kvinnojour. De har alla varit tuffa överlevare, många kommer som bekant från fattiga förhållanden, och har kontakter med andra thailändare i Sverige. Thailändskor är t.ex. sällan arbetslösa eftersom de fixar jobb åt varandra. De kvinnor jag har mött har alltid haft thailändska vänner här som de kan vända sig till.

    Jag har även träffat många kvinnor från s.k. hederskulturer som alla uteslutande har kommit hit på anhöriganknytning till män från samma ursprungsländer och de har varit helt utlämnade om de blir misshandlade av männen.

    Att skilja sig är ibland ett stort stigma inom den egna gruppen för många så det har inte ens varit ett alternativ. Det är otroligt frustrerande för en utomstående. Jag har fått många förtroenden av kvinnor ur den här kategorin som fortfarande lever med männen som misshandlar dem psykiskt och fysiskt.

    En kvinna blev helt sönderslagen och när hon äntligen tog sig till kvinnojouren vände hennes egen familj henne ryggen och anklagade henne för att vara en misslyckad hustru. Den ensamheten är inte lätt att stå ut med så en del fogar sig och går tillbaka.
    Toboas skrev 2012-07-24 10:46:19 följande:
    Det kan ju också vara värt att kolla på vilka länder kvinnorna som söker sig till kvinnojourerna kommer ifrån och fundera på om majoriteten av männen är infödda svenskar eller landsmän som flyttat före. Inte för att det är bättre eller sämre med olika typer av kvinnomisshandel men när man ska försöka åtgärda ett problem är det ju vettigt att förstå problemet först. Idag ligger huvudfokus i diskussionen på svenska män som träffar fruar från Sydostasien, frågan är om den gruppen är särskilt representativ.

    "De länder de utsatta kvinnorna kommer från är i första hand Iran, Brasilien, Kosovo, Mongoliet, Irak, Thailand samt vissa länder i Afrika."
    www.regeringen.se/content/1/c6/19/58/65/538ce...
    Exakt. Precis som jag skriver ovan så kan situationen se helt olika ut beroende på vilket land kvinnan kommer ifrån. Jag har t.ex. aldrig träffat en thailändska som är rädd för att dödas av sin familj om hon återvänder men för en del kvinnor från s.k. hederskulturer är det en reell risk. (I det senare fallet diskuteras om det hotet faktiskt kan innebära asylskäl och det är viktigt för kvinnan att veta.)

    Det finns ingen marknad för etniskt svenska män som vill importera fruar i flera av de länder som nämns i rapporten så det är uppenbart att det handlar om män från samma eller närliggande länder. De få kvinnor jag känner från Mellanöstern som har gift sig med etniskt svenska män har inte haft det lätt med attityder från de egna landsmännen.

    Familjens inflytande över vem man gifter sig med är dessutom ofta avgörande för de kvinnorna. Ungdomsstyrelsen beskriver fenomenet ingående i rapporten Äkta makar. Där framgår också att PUT i Sverige genererar en hög hemgift till bruden vilket innebär en motsvarande "manimport" till Sverige. Unga kvinnor tvångsgifts bort med män på semester i föräldrarnas hemland under hårt socialt tryck, ibland med våld, och blir därmed mannens biljett till Europa.

    www2.ungdomsstyrelsen.se/butiksadmin/showDoc/ff80808133c639d80135390b38f40017/%C3%84ktaMakar.indd.pdf

    Mamut Baksi skrev för många år sedan boken "Videobruden" där han skildrar hur kurdiska män i Europa beställer fruar från Kurdistan genom förmedlingar som marknadsför kvinnor med videopresentationer (vacker, jobbar hårt, oskuld  - högt pris, ful och frånskild - lågt pris etc). Redan då tog han upp problemet med tvåårsregeln. Boken bygger på verkliga fall med brutal misshandel, balkongflickor och en kurdisk kvinna som blir helt socialt utstött av den kurdiska kolonin i Sverige när hon gifter sig med en etnisk svensk.

    varldslitteratur.se/bok/videobruden

    Så visst behöver bilden av företeelsen nyanseras.

     
  • Anonym (Fakta­)
    Äldre 24 Jul 14:23

    Iransk-svenska par, där kvinnan kommer från Iran och mannen är svensk är inte så ovanligt i de här trakterna, men ska ska ha i bakhuvudet att iranier till stor del är medelklass från storstäder, där hederskulturen inte är lika stark som exempelvis bland kurder i bergen. Jag har svårt att tänka mig att en persiska skulle gifta ner sig.

    Latinamerikaner och kvinnor från f.d. Jugoslavien, vilket inbegriper bosniskor med uppenbart turkiska för- eller efternamn, de är inte heller alltför ovanliga att se ihop med svenska män.  Orsaken kan vara samma som med iranskorna.

    Enligt en 5 år gammal artikel i SvD om just thailändska kvinnor, så beräknade man att dessa var närmare 23000 i Sverige. Thailand var under några år det största anhöriginvandringslandet, och könsfördelningen är 85% kvinnor. Det finns mig veterligen ingen stor grupp thailändska män i Sverige, som absolut vill ha en fru från hemlandet.

    @Exoplanet. Eftersom du varit i kontakt med kvinnojourer, har du någon aning om hur vanligt det är med just thailändskor där? Finns det en tydlig överrepresentation bland dessa, eller är det "värre" för andra invandrarkvinnor? I någon undersökning som presenterades i SvD hade någon kvinnojour undersökt närmare 500 invandrarkvinnor, men thailändskorna var "bara" 30 st.  i denna undersökning. 30 för många givetvis, men inte ens en tiondel av samplet. 

     

  • Anonym (Fakta­)
    Äldre 24 Jul 14:30
    Exoplanet skrev 2012-07-24 13:36:57 följande:
    Mamut Baksi skrev för många år sedan boken "Videobruden" där han skildrar hur kurdiska män i Europa beställer fruar från Kurdistan genom förmedlingar som marknadsför kvinnor med videopresentationer (vacker, jobbar hårt, oskuld  - högt pris, ful och frånskild - lågt pris etc). Redan då tog han upp problemet med tvåårsregeln. Boken bygger på verkliga fall med brutal misshandel, balkongflickor och en kurdisk kvinna som blir helt socialt utstött av den kurdiska kolonin i Sverige när hon gifter sig med en etnisk svensk.

    varldslitteratur.se/bok/videobruden

    Så visst behöver bilden av företeelsen nyanseras.

     
    Hmm, ja. Samtidigt så finns det faktiskt kurdiskor som är gifta med svenskar och som syns rätt väl i media. De är inte utstötta av sin släkt. Jag är ytligt bekant med Dilsa Demirbag, hon och hennes ena lillasyster är, eller åtminstone var, gifta med svenskar.  Det är i och för sig anekdotisk bevisföring. 
  • Exopla­net
    Äldre 24 Jul 15:17
    Anonym (Fakta) skrev 2012-07-24 14:23:05 följande:
    Iransk-svenska par, där kvinnan kommer från Iran och mannen är svensk är inte så ovanligt i de här trakterna, men ska ska ha i bakhuvudet att iranier till stor del är medelklass från storstäder, där hederskulturen inte är lika stark som exempelvis bland kurder i bergen. Jag har svårt att tänka mig att en persiska skulle gifta ner sig.

    Latinamerikaner och kvinnor från f.d. Jugoslavien, vilket inbegriper bosniskor med uppenbart turkiska för- eller efternamn, de är inte heller alltför ovanliga att se ihop med svenska män.  Orsaken kan vara samma som med iranskorna.

    Enligt en 5 år gammal artikel i SvD om just thailändska kvinnor, så beräknade man att dessa var närmare 23000 i Sverige. Thailand var under några år det största anhöriginvandringslandet, och könsfördelningen är 85% kvinnor. Det finns mig veterligen ingen stor grupp thailändska män i Sverige, som absolut vill ha en fru från hemlandet.

    @Exoplanet. Eftersom du varit i kontakt med kvinnojourer, har du någon aning om hur vanligt det är med just thailändskor där? Finns det en tydlig överrepresentation bland dessa, eller är det "värre" för andra invandrarkvinnor? I någon undersökning som presenterades i SvD hade någon kvinnojour undersökt närmare 500 invandrarkvinnor, men thailändskorna var "bara" 30 st.  i denna undersökning. 30 för många givetvis, men inte ens en tiondel av samplet. 

     
    Jo visst men det gäller ju iranska kvinnor som har träffat männen här i Sverige. Hur vanligt är det att svenska män träffar iranskor via en förmedling och 'importerar' dem till Sverige? Inte särskilt skulle jag tro och det är ju den företeelsen rapporten tar upp.

    Detsamma gäller kvinnor från Kosovo. Det finns, mig veterligen, ingen utbredd import därifrån men däremot andra östeuropeiska länder.

    I en annan rapport från ROKs anges följande fördelning mellan kvinnornas ursprungsländer:

    Sydostasien (Thailand, Filippinerna, Kina, Indonesien, Vietnam) 67
    Mellanöstern (Irak, Iran, Turkiet) 35
    Afrika (jämn fördelning) 30
    Ryssland/Öst (jämn fördelning utom Ryssland) 25
    Sydamerika (Brasilien) 24
    Europa (Makedonien, Polen, Serbien) 17

    www.roks.se/sites/default/files/pdf/puffar/Tackmantel_aktenskap_0.pdf

    Den fördelningen ska dock inte övertolkas med tanke på att invandrare utgör en liten del av Sveriges befolkning och att det snarare är anmärkningsvärt att så många kommer från Mellanöstern varifrån svenska män inte importerar fruar.
    Dessutom ska man ha i åtanke att det är otänkbart och ibland förenat  med livsfara (inte enbart p.g.a.mannen) för många kvinnor från MENA-länder att öht söka sig till en kvinnojour så siffran visar ju självklart inte hur många.som faktiskt blir misshandlade. 

    Om man tittar på kvinnornas ursprungsland när det gäller "snabb anknytning" (till skillnad från etablerad), m.a.o. fruimport så ligger inte heller Thailand i topp utan Irak, därefter Thailand och sedan Somalia.

     www.roks.se/sites/default/files/pdf/puffar/roks_rapport_2_2010_fruimporten_fortsatter.pdf
    Anonym (Fakta) skrev 2012-07-24 14:30:40 följande:
    Hmm, ja. Samtidigt så finns det faktiskt kurdiskor som är gifta med svenskar och som syns rätt väl i media. De är inte utstötta av sin släkt. Jag är ytligt bekant med Dilsa Demirbag, hon och hennes ena lillasyster är, eller åtminstone var, gifta med svenskar.  Det är i och för sig anekdotisk bevisföring. 
    Ja, det är det och om du känner Dilsa så vet du antagligen att hon själv riskerade att giftas bort mot sin vilja som yngre och är en stark förkämpe mot hedersvåldet även bland kurder.
     
    Man kan inte jämföra etablerade självförsörjande kända kurdiska kvinnor i Sverige med kurdiskor som lever hårt socialt kontrollerade i etniska enklaver. De är dem jag har mött och som Mamut Baksi skriver om. Hans fall bygger återigen på verkliga fall. 

    Man kan ju fråga sig varför svenska män inte importerar fruar från MENA men vi vet nog båda svaret.
  • Exopla­net
    Äldre 24 Jul 15:29

    Läs för övrigt gärna Ungdomsstyrelsens rapporter "Gift mot sin vilja" och "Äkta makar" som ger en uppfattning om bristen på valfrihet när det gäller partner bland många kvinnor från MENA och andra grupper som t.ex. romer. Båda rapporterna finns på myndighetens hemsida och jag länkar till den ena ovan.

Svar på tråden OK att gifta sig med utländska tjejer?