• Anonym (C)
    Äldre 12 Oct 13:44
    8271 visningar
    13 svar
    13
    8271

    Finns det rese ersättning för de som pendlar till jobbet!?

    Jag är så trött på detta nu.

    Har varit arbetslös i nästan ett år, i förra veckan fick jag veta att jag får anställningen jag var på intervju för.. men det är pendlaravstånd dit, och tjänsten är endast på deltid. kollade idag vad det skulle kosta för mig att ta mig till jobbet i månaden.

    Det kom som ett slag i magen: 3600:- I MÅNADEN!!
    så nästan halva min lön går åt resan.
    Jag vill verkligen ha detta jobbet.
    Jag är med i jobbgarantin för unga, och jag undrar nu om någon vet om det finns ersättning man kan få för resan? 3600 är mycket.. sjukt mycket.

    Ringde af och frågade men det enda hon kunde svara på vara att det finns pendlar ersättning för de som är över 25.. och jag fyller 24.
    Min handledare för jobgarantin är inte anträffbar idag.

    Blir ås trött att det ska vara så struligt nu när jag äntligen fått ett jobb :(
    Jag vill ju gärna kunna klara mig på min lön.
    Kommer få hälften av det jag får ut i a-kassa nu. känns sjukt.

  • Svar på tråden Finns det rese ersättning för de som pendlar till jobbet!?
  • Äldre 12 Oct 13:47
    #1

    Resekostnader är avdragsgillt. Kolla skatteverket för reglerna.

    Ett annat alternativ är att flytta. Eller ta jobbet och sök nytt. Oftast mycket lätare att få jobb om man har ett.

  • 071001
    Äldre 12 Oct 13:47
    #2

    Oj, vilken taskig sits!
    Måste du ta en deltidstjänst där halva lönen går till resorna?

  • Anonym (C) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 13:50
    #3

    Jo jag vet att det är avdragsgillt, men jag måste ju fortfarande ligga ute med 3600 kr i månaden.
    Och ja, jag tror att jag måste ta denna tjänst, annars ryker nog min a-kassa också.
    Men har somsagt ej pratat med min handläggare, då han inte är anträffbar förän imorgon. :(

    Flytta är inget alternativ, då vi sitter i en bostadsrätt som varit till salu sedan i våras, men blir ej såld, plus att sambon har ett fast heltidsjobb här.

  • Anonym
    Äldre 12 Oct 13:50
    #4

    om du åker kollektivt då? jag skulle betala ca 3500-4000 i resekostnader med bilen till jobbet. Men nu betalar jag 980kr för månadskort istället.

  • Anonym (C) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 13:52
    #5

    Ja, jag ska resa kollektivt. har inte bil eller körkort.
    Jag måste åka tåg med sj i 1 h, 20 min.. där kostar pendlarkortet 3074:-
    sedan måste jag köpa ett busskort för 545 kr för att kunna ta mig från tåget till jobbet.

  • Äldre 12 Oct 13:53
    #6

    Anonym (C) skrev 2009-10-12 13:50:11 följande:


    Jo jag vet att det är avdragsgillt, men jag måste ju fortfarande ligga ute med 3600 kr i månaden.
    Skattejämka så behöver du inte ligga ute med pengarna.
  • Anonym
    Äldre 12 Oct 13:53
    #7

    drar man inte av det på deklarationen sen??

  • 071001
    Äldre 12 Oct 13:54
    #8

    Ts, jag förstår. Säger som ovan, ta jobbet och sök nya jobb fortsättningsvis.

  • Anonym (C) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 13:54
    #9

    Jag trodde också man drar av det på deklarationen sen?

  • Anonym (C) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 13:56
    #10

    Jo, absolut ska jag söka nytt under tiden.. jag hade nog ändå tänkt göra det.. vill ju ha ett heltidsjobb och helst något i min stad.

  • Äldre 12 Oct 13:59
    #11
  • Anonym (C) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 14:11
    #12

    Tack så mycket för att du tog dig tid att ta fram detta!

    Men jag undrar mer om det finns någon som fått någon slags hjälp med ersättning från af eller jobbgarantin?
    För det blir tufft med att ligga ute med 3600 varje mån :/

  • Äldre 12 Oct 14:16
    #13

    Anonym (C) skrev 2009-10-12 14:11:32 följande:


    Tack så mycket för att du tog dig tid att ta fram detta!Men jag undrar mer om det finns någon som fått någon slags hjälp med ersättning från af eller jobbgarantin?För det blir tufft med att ligga ute med 3600 varje mån :/
    Om det efter jämkning visar sig att du tjänar mindre på jobbet än din a-kassa.

    Då har du rätt att tacka nej till jobbet.
Svar på tråden Finns det rese ersättning för de som pendlar till jobbet!?