• Svar på tråden Vi som hade BF i april 2008 - Tråd 10
  • Amaranth

    mathea: Ja, N fick tbc-vaccinet pga att hennes pappa är från Sydafrika och "risken" finns ju att vi kommer resa dit en del.

    Hur är era små med vantar när de är ute? Det är såååå svårt att dels få N att acceptera vantar, dels att få dem att stanna kvar på. Det gick bra när hon inte hade så tjocka vantar, hon har ett par hemstickade som satt hyggligt på henne, men de är för kalla nu. Och när hon ska leka i sandlådan så trillar de andra tumvantarna av väldigt lätt och hon vill inte ta på sig dem igen. Idag kom hon in och var alldeles iskall och knallröd om händerna, det funkar inte länge till...

  • 5 barnsmamman
    Amaranth skrev 2009-10-14 23:19:52 följande:
    mathea: Ja, N fick tbc-vaccinet pga att hennes pappa är från Sydafrika och "risken" finns ju att vi kommer resa dit en del.Hur är era små med vantar när de är ute? Det är såååå svårt att dels få N att acceptera vantar, dels att få dem att stanna kvar på. Det gick bra när hon inte hade så tjocka vantar, hon har ett par hemstickade som satt hyggligt på henne, men de är för kalla nu. Och när hon ska leka i sandlådan så trillar de andra tumvantarna av väldigt lätt och hon vill inte ta på sig dem igen. Idag kom hon in och var alldeles iskall och knallröd om händerna, det funkar inte länge till...
    emil har vantar på sig och hans trillar inta av sy ett snöre på vantarna  så lägg dom bakom nacken innan för jackan/overallen så  är det svårare att få av vantarna eller att dom trilöla av..Sen finns det termoset med vantar i sånt sätt har vi supperbra.Lindex har bra tummvantar vinter som  man sätter över jack/overallarmen med bra resår och extra långa.
  • Ett två tre

    Vi har fortfarande tunna fingervantar trots att det är kallt, tänkte vänja honom vid dom först och sen gå över till tjockare. Tycker så synd om dom som måste ha så tjocka vantar, blir svårt att leka, Mons trivs inte att leka ute som det redan är, men kallt är det ju ute och dom tjocka måste snart fram, och det går det ju inte att göra så mycket åt

    Köpte ett par fina termovantar på Stadium, dom hade både band att ha bakom nacken, dragkedja långt ner på sidan av vanten och karborreband runt handleden, blev mycket bättre passform eftersom dom kunde vara lite mer trånga runt handleden 99 kr tror jag.

    Mons har ett par vantar som är dubbla oxå spm jag ska prova. Dom har hela fingrar underst och så är det såna fingerlösa över, blir dubbla vantar altså men bara enkla längts ut på fingrarna, dom kan nog funka en stund så han kan leka ute hoppas jag. Hittade ett par fingervantar med nedfällbar tumvante oxå, dom blir säkert oxå lite bättre än tjocka termovantar. Just på dagis vill dom ju ta på grejer och så, i vagnen är det ju inte lika farligt, då kan han ha klumpigare vantar. Men vi får se...


    Amaranth skrev 2009-10-14 23:19:52 följande:
    mathea: Ja, N fick tbc-vaccinet pga att hennes pappa är från Sydafrika och "risken" finns ju att vi kommer resa dit en del. Hur är era små med vantar när de är ute? Det är såååå svårt att dels få N att acceptera vantar, dels att få dem att stanna kvar på. Det gick bra när hon inte hade så tjocka vantar, hon har ett par hemstickade som satt hyggligt på henne, men de är för kalla nu. Och när hon ska leka i sandlådan så trillar de andra tumvantarna av väldigt lätt och hon vill inte ta på sig dem igen. Idag kom hon in och var alldeles iskall och knallröd om händerna, det funkar inte länge till...
  • Amaranth

    Oj oj, har det verkligen varit så tyst i tråden så länge?? Jag har inte suttit på Familjeliv på typ 10 dagar så jag trodde jag skulle ha massor att läsa ikapp... Tack iaf för tipsen med vantar, får gräva lite i vintergarderoben för vi har huuuur mycket som helst som ligger där, lånat och ärvt från höger och vänster.

    Nu har lillebror fått ett namn! Det blir ett av mina favoriter, Noel. Passar också utmärkt med storasyrrans namn, Novalie, tycker jag. Men jag vet inte hur jag ska gör nu när jag förkortar deras namn här, får väl bli N1 och N2, haha! Min man var länge lite emot namnet eftersom han tyckte det var svårt att uttala på engelska (fråga mig inte varför, jag har inga problem att säga det på engelska), men han vande sig till slut. Dessutom var det flera även i hans familj som gillade namnet så det spelade säkert in också.

    N2 går upp i vikt i rasande takt i motsatts till hur hans storasyster var. Sist när vi vägde så hade han gått upp 650 gram på två veckor!! Jag trodde nästan inte mina ögon. Men det märks att han äter på ett helt annat sätt än N1, det är mer effektivt. Hon kunde ju ligga och snutta en timme i taget varje gång hon åt, han äter kortare stunder och troligen fler gånger på ett dygn. Kul att de är så olika!

  • 5 barnsmamman

    våran lilla emil har vi funderat länge på att han tappar balansen och nu förra veckan visade det sig att hans huvud är för stort hans huvud ligger som 2 åring samt så pratar han inte mest blir det mamma eller pappa.Så läkan tror att det kan en hjärnskada men en liten en så nu får man vara orolig och fundersam.
    emil väger nu 12 kg och 88 lång.
    ska på onsdag på kryssning med hela familjen ska bli så skönt att koppla av sen får daniel och jag egen tid på kvällen för min kusin följer med oxså så vi får vara för oss själva.

  • Jagbyttenick

    Amaranth: Noel är jättefint

    Pyret11: Åh vad jobbigt att behöva gå och fundera på en sådan sak! Men Sam pratar nästan inte alls heller och han var fullt normal sade de. Så jag hoppas att det inte är någon fara med Emil heller!

  • Eleonoratösen

    Amaranth: Roligt att ni bestämt namn nu! Noel är ju jättefint!

    Här är amningen ett krux fortfarande och jag har gett upp. Visst lite ammande blir det ändå men jag märker att hon inte blir mätt och nu när jag skulle ta bort amningsnappen (för det är visst inte bra att ha för längre) så vägrar hon ta bröstet. Och med amningsnappen tar hon ibland bröstet. Jag pumpar mest ut nu, det känns nästan enklare just nu, men det är ingen hållbar lösning.

    Annars är det väl bra. Malva är en lite "svårare" tjej än Viola. Viola gjorde knappt några ljud ifrån sig men Malva hon säger ifrån mycket mer och det verkar som hon sällan är nöjd. Det ska ätas och ätas och ätas och ibland vet vi faktiskt inte vad det är. Men hon växer på bra i alla fall och man får ju tacka för att det finns ersättning.

    Dock så märks det det skillnad med Viola. Hon vill krama Malva och försöka bära henne och sådant gulligt men även försökt slå henne. Dessutom vaknar Viola när Malva skriker på nätterna och hon försöker även få plats i vår säng om nätterna.

    pyret11: Usch, hoppas att det inte är någon fara med Emil!

  • Amaranth

    pyret: Åh så jobbigt besked att få, jag hoppas verkligen att det inte är något som är fel!

    Sonjasessan: Tråkigt att amningen inte fungerar, men man kan ju bara kämpa på till en viss gräns. Mår man dåligt av det är det ju inte värt det! Vi hade turen att få ett "enklare" barn som nr 2, han är inte lika skrikig som N1 var och inte heller lika snuttig. Tror jag iaf, han blir ju mer och mer höggljudd (de ska ju bli skrikigare och skrikigare fram till 6 v då de skriker som mest, tydligen) och visst äter han ofta på kvällen, så det kanske är mer min upplevelse av honom som skiljer sig. Nu har jag inga problem med att ta fram bröstet om han är missnöjd och inte lugnar sig av att man bär runt på honom, med N1 så trodde jag mycket mer på att kolla klockan i stället för att lyssna på henne. Och får han bröstet så är han ju nöjd, vilket gör livet mycket lugnare för alla. Och N1 har inte visat några tendenser att vilja göra illa honom, även om hon förstås är oförsiktig i hans närhet och han har fått sig några tjongar. De första nätterna vaknade N1 av minsta pip, men nu kan han skrika högt och hon bara sussar vidare... Tack och lov gäller även det omvända, N2 reagerar inte när N1 får sina nattliga utbrott och bara gallskriker så det skär i öronen, vilket jag tycker är helskumt. Men skönt som sagt. Han sover också mycket bättre än vad hon gjorde, i sina sämsta stunder vaknar han varannan timme men det är inte ovanligt att han sover 4 timmar i sträck. Gudomligt skönt! Är du hemma själv med båda barnen nu? Jag är ju lite nervös för hur det ska gå, än så länge kan jag ju ägna den större delen av min tid enbart åt lillkillen. Men jag har ju på mig till årsskiftet att förbereda mig, så förhoppningsvis ska det gå bra.

  • Ett två tre

    Hej alla! Är inte så mycket på familjeliv om dagen, brukar titta in och läsa nya inlägg i favorittrådar nån gång per dag eller varannan, men har inte varit så duktig med att kommentera, har varit så mycket annat som tagit tid.

    Malva och Noel är ju jättefina namn, bra val

    Trist att inte amningen fungerar Sonjasessan, känner så väl igen mig i det du skriver, precis så som Mons höll på. Tog bröstet med amningsnapp ibland, men aldrig utan, var sällan nöjd och jag pumpade och pumpade. Mitt tips är att inte kämpa för länge, funkar det inte så funkar det inte, man mår så mycket bättre när man slipper knöla en massa extra. Både Mons och jag mådde bättre när jag slutade amma när han var 2,5 månad. Men man ska känna efter själv när man tycker nog är nog. Och ersättning funkar lika bra och man blir både mindre stressad och får mer tid till annat istället för att pumpa bort tiden Hoppas ni hittar en lösning som känns bra för er i alla fall

    Pyret: Usch vad tråkigt, hoppas det inte är nåt allvarligt. Kramar till er, ni verkar haft en tuff höst!

  • Ett två tre

    Imorgon kommer min mamma och syster hit, ska bli kul att ses, vi har inte setts sen början i av juli. Har ju hänt en massa med Mons sen dess

    Annars är det inte mycket nytt här, jag har fortfarande inte fått nåt jobb men dagarna går ändå. Brukar ha Mons på dagis halv 10 till 2-3, resten av tiden går till jobbleting och körkortsläsing mm.

    Reser till Sverige 7 nov, hoppas jag hinner träffa min farfar som inte verkar ha så länge kvar, han har cancer. Vi trodde kanske det var sista gången vi träffade honom i sommar, men förhoppningsvis hinner vi ses nu i november oxå.

    Hur kommer ni andra göra med vaccinen mot svininfluensan förresten? Jag tvekar väldigt... Jag var fast bestämt på att varken jag eller Mons skulle ta den men nu är jag osäker igen... Tycker det är lite otäckt med okända biverkningar och så, kan ju komma om lååång tid liksom.

Svar på tråden Vi som hade BF i april 2008 - Tråd 10