• Me o Mike
    Äldre 14 Oct 10:19
    9288 visningar
    28 svar
    28
    9288

    Är ungdomarna annorlunda idag?

    Är det så att dagens ungdomar/tonåringar är mycket "jobbigare", otrevligare och har mindre hyfs än vad dom hade för en si så där 15 år sedan?

    Jag blir nästan chockad när jag är ute och tex åker tåg när jag ser dessa gäng med tjejer..

    Dom är så sminkade så dom knappt ser ut genom deras ihopklibbade ögonfransar, sidbenan börjar vid ena örat och är sen touperat 4 dm och dom tuggar tuggummi, skriker och gråter omvartannat. Pratar i mobilen högt och blänger snett på allt och alla!?

    Jag kan inte minnas att det var så när jag var "ung"!!!

  • Svar på tråden Är ungdomarna annorlunda idag?
  • jenny9­9
    Äldre 14 Oct 10:21
    #1

    Jo för 15 år sen fanns inte alla tekniker som finns idag,internet,mobiler mm.
    Världen förändras,och vi förändrar den hela tiden..

    Tyvärr tycker jag,för dagens tonnåringar är bortskämda och lata.

  • Äldre 14 Oct 10:23
    #2

    Det är väl synd att dra alla över en kam, men jag tycker nog också att det är skillnad i attityd och beteende hos en del av de ungdomar man träffar idag, jämfört med 10-15 år sedan.

    Avsaknad av vett och hyfs tycker jag att jag ser ofta och just det där med att skrika och bete sig som puckon på t ex bussar eller på stan, varför???? Sedan verkar många bli "vuxna" mycket tidigare än när jag var tonåring...
    Svar på frågan; Ja, i alla fall delvis annorlunda idag.

  • Monste­rpannk­aka
    Äldre 14 Oct 10:26
    #3

    Ja.. jag är nyfiken på hur det har sett ut med uppfostran och barna-skaffandet senaste tiden? Vad är det för människro/grupper/samhällsklasser/ålder som har skaffat barn och hur har det gått?

    kan det ha med invandringen att göra, att det har kommit väldigt mycket ungdomar/barn med annan härkomst som har blivit uppfostrade i något helt annat?

  • Me o Mike
    Äldre 14 Oct 10:28
    #4

    Jag kan tänka mig att föräldrarna är mer stressade idag än förr kanske?! Barnen får inte lika mycket tid och därmed blir annorlunda?!

  • Äldre 14 Oct 10:29
    #5

    Ja, så är det absolut! Tror det har mycket med alla jävla data-och tvspel att göra. Man umgås inte inom familjen på samma sätt och barnen har en tendens att bli mer bortskämda, med egen dator, tv, mobiltelefon, osv. Så var det ju absolut inte förr. Man hade en (liten) tv, that´s it! Vi hade inte ens en video, men minns att många kompisar hade det. Jag är 35 ska tilläggas, så jag var barn på 80-talet och har således inte vuxit upp med dator, tv-spel, osv. Jag tycker att det är en skrämmande utveckling... :(

  • SunnyB­unny
    Äldre 14 Oct 10:37
    #6

    Såklart! Att det pga det tidigare skrivit att utvecklingen går framåt. Man blir utsatt för mera reklam,utseende fixering och intryck genom tv,internet,bloggar osv... Jag blir ibland rädd för hur 12 åringar ser ut på stan. De är inga "barn" längre utan små vuxna..de har kläder som jag har idag på mig i 33 års ålder.. Så var det inte när jag var liten. När jag var 12 var jag fortfarande ett barn som klädde ut mig i min mammas kläder hemma...

  • Monste­rpannk­aka
    Äldre 14 Oct 10:50
    #7

    Uuh, nej ni har rätt. det är riktigt skrämmande, är man tolv ska man se ut och vara ett barn! punkt.

    Jag måste erkänna att jag har lite svårt att komma på bra saker man kan göra hela familjen, utanför tv-dataspel etc. Är uppvuxen(är 22) i en familj där det har varit precis samma sak.. Man umgicks Aldrig,utan tv:n fanns där, o föräldrarna var på midddagar å man skulle klara sig själv ungefär.

    Tänker mig, sällskapspel, diskussioner vid matbordet, utflykter på helgerna?
    Är det sånt man missar att göra idag, eller krävs det mer?

  • SunnyB­unny
    Äldre 14 Oct 11:09
    #8

    Man uppfostrar såklart sina barn så annorlunda hur man själv hade det. Jag gjorde mycket egna leksaker när jag var liten. Man samla kottar osv..var ute mycket i skogen då vi bodde på landet. Lekte med djur och alla grannbarn. Gjorde utflykter och låtsades mycket. Man hade så mycket mera fantasi än barn har idag. Ibland blir jag skrämd hur mitt barns rum ser ut i dag när hon endast är 21 månader. Plattv,dvd,stereo, och alla dessa leksaker. Hennes kläder kostar säkert mera i månaden än vad jag fick under många år. Hennes favorit leksak är en gammal mobiltelefon? Blir man verkligen lyckligare av alla matriella saker?

    Kanske borde man börja tänka lite och göra nåt annorlunda........

  • Monste­rpannk­aka
    Äldre 14 Oct 11:19
    #9
    SunnyBunny skrev 2009-10-14 11:09:27 följande:
    Man uppfostrar såklart sina barn så annorlunda hur man själv hade det. Jag gjorde mycket egna leksaker när jag var liten. Man samla kottar osv..var ute mycket i skogen då vi bodde på landet. Lekte med djur och alla grannbarn. Gjorde utflykter och låtsades mycket. Man hade så mycket mera fantasi än barn har idag. Ibland blir jag skrämd hur mitt barns rum ser ut i dag när hon endast är 21 månader. Plattv,dvd,stereo, och alla dessa leksaker. Hennes kläder kostar säkert mera i månaden än vad jag fick under många år. Hennes favorit leksak är en gammal mobiltelefon? Blir man verkligen lyckligare av alla matriella saker?Kanske borde man börja tänka lite och göra nåt annorlunda........
    Uh! nu blev jag rädd igen. Min pojkvän och jag föreställer oss att vi har en tv i vardagsrummet där man tittar på barnprogram tilslammans, annars inte mer än så.

    jag skulle verkligen vilja skapa det där som du beskriver, att man gör egna leksaker och är ute mycket och leker i skog o allt. Finns det någon handbok för oss stadsungar som inte riktigt har egen fantasi? :)
  • SunnyB­unny
    Äldre 14 Oct 11:23
    #10
    Monsterpannkaka skrev 2009-10-14 11:19:29 följande:
    Uh! nu blev jag rädd igen. Min pojkvän och jag föreställer oss att vi har en tv i vardagsrummet där man tittar på barnprogram tilslammans, annars inte mer än så. jag skulle verkligen vilja skapa det där som du beskriver, att man gör egna leksaker och är ute mycket och leker i skog o allt. Finns det någon handbok för oss stadsungar som inte riktigt har egen fantasi? :)
    Visst har jag fantasin, men samhället har blivit så stressat. Känns som man ibland bor på jobbet och våran familj ses aldrig alla tre tillsammans. I veckorna jobbar jag och min sambo om varandra och där i mellan är våran dotter hos dagmamman. Vi försöker göra så mycket som möjligt på helgerna. Åka på utflykter, plocka pinnar och kvistar i naturen och göra saker av, åka till bondgårdar och leka med djuren osv... men ibland är man så trött och det enklaste är ju och vara hemma och se på en film och leka med alla sina förbannade leksaker;)
Svar på tråden Är ungdomarna annorlunda idag?