• Äldre 15 Oct 07:48
    14937 visningar
    9 svar
    9
    14937

    Hur får man bort mögelfläckar?

    Vi har en jättesöt kitty-filt till vår minsting som hon använt i vagnen. En dag när det regnade ute så låg den i skötväskan och jag tänkte inte på att det kunde bli fukt i väskan så jag ställde in vagnen i förrådet som vanligt efter promenaden och väskan fick sitta kvar på vagnen. När jag sedan skulle ut nästa gång och plockade upp filten så upptäckte jag att det hade trängt in fukt i väskan och filten har nu fått två stora mögelfläckar. Någon som vet hur man kan få bort dessa?

    När jag googlade så hittade jag en del tips om filmjölk till kläder med mögelfläckar, men dessvärre verkar det som att man är tvungen att göra denna behandling innan man tvättar plagget (i detta fall filten). Jag har redan tvättat den, den åkte in i maskinen i panik när jag upptäckte fläckarna. Så då kanske det är för sent för filmjölksbehandling? Någon som har några andra bra tips eller är det helt omöjligt att få bort?

  • Svar på tråden Hur får man bort mögelfläckar?
  • Äldre 15 Oct 07:51
    #1

    kolla www.via.se
    eller
    www.ariel.se

    jag använder inte nått tvättmedel från livsmedelsaffärerna men dom där sdorna har bra tvättråd

  • Äldre 15 Oct 08:04
    #2
    JenJa skrev 2009-10-15 07:51:56 följande:
    kolla www.via.seeller www.ariel.sejag använder inte nått tvättmedel från livsmedelsaffärerna men dom där sdorna har bra tvättråd
    Tack för länkarna men tyvärr fanns det inget bra råd mot mögel där. Det stod bara att man skulle försöka tvätta på så högt gradantal som plagget tål.
  • The Black Lady
    Äldre 15 Oct 08:05
    #3

    Den filten hade jag genast kastat!

    Mögelsporer kan finnas kvar även om fläcken försvinner och mögel ska man inte ha nära barnen!

  • Äldre 15 Oct 08:25
    #4

    The Black Lady skrev 2009-10-15 08:05:49 följande:


    Den filten hade jag genast kastat!Mögelsporer kan finnas kvar även om fläcken försvinner och mögel ska man inte ha nära barnen!
    Tack för svaret... det visste jag inte (att möglet sitter kvar även om man får bort fläcken). Nä, då kanske det inte ens är värt att försöka. Kanske bäst att köpa en ny istället.
  • The Black Lady
    Äldre 15 Oct 08:26
    #5
    Mumin75 skrev 2009-10-15 08:25:23 följande:
    The Black Lady skrev 2009-10-15 08:05:49 följande:
    Tack för svaret... det visste jag inte (att möglet sitter kvar även om man får bort fläcken). Nä, då kanske det inte ens är värt att försöka. Kanske bäst att köpa en ny istället.
    Ja, köp en ny filt
  • Äldre 15 Oct 08:30
    #6

    The Black Lady skrev 2009-10-15 08:26:00 följande:


    Ja, köp en ny filt
    Ja, så får det bli
  • Ari Gold
    Äldre 15 Oct 20:36
    #7

    Just en babyfilt kan nog vara läge att kasera.

    Men lite mer allmänt så är mögeltvätt (mögelborttagningsmedel) bäst lämopat för att ta bort mögel. Brukar finnas flera sorter där båttillbehör säljs.


  • Äldre 15 Oct 22:16
    #8

    Jag har köpt en ny filt idag och kastat den andra... fanns bara en likadan kvar som jag högg direkt... det fanns dock två små smutsfläckar på den som jag påtalade i kassan och då drog dom av 30% av priset... så det blev inte så dyrt med en ny filt

  • Pyssel­galnin­gen
    Äldre 24 Oct 15:41
    #9

    Nånting man ska lära sig, är att mögel inte försvinner, du hindrar bara dess "framfart". Saker som är "mjuka", dvs textilier och fyllningar ska man kassera omedelbart. Hårda material brukar man kunna dämpa framfarten lite grann, men man måste byta ut det i slutändan ändå.
    Mögel är en av de få organismer som klarar av såväl extrem hetta som kyla.

Svar på tråden Hur får man bort mögelfläckar?