• Äldre 16 Oct 21:59
    3173 visningar
    8 svar
    8
    3173

    Hjälp för hosta när inte hostmedicinen hjälper?

    Vi har en tvååring som ligger och hostar sig igenom natten och hon har fått receptfri hostmedicin. Hon har alltså haft hosta och förkylning för en vecka sen och blev bättre men under dagen har det blivit mkt sämre. Nu är det givetvis helg och inget akut läge men vi kan ju inte träffa en läkare fören på måndag.

    Vad kan man göra för att dämpa, hjälpa, lindra hosta och hals ont???

    Alla tips och råd önskas..


    (¯`°?.¸Ab imo pectore¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Hjälp för hosta när inte hostmedicinen hjälper?
  • The Black Lady
    Äldre 16 Oct 22:02
    #1

    Vatten och alvedon....

  • Äldre 16 Oct 22:04
    #2

    Bisolvon har varit min räddning till tösen hon är två år. Inget annat har hjälpt.

  • Eleni
    Äldre 16 Oct 22:22
    #3

    Ni kan ju höra av er till 1177, det är ju inte bara för urakuta fall utan som jourvårdcentral. Om hon har nån slags krupp kan hon behöva nåt annat än vanlig hostmedicin. Det låter lite märkligt att inte medicinen hjälper tycker jag, det brukar hjälpa i alla fall för stunden. Försök att pallra upp huvudändan i sängen.
    Vattenånga under en filt är bra mot hostanfall, men hjälper ganska tillfälligt och är ju inget alternativ på natten.

  • Birgit­ta L
    Äldre 16 Oct 22:24
    #4

    Svar till ekarny:

    Ni ska inte experimentera med en massa utan gör som Eleni säger, det är viktigt när det gäller så små barn! Eller åk in akut.

  • Äldre 17 Oct 15:13
    #5

    Vi ringde 1177 och de sa vätska, alvedon, näsdroppar, högt läge med huvudet och sval luft kan hjälpa. Så vi gjorde så och några timmar sömn fick hon iaf.

    Tack för era råd.


    (¯`°?.¸Ab imo pectore¸.?°´¯)
  • Äldre 18 Oct 22:41
    #6

    mitt tips är att ni på måndag inhandlar en luftfuktare, det är det som gjorde störts skillnad hos vår kruppdotter. Nu körs den direkt nån av barnen börjar hosta och då blir nätterna lugnare.

  • Äldre 18 Oct 23:21
    #7
    Dr Mupp skrev 2009-10-18 22:41:42 följande:
    mitt tips är att ni på måndag inhandlar en luftfuktare, det är det som gjorde störts skillnad hos vår kruppdotter. Nu körs den direkt nån av barnen börjar hosta och då blir nätterna lugnare.
    Vart hittar man en sån?
    (¯`°?.¸Ab imo pectore¸.?°´¯)
  • Äldre 18 Oct 23:25
    #8
    ekarny skrev 2009-10-18 23:21:01 följande:
    Vart hittar man en sån?
    Affärer som säljer elektronik.
Svar på tråden Hjälp för hosta när inte hostmedicinen hjälper?