• Smilla75

    Förekomst av falska HIV-intyg?

    Finns det anledning att hysa oro för att få ett HIV-smittat barn om man väljer ett land i södra Afrika där HIV-prevelansen är epidemisk (Sydafrika, Lesotho, Kenya)? Risken att barnet har en HIV-positiv mor torde väl vara större än motsatsen om 30% av hela befolkningen är smittad.

    Jag utgår från att alla barn testas och att testet är 100% eftersom man testar för antikroppar numera, det stämmer väl?

    Men kan det förekomma falska HIV-frihetsintyg? När jag besökt Kenya har jag sett att sådana säljs på gatan för 10 dollar (bl.a. eftersom USA har det som krav vid visumansökan). Vem genomför test på barnen egentligen?

    Någon som känner till om det kommit HIV-smittade barn till Sverige (utan känd smitta)?

    Finns det anledning att oroa sig över detta utöver all annan oro för sjuka el skadade barn?

  • Svar på tråden Förekomst av falska HIV-intyg?
  • Fru U

    Vi har olika åsikter helt enkelt. Ovh olika fakta.

    Låt oss lämna det åt det. Jag ska i varje fall vidare i livet nu

    Ha en trevlig kväll

  • Angla

    Som vårdanställd kan jag bli upprörd över hur liten kunskap samhället har om de framsteg HIV-forskningen gjort

  • Ethi

    Vad _jag_ anser är väl irrelevant i sammanhanget? Vad forskningen kommit fram till är det inte...

    Fru U skrev 2009-10-20 21:07:42 följande:


    Du anser att det i verkligheten inte kan smitta så. Att anse är att tycka, det är inte fakta.
  • Cerdrica
    Angla skrev 2009-10-20 21:11:27 följande:
    Som vårdanställd kan jag bli upprörd över hur liten kunskap samhället har om de framsteg HIV-forskningen gjort
    Håller med!!!
  • Angla

    Fru U skrev 2009-10-20 21:11:24 följande:


    Vi har olika åsikter helt enkelt. Ovh olika fakta.Låt oss lämna det åt det. Jag ska i varje fall vidare i livet nuHa en trevlig kväll
    Fast d uhar inte direkt visat på några fakta öht i denna tråd ... bara skrivit vad du anser att man skal väga in och ta hänsyn till.
  • Fru U

    Jupp (tillfälligt inhopp på fl på väg mot sängen). Jag anser att det är upp till var och en att bedöma riskerna.

    FL är ingen fakta-databas utan det är tyckande och tänkande man delar med sig av. Precis som jag skrev.

    Angla skrev 2009-10-20 21:38:02 följande:


    Fru U skrev 2009-10-20 21:11:24 följande:
    Fast d uhar inte direkt visat på några fakta öht i denna tråd ... bara skrivit vad du anser att man skal väga in och ta hänsyn till.
  • sari
    Smilla75 skrev 2009-10-20 14:22:01 följande:
    Ni har förstås helt rätt i att risken är mikroskopisk och att det finns andra saker att oroa sig för. Själv hade jag nog tänkt mer på risken för alkoholskador, i Sydafrika är ju så många kvinnor i kåkstäderna alkoholister.
    Som många andra skriver så finns det alltid en risk att barnet är sjukt från alla adoptionsländer och även när man får barn från magen. Men de allra flesta barn som kommer till sverige genom adoption är friska.

    Om man vill minimera risken än mer så tror att det är just länder som Sydafrika man ska sikta in sig på. Anledningen till det är att de allra flest barn som kommer till Sverige genom adoption från Sydafrika har kända föräldrar. I Sydafrika kommer många gånger mammorna till mödrahem innan födseln, mammorna är också med och väljer föräldrar. Man känner då till om föräldrarna har en sjukdomshistoria. Sydafrika är ett adoptionsland som är känt för bra omhändertagande av barn och bra dokumentation.

    Man ska om man är väldigt orolig inte välja länder som t.ex Kina. Där alla barn i princip är hittebarn. Man har då ingen aning om föräldrars sjukdomar eller vanor. Dokumentationen man får från Kina vid adoption kan också variera stark. Ibland bra men íbland till och med direkt felaktig, gällande vikt, längd, blodprover, vaccinationer som barnet fått och även ibland sjukdomar. Men i de allra flesta fall går det ändå bra även från länder som Kina.

    Ett annat sätt att gardera sig ytterligare för sjukdomar är att önska ett lite äldre barn då det finns många läskiga sjukdomar som uppträder först när barnet är lite äldre. Läskiga sjukdomar som autism m.m.(något nytt att fundera på). Jag har varit i adoptionsvängen länge och bara hört talas om ett barn som kommit till Sverige med HIV utan att de visste om det. Men jag har hört talas om fler som kommit med autism från både Asien, Sydamerika och Europa. Men faktiskt ingen från just Afrika.
  • Angla

    Fru U skrev 2009-10-20 21:46:54 följande:


    Jupp (tillfälligt inhopp på fl på väg mot sängen). Jag anser att det är upp till var och en att bedöma riskerna.FL är ingen fakta-databas utan det är tyckande och tänkande man delar med sig av. Precis som jag skrev.Angla skrev 2009-10-20 21:38:02 följande:
    Fast i inlägg 41 skriver du fakta ... Och de länkar jag hänvisar till måste jag nog anse vara fakta då det ena tex var faktablad för smittade från läkare, det andra sjukdomsinformation från smittskyddsinstitutet och den tredje en länk de hänvisar till.
  • Dr Mupp

    Vad händer med de barn som är HIV positiva. Kan de adopteras eller blir de kvar på barnhemmen?

  • Namaste72
    Ethi skrev 2009-10-20 21:03:12 följande:
    Hur i hela friden kan det vara en fråga om _tyckande_ och inte fakta, huruvida en sjukdom smittar på ett visst sätt eller inte? Fru U skrev 2009-10-20 21:01:41 följande:
     Ja, det undrar verkligen jag också!
    { Väntar på vår efterlängtade dotter }
  • Namaste72
    Dr Mupp skrev 2009-10-20 22:00:13 följande:
    Vad händer med de barn som är HIV positiva. Kan de adopteras eller blir de kvar på barnhemmen?
     De kan adopteras precis som vilka andra barn som helst. Och gärna då av föräldrar som läst på lite extra om just den här kroniska sjukdomen och som förstått hur extremt liten risk det är att smittas själv.
    { Väntar på vår efterlängtade dotter }
  • Angla
    Dr Mupp skrev 2009-10-20 22:00:13 följande:
    Vad händer med de barn som är HIV positiva. Kan de adopteras eller blir de kvar på barnhemmen?
    De flesta blir tyvärr kvar men fler och fler adopteras.
  • Dr Mupp
    Namaste72 skrev 2009-10-20 22:08:31 följande:
     De kan adopteras precis som vilka andra barn som helst. Och gärna då av föräldrar som läst på lite extra om just den här kroniska sjukdomen och som förstått hur extremt liten risk det är att smittas själv.
    Vad bra, Tycker det är så synd att barn ska behöva stanna på ett barnhem bara för att de har oturen att födas med en sjukdom. Gäller även missbildningar.
  • Pendo

    I Kenya görs HIV testerna på sjukhus och/eller på barnhemmet. Många har två tester bakom sig, vår dotter till exempel. Sen görs ett second opinion besök hos en läkare och då görs ibland ytterligare ett test. Hur någon skulle kunna förmå sig att lämna tillbaka sitt barn i det läget kan jag inte begripa men det är förmodligen därför man gör sitt läkarbesök för att kolla allt innan man bestämmer sig. Oj, vad vi redan hade bestämt oss HIV eller inte. Det hela känns helt tryggt och jag tror inte att sannolikheten är så stor att de skulle kunna eller vilja köpa ett intyg på gatan. Adoptionsorganisationen känns väldigt seriös.

    Det är så lätt att oroa sig för sjukdomar hit och dit men när det kommer till kritan spelar de lika liten roll som det förmodligen gör för mamman som är påväg in på förlossningen. Ett barn är vad man längtar efter och skavanker har vi allihopa.

    Läste en artikel, förmodligen i "Att adoptera" som handlade en familj med HIV positiva adoptivbarn. Det är verkligen inte så dramatiskt som man kan tro även om det inte är okomplicerat. Har man förutsättningarna och kunskaperna behöver man verkligen inte vara rädd. Vi hade tagit emot Ida vilka virus hon än hade burit på.

    / Anna

  • Hej och Hopp

    Jag håller med ovanstående. Mitt barn är mitt oavsett!
    När jag skulle få samtycket undertecknat så frågade socialsekreteraren mig om och hur jag kunde veta att HIV-testet stämde... :-O
    Jag vågade inte säga till henne då - var rädd för att hon skulle krångla med underteckandet - men jag kände verkligen att "vem bryr sig - har hon HIV eller vad sjutton som helst så får jag hantera situationen helt enkelt"

    När man kommit så långt som till att man ska få barn - ja, då är man förälder som helt enkelt älskar och tar hand om det barn som ödet skänker en.

  • mammamys06
    Smilla75 skrev 2009-10-20 20:49:22 följande:
    Nu har jag fått de svar jag frågade efter, och många andra också såsom från Ethi...Jag förstår att det kan vara en känslig fråga för er som adopterar att det finns risker som man måste väga samman mot att få barn överhuvudtaget.
    Behöver inte vara så för alla heller, vi adopterar inte för att vi måste utan för att vi vill....
    Victor född september -06, Alice bf annandag jul 2009
  • Angla
    mammamys06 skrev 2009-10-21 05:26:51 följande:
    Behöver inte vara så för alla heller, vi adopterar inte för att vi måste utan för att vi vill....
    Alla adopterar ju för att de vill med allt vad det innebär.
  • mammamys06
    Angla skrev 2009-10-21 08:24:07 följande:
    Alla adopterar ju för att de vill med allt vad det innebär.
    exakt.
    Victor född september -06, Alice bf annandag jul 2009
  • mammamys06

    det låter på ts som att hon ser adoption som ett sämre val än att få biobarn för att man måste. Ingen tvingas till att adoptera!


    Victor född september -06, Alice bf annandag jul 2009
Svar på tråden Förekomst av falska HIV-intyg?