• Äldre 25 Oct 21:44
    45485 visningar
    6 svar
    6
    45485

    Tips till nybörjare som vill sticka eller virka babyfilt

    Hej,

    Jag är gravid i vecka 19 och har fått en så otrolig lust att sticka eller virka en babyfilt. Problemet är att jag är total nybörjare och inte vet var jag ska börja. Sökte på nätet efter ett färdigt kit att köpa med mönster, virknål/stickor samt garn. Hittade ett för ca 4 000 kr och insåg genast att detta nog inte var rätt för en nybörjare att kasta sig över. Är det någon som vet var det går att få tag i något liknande kit som skulle kunna fungera för någon som ger sig på detta för första gången (alt var man kan köpa enkelt mönster och tillbehör för sig)?

  • Svar på tråden Tips till nybörjare som vill sticka eller virka babyfilt
  • Fru Kohl
    Äldre 25 Oct 21:50
    #1

    Mitt tips är garnstudio.se Kanske inte riktigt vad du frågar efter, men alla mönster är gratis och virknål/stickor samt garn kan man ju köpa nästan var som helst. Köp ett nystan och en nål/stickor och testa lite

  • Äldre 26 Oct 06:54
    #2

    En sånhär håller jag på med.

    stickig.blogspot.com/2009/03/beskrivning-till-vagig-virkad-filt.html

    jag har virknål nr 10 och Garnstudios Eskimo. Blir en tjock och gosig filt som är lätt att göra (om inte 2 åringen snodde virknålen hela tiden).

    Till den filten kan man annars använda vilket garn man vill och då bara köpa en passande virknål.

  • Äldre 26 Oct 07:12
    #3

    En sådan här tänkte jag göra mormorsrutor.lindstromfamily.se/mormorsruteguide.html Tycker att det är en bra förklaring om hur man bär sig åt på den sidan.

    Garn köpte jag i en garnaffär, vet inte riktigt vad det gick på för garnet till filten, för jag köpte garn och stickor till en sjal samtidigt. Men allt gick på knappt 500 kr, så för filten var det nog knappt hälften. Annars använder många garnrester och virkar filten. Det kan man köpa i second hand affärer och dyl också.

    Annars är den här sidan bra, finns gratismönster och instruktioner hur man stickar och virkar om man inte kan eller har glömt hur man gör www.garnstudio.com/lang/se/kategori_oversikt.php
    Där finns även länkar till affärer som säljer garnet de rekomenderar.

  • äppelm­os
    Äldre 26 Oct 11:08
    #4

    mormorsrutor är mitt tips med.

    med denna sida kom jag ihåg hur man gjorde, hade inte gjort rutor sen högstadiumet..
    svenska.yle.fi/matochfritid/hobbyartikel.php

    testa dig fram färgmässigt. själv gillar jag pastellfärger med svart ram

  • Cincy
    Äldre 26 Oct 14:14
    #5

    Jag har virkat denna filten fast i andra färger.

    www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=21&lang=se

    Man kan se filten på min blogg: ettpyre.wordpress.com/2009/09/25/fredag-och-i-v-1920-da/

  • Cincy
    Äldre 26 Oct 14:18
    #6

    Garnstudio har även virk och stickskola.

Svar på tråden Tips till nybörjare som vill sticka eller virka babyfilt