• Anonym (Oroli­g väninn­a)
    Äldre 28 Oct 22:26
    4777 visningar
    11 svar
    11
    4777

    Psykisk misshandel efter separation

    Jag behöver råd från någon som har erfarenhet av psykisk misshandel. Min väninna har ett helvete.
    Jag vet inte hur jag ska hjälpa henne. Hon är nedslagen nästan varje vecka och har panik pga att hennes x och barns far hotar om pengar eller umgänget med barnen. Hon verkar inte kunna "bryta" med honom. Jag börjar tro att hon vill bli psykad, att hon inte vet annat så hon måste ha det? De levde ihop i många år och hon är/var medberoende då han är alkoholist.

    Hur får man en person att sluta upp med att bli psykisk misshandlad?
    Det låter sjukt men hon låter ju honom kontakta henne, hon pratar med honom trots att hon vet att det enda hon får är skit. De måste ju ha kontakt om sånt som gäller barnen. Men till vilket pris??

    (Han betalar inte underhåll och hon som studerar, är pank, har barnen heltid tycker det är helt ok att han inte betalar underhåll, för han inte har råd och för att han annars skulle bråka, det gäller ju underhåll för 3 barn...)

    Jag tycker det är sjuk och jag är så orolig för henne!!!

  • Svar på tråden Psykisk misshandel efter separation
  • Birgit­ta L
    Äldre 28 Oct 22:31
    #1

    Svar till Anonym (Orolig väninna):

    Du har alldeles rätt i att hon "vill" bli misshandlad och är medberoende även i det precis som när det gällde alkoholen. Det är bland det svåraste att komma till rätta med. Hon måste själv inse och söka hjälp hos psykolog.

  • Anonym (tipsa­r)
    Äldre 29 Oct 11:05
    #2

    Du kan skriva oroanmällan till socialen det har du rätt som medborgare.

    Du kan polisanmälla händelse så får polisen kolla upp det.Försök att få fram bilder , bevis på misshandel. Vill du bli anonym så får Berätta till polisen att du vill bli skydat så han inet ger sig ut på dig) Det är viktigt att man har bevis.
    Ang underhåll hon kan lämna papper till försäkringskassa så får hon pengar från dem .

    Du kan själv ringa till kvinnojouren och prata med dem sen får hon ta det steget och prata med . Försök du har inget att förlora.
    Hoppas du lyckats med att hjälpa henne.

  • Anonym (?)
    Äldre 29 Oct 23:08
    #3

    Anonym (tipsar) skrev 2009-10-29 11:05:59 följande:


    Du kan skriva oroanmällan till socialen det har du rätt som medborgare. Du kan polisanmälla händelse så får polisen kolla upp det.Försök att få fram bilder , bevis på misshandel. Vill du bli anonym så får Berätta till polisen att du vill bli skydat så han inet ger sig ut på dig) Det är viktigt att man har bevis. Ang underhåll hon kan lämna papper till försäkringskassa så får hon pengar från dem . Du kan själv ringa till kvinnojouren och prata med dem sen får hon ta det steget och prata med . Försök du har inget att förlora. Hoppas du lyckats med att hjälpa henne.
    vad för bevis kan man ha på psykisk misshandel??
  • Anonym
    Äldre 29 Oct 23:15
    #4

    Anonym (?) skrev 2009-10-29 23:08:43 följande:


    Anonym (tipsar) skrev 2009-10-29 11:05:59 följande: vad för bevis kan man ha på psykisk misshandel??
    Man kan spela in samtal, spara mail och sms...
  • Anonym (deja vu)
    Äldre 29 Oct 23:23
    #5

    Det låter som jag haft det, minus missbruket.

    Man måste komma på det själv. Jag gick i terapi, jag trodde det var fel på mig, att jag förstörde så det blev så där, att jag var sjuk, fick för mig saker. Ingen annan stod ut med mig, tur jag hade honom.

    Hon tror säkert att det är HON som utlöser beteendet, så hon tror säkert att om hon bara anpassar sig lite till så blir det bra. Hon är ju så usel, och ska vara glad och tacksam, för ibland är han säkert så snäll.

    Försök få henne till stödsamtal, så hon kan hitta sig själv.

    Familjerätten kan hjälpa till med samarbetssamtal om barnen. Som det är nu verkar barnen inte ha det så bra. Då hamnar barnen i fokus. De kan erbjuda samtal för henne med. Om hon förstår att inte barnen mår bra av slitningarna kanske hon vaknar.

    Hon ska vara glad som har en VÄN som DU! Kram!

  • Anonym (Oroli­g väninn­a) Trådstartaren
    Äldre 1 Nov 19:56
    #6

    Tack för svar. Svår situation. Jag har bett henne att söka psykolog länge och kanske börjar det sjunka lite att det är en bra idé. Jag hoppas det. Jag rekommenderar henne att dokumentera allt och anmäla honom ständigt. Men det händer inte.
    Jag vill nog gärna anmäla honom, men vart, har inte tänkt på att jag faktiskt kan göra det. Men jag tror att min väninna inte skulle gilla det och då blir det svårt att få bevisen.

    Hur får man en medlare? Hon skulle behöva bryta helt med honom, men säger att man inte bara kan få det.

  • Anonym (lina)
    Äldre 1 Nov 20:13
    #7

    Hon ska göra följande:

    1.Om de inte har något umgängesschema så ska de genast upprätta ett sådant. Överlämning kan ske t ex på dagis/skola så slipper de träffas och hon riskerar inte att utsättas för kränkningar, hot och annat då hon inte behöver träffa honom vid överlämning. Om överlämnng vid umgänge MÅSTE ske hos henne eller honom så ska hon se till att alltid ha någon annan närvarande. På så sätt minskar hon de tillfällen hon måste ha kontakt med honom.

    2. Hon ska genast ansöka om underhållsstöd hos Försäkringskassan, det är en inkomst på 3.819 kr i månaden som hon missar helt i onödan. Pengar som ska gå åt för att göra barnens tillvaro bättre. Att skylla på att pappan tjänar för dåligt med pengar håller inte, tjänar han så dåligt så kommer heller inte Fk att kräva honom på så mycket pengar. De räknar ju ut hur mycket utrymme han har att betala.

    3. I övrigt kan hon markera vilken övrig kontakt som är rimlig mellan föräldrarna. SMS eller mail funkar till det mesta så hon behöver inte prata med honom i telefon och riskera att ge sig in i diskussioner som får henne att må dåligt. Måste hon prata med honom i telefon kan hon göra klart för honom att så fort han pratar "skit" som inte har med barnen att göra så komemr hon att lägga på luren. Hon kan också klargöra att om kontakten hålls via sms och mail så kommer hon att spara allt "skit" han kläcker ur sig och använda mot honom i en framtida vårdnadstvist.

    En bra början i alla fall.

  • Anonym (Oroli­g väninn­a) Trådstartaren
    Äldre 1 Nov 20:36
    #8

    Anonym (lina) skrev 2009-11-01 20:13:02 följande:


    Hon ska göra följande: 1.Om de inte har något umgängesschema så ska de genast upprätta ett sådant. Överlämning kan ske t ex på dagis/skola så slipper de träffas och hon riskerar inte att utsättas för kränkningar, hot och annat då hon inte behöver träffa honom vid överlämning. Om överlämnng vid umgänge MÅSTE ske hos henne eller honom så ska hon se till att alltid ha någon annan närvarande. På så sätt minskar hon de tillfällen hon måste ha kontakt med honom. 2. Hon ska genast ansöka om underhållsstöd hos Försäkringskassan, det är en inkomst på 3.819 kr i månaden som hon missar helt i onödan. Pengar som ska gå åt för att göra barnens tillvaro bättre. Att skylla på att pappan tjänar för dåligt med pengar håller inte, tjänar han så dåligt så kommer heller inte Fk att kräva honom på så mycket pengar. De räknar ju ut hur mycket utrymme han har att betala. 3. I övrigt kan hon markera vilken övrig kontakt som är rimlig mellan föräldrarna. SMS eller mail funkar till det mesta så hon behöver inte prata med honom i telefon och riskera att ge sig in i diskussioner som får henne att må dåligt. Måste hon prata med honom i telefon kan hon göra klart för honom att så fort han pratar "skit" som inte har med barnen att göra så komemr hon att lägga på luren. Hon kan också klargöra att om kontakten hålls via sms och mail så kommer hon att spara allt "skit" han kläcker ur sig och använda mot honom i en framtida vårdnadstvist. En bra början i alla fall.
    1. De har ett schema skrivet hos FR, varannan helg ska pappan ha barnen med hämtning och lämning på dagis. Ibland har han dock inte kunnat ha barnen då han varit "sjuk". Det har hänt att det har gått två, tre perioder innan han haft barnen som han ska. Nu verkar det fungera bättre dock sedan ett par månader.
    Pappan hotar dock att han ska ha barnen hela veckan lite då och då, och säger att han har all rätt att bestämma det. I vinter ska de börja med varannan vecka igen enligt senaste samtal på FR.

    2.Underhållsstöd, som det är nu så hotar han med att han ska ha barnen varannan vecka i fall hon ska kräva underhåll. Hon säger att hon har förhandlat bort rätten till underhållsstöd. Förut var hon skyldig pengar så då behövde han inte betala för barnen men nu har tagit ett stort lån och betalat tillbaka så nu "hjälper" han till vid behov. Jag tror inte att det hjälper henne ett dugg. Men hon är rädd för hans hot. Han har tom ett barnbidrag.

    3. Sms borde absolut räcka. Men hon svarar i telefon, hon mailar och har kontakt med honom men jag vet att hon försöker, hon kämpar. Men nått i henne behöver konflikterna?

    Bra tips. Jag önskar hon kunde begränsa kontakten samt klargöra för honom att alla hot kommer sparas och visas upp.
  • Anonym (Oroli­g väninn­a) Trådstartaren
    Äldre 1 Nov 20:37
    #9

    Tillägg. Muntligt schema är vad de har.

  • Anonym (Oroli­g väninn­a) Trådstartaren
    Äldre 9 Nov 20:51
    #10

    Birgitta L skrev 2009-10-28 22:31:56 följande:


    Svar till Anonym (Orolig väninna): Du har alldeles rätt i att hon "vill" bli misshandlad och är medberoende även i det precis som när det gällde alkoholen. Det är bland det svåraste att komma till rätta med. Hon måste själv inse och söka hjälp hos psykolog.
    Hej! Vad sorgligt..känns inte som jag kan göra något. Men hon har ju lämnat honom i alla fall, väldigt stort steg. Kanske berör det jag säger till henne fast det inte märks. Hoppas hon får hjälp av en psykolog snart men det känns avlägset...Tack för dina ord!
  • Anonym (Oroli­g väninn­a) Trådstartaren
    Äldre 9 Nov 20:57
    #11

    Anonym (tipsar) skrev 2009-10-29 11:05:59 följande:


    Du kan skriva oroanmällan till socialen det har du rätt som medborgare. Du kan polisanmälla händelse så får polisen kolla upp det.Försök att få fram bilder , bevis på misshandel. Vill du bli anonym så får Berätta till polisen att du vill bli skydat så han inet ger sig ut på dig) Det är viktigt att man har bevis. Ang underhåll hon kan lämna papper till försäkringskassa så får hon pengar från dem . Du kan själv ringa till kvinnojouren och prata med dem sen får hon ta det steget och prata med . Försök du har inget att förlora. Hoppas du lyckats med att hjälpa henne.
    Hur fungerar en oroanmälan?
    Hur får man fram bevis på psykisk misshandel. Jag hoppas hon sparar alla mejl, sms etc. men jag tror inte hon vill att jag anmäler det hela så då ger hon nog inga bevis till mig.
    Hon vågar inte söka underhåll då pappan kräver att få ha barnen varannan vecka om han skulle betala något. Hon törs inte ta konflikten.
    Tack för ditt svar!
Svar på tråden Psykisk misshandel efter separation