• Umbrag­eous
    Äldre 30 Oct 17:19
    8325 visningar
    12 svar
    12
    8325

    Full tank etanol i dieselbil, not good.

    En bekant (manlig) har gjort den roliga tabben att fulltanka sin sprillans nya dieselbil med etanol. Efter en kilometer dog motorn. POFF.

    60 000:- Vill verkstaden ha och försäkringen täcker inte stressade människor som inte ser skillnad på svart och blått tydligen.

    SKa det vara så jävla dyrt? Är det hela bränslesystemet som måste bytas ut eller? Vad har pajjat? Kan man inte bara blåsa ur den på etanolen och i med diesel och lufta den? Eller vad kan ha ha gått så jättesönder?

    Ha en bra kväll!

  • Svar på tråden Full tank etanol i dieselbil, not good.
  • Äldre 30 Oct 18:50
    #1

    Tillverkaren vill nog byta allting, så ja då blir det dyrt. Men det går att bara suga ur den på etanol, det brukar oftast gå bra. Det kan ju troligen inte bli mycket värre så.. Det skulle ju vara om motorn kraschar sen, då får han absolut ingenting på garantin.

  • Micke5­4
    Äldre 30 Oct 19:45
    #2

    Han behöver ju antagligen byta motor så den summan låter väl inte otrolig. En märkesverkstad tar ju ofta minst 1000:-/h för en nasare som gått tre år fordon på gymnasiet ska pilla på bilen....
    Plus priset för den nya motorn då såklart. Det är ju en väldig skillnad på smörjegenskaperna mellan etanol och diesel.

  • Äldre 3 Nov 09:08
    #3

    Det har gått sönder en hel del... Beroende på vilken dieselmotor det är förstås, men jag tror inte de bluffar när de säger att motorn är i stort sett körd.

    Jag skulle sky märkesverkstaden som pesten och leta reda på en liten, sympatisk verkstad som anstränger sig för att lösa det billigare med en begagnad motor. Men tiotusentals kronor kostar det säkert.

  • Bakeap­ple
    Äldre 3 Nov 19:45
    #4

    Min man tankade min dieselbil full med bensin för ett tag sedan, men hann som tur var inte köra så långt innan han kom på det. 10.000:- kostade det att fixa det hela på verkstad (snordyrt!) men det gick faktiskt på försäkringen, vilket vi faktiskt var förvånade över. Det blev ju lite billigare iaf att bara behöva stå för självrisken.

  • Umbrag­eous
    Äldre 4 Nov 10:35
    #5
    Bakeapple skrev 2009-11-03 19:45:36 följande:
    Min man tankade min dieselbil full med bensin för ett tag sedan, men hann som tur var inte köra så långt innan han kom på det. 10.000:- kostade det att fixa det hela på verkstad (snordyrt!) men det gick faktiskt på försäkringen, vilket vi faktiskt var förvånade över. Det blev ju lite billigare iaf att bara behöva stå för självrisken.
    Vilket försäkringsbolag????
  • Micke5­4
    Äldre 4 Nov 10:42
    #6

    Min sambo använde en för stark högtryckstvätt på våran bil och blåste bort klarlacken det stod min försäkring för. Så jag antar det är väldigt olika på bolag. Märkesförsäkringar täcker oftast lite mera. För det var inget jag hade räknat med att dom skulle stå för direkt.

  • Umbrag­eous
    Äldre 4 Nov 10:48
    #7
    Micke54 skrev 2009-11-04 10:42:13 följande:
    Min sambo använde en för stark högtryckstvätt på våran bil och blåste bort klarlacken det stod min försäkring för. Så jag antar det är väldigt olika på bolag. Märkesförsäkringar täcker oftast lite mera. För det var inget jag hade räknat med att dom skulle stå för direkt.
    Detta står tyvärr inskrivet i de försäkringsbolags papper jag hunnit kolla igenom att man är ansvarig för att tanka rätt bränsle. Tackolov är det inte min bil eller familjens bil men vadfan man kan ju konvertera dieselbilar till etanol, kan man inte dra i lite tändförbättrare efter en total ursugning och tanka med diesel, eller... så jävla stupid alltihop!
  • Äldre 4 Nov 23:53
    #8

    Vet dom som hällt spolarvätska i hålet för motoroljan också. Mindre lyckat.

  • Umbrag­eous
    Äldre 5 Nov 15:05
    #9
    Micke skrev 2009-11-04 23:53:21 följande:
    Vet dom som hällt spolarvätska i hålet för motoroljan också. Mindre lyckat.
    sorry att jag skrattar men
    jag dubbeltrippelfyrkollar om jag inte är säker, som med mina egna bilar då går det på rutin. Men alla kan ju bli stressade såklart och få hjärnsläpp, jag ska inte säga något för jag kanske hamnar där själv en dag {#lang_emotions_innocent}
  • Bakeap­ple
    Äldre 5 Nov 18:00
    #10
    Umbrageous skrev 2009-11-04 10:35:24 följande:
    Vilket försäkringsbolag????
    Volvia
  • Micke5­4
    Äldre 8 Nov 11:06
    #11
    Bakeapple skrev 2009-11-05 18:00:46 följande:
    Volvia
    Märkesförsäkring is the shit ;)
  • Umbrag­eous
    Äldre 8 Nov 18:47
    #12
    Micke54 skrev 2009-11-08 11:06:08 följande:
    Märkesförsäkring is the shit ;)
    Jag kan inget om det märket påderas bil och vet inte om d finns märkesförsökring men jag har vidareförmedlat all info till honom! Tack!
Svar på tråden Full tank etanol i dieselbil, not good.