• Orchid­o
    Äldre 3 Nov 07:01
    20365 visningar
    6 svar
    6
    20365

    Dricka berocca när man är gravid?

    jag har inte riktigt förstått vad personalen på apoteket menade med c-vitaminerdrycker som brustablett inte får intas av gravida.
    Jag drack ett glas berocca varje dag innan jag blev gravid och nu längre in i graviditeten börjar jag sakna det glaset.
    Men när jag frågade i början av min graviditet så fick jag inga vettiga svar från apoteket och jag finner inga andra vettiga svar på varken deras hemsida eller beroccas hemsida.

    Då tänkte jag att jag skulle fråga er andra gravida om ni fått några varningar eller om ni dricker det varje dag?
    För jag förstår inte vad som skulle vara farligt med det, hon på apoteket sa att det var något med natrium men det är väl sådant i det mesta?

    Tacksam för någon som dricker dessa brustabletter c-vitaminer eller multivitaminer eller berocca.

  • Svar på tråden Dricka berocca när man är gravid?
  • Orchid­o
    Äldre 3 Nov 14:43
    #1

    Ingen som har någon aning eller hört något från någon kunnig?

  • Äldre 3 Nov 18:33
    #2

    Information på Beroccas hemsida:


    Kan Berocca användas under graviditet och amning?
    Det är inte känt att den rekommenderade dagliga dosen (1 tablett) skulle ha ogynnsamma effekter under graviditet eller amning. Gravida och ammande kvinnor avråds trots detta från att använda produkten om detta inte är kliniskt motiverat. Vitaminerna och mineralerna i produkten utsöndras i modersmjölken, men det är osannolikt att de skulle ha ogynnsamma effekter på barnet.
    Klippt från FASS när det gäller C-vimin brustablett
    Graviditet
    Inga kända risker vid användning under graviditet.
    fundersam...
  • Äldre 18 Nov 14:38
    #3

    Men om dom skriver inga kända risker är det inte ok att ta en berocca om dagen då???

  • Äldre 18 Nov 17:56
    #4
    millchan skrev 2009-11-18 14:38:09 följande:
    Men om dom skriver inga kända risker är det inte ok att ta en berocca om dagen då???
    "Inga kända risker" är det som står för C-vimin. Berocca innehåller ju mer än bara C-vitamin och är förmodligen inte testat på samma sätt som C-vimin, det är sannolikt därför rekommendationerna skiljer sig åt.
    fundersam...
  • Äldre 18 Nov 21:17
    #5

    Men berocca innehåller ju massor av B-vitamin typ alla som finns och folsyra, zink mm.
    Borde det inte vara bra att få i sig massa vitaminer och mineraler eller har jag fåt det om bakfoten.

    Vad innehåller mitt val kvinna som jag hört att många gravida använder?
    Är inte det ungefär samma sak???

  • Äldre 10 Aug 02:41
    #6

    ja har hört att man ska dricka brusisar just pga alla vitaminer:O

Svar på tråden Dricka berocca när man är gravid?