• Äldre 6 Nov 12:01
    45389 visningar
    72 svar
    72
    45389

    bra o dåligt med att bo i england

    ja, som sagt skulle vilja ha era åsikter o possitiva o negativa saker om att bo i england =) tack!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-05 01:39
    Undrar varför det står att tråden startade 2009 (just nu står det så iaf).. NOTE: tråden startade i slutet av 2013.

  • Svar på tråden bra o dåligt med att bo i england
  • sbeckm­an
    Äldre 8 Nov 14:07
    #1

    hej! vi bor i england med vår 15 månaders gamla son.

    Negativt:
    det är extremt dyra dagis här
    det är svårt att hitta dagis som har bra mat till barnen
    mycket barnmat innehåller socker
    bilbarnstolarna är framåtvända
    barnen börjar skolan när de är 4 år redan
    mycket traifik
    dålig luft
    husen har ofta liten eller ingen trädgård
    folk tittar lite snett om man ammar, nästan ingen ammar här
    man får mycket sämre föräldrapenning, och den är beroende på var du är anställd

    positivt:
    man kan ta med barn till de flesta pubar och restauranger
    människor runtomkring är snälla och hjälpsamma när man kommer med vagn
    bra lekparker
    det är billigare med blöjor och barnkläder

    kan nog hålla på hur länge som helst men det är det jag kom på nu :)

  • Äldre 12 Nov 11:58
    #2

    Bra:
    vadret ar battre an Sverige
    hogre loner
    stort utbud av mat och kultur, iaf i storstader
    bra barnsjukvard
    battre service pa alla tankbara satt

    Daligt:
    dyrt att bo
    daliga vagar
    trist brod
    dyr barnomsorg och kort foraldraledighet (vissa foretag ar mer generosa)
    ingen mormor och farmor i narheten

    Haller inte med Sbeckman om barnmaten, jag tycker att den ar bade godare och battre komponerad har jmf med i Sverige. Mycket ar sotat med fruktjuice istf socker etc. Alla jag kanner har ammat sina barn, bade hos GPn och pa restaurang, utan att nagon har tittat snett. Ingen fiskar forstas upp hela brostet, som man ibland kan se i Sverige, men diskret skott har jag aldrig upplevt problem. Kanske beror amningsfrekvensen pa var man bor? Har tycks amningen vara en klassfraga, rika ammar, fattiga ger flaska, om man harddrar.

  • Äldre 12 Nov 13:52
    #3
    Vaniljkex skrev 2009-11-12 11:58:13 följande:
    Bra: vadret ar battre an
    Fniss! Var i UK bor du - och vad jämför du med i Sverige??? Känner inte alls igen mig.
    Jag bodde uppe i Manchester och vädret var verkligen inte bättre än Sverige (jämfört med Skåne, Stockholm och Örnsköldsvik...) I Manchester regnar det nog nästan dagligen, även om det inte nödvändigtvis regnar hela dagen.
  • Äldre 12 Nov 15:37
    #4
    Koffie skrev 2009-11-12 13:52:08 följande:
    Fniss! Var i UK bor du - och vad jämför du med i Sverige??? Känner inte alls igen mig. Jag bodde uppe i Manchester och vädret var verkligen inte bättre än Sverige (jämfört med Skåne, Stockholm och Örnsköldsvik...) I Manchester regnar det nog nästan dagligen, även om det inte nödvändigtvis regnar hela dagen.
    Bor i London och jamfor med Stockholm, som jag kommer fran, och Bjarehalvon, dar vi har sommarhus. Vadret ar overlagset har, regnar verkligen inte "cats and dogs", som man fick lara sig i skolan. I host har det nog regnat tva ganger. Men det kan ju forstas bero pa den otroligt dyra regnhatten jag har kopt...

    Manchester har jag inte varit i pa sakert tio ar, men nog minns jag att vadret inte var sa kul nar vi var dar, trots att det var i juni, tror jag, sa visst beror det pa var man bor!
  • Äldre 13 Nov 09:41
    #5

    Nä, det är nog så att västsidan är blötare än östsidan..

    Annars (till ts) det finns mycket som jag gillar med England och det finns en massa sämre sidor också. Men man får ju liksom ta nackdelarna med fördelarna. Men så är jag ju en som gillar att bo utomlands också. Just nu bor vi dock i Sverige igen och gillar det också

  • Äldre 19 Jan 22:04
    #6

    Har bott här i UK i 10 år nu och från början så tyckte jag som de flesta svenskar att England är så efter och slitet. MEN efter 10 år har jag insett att detta inte fallet utan att UK egentligen är före sverige på så många sätt-

    Bra:

    Charmen i brittiska hus, det susar och knakar Roligare än öststats-designade hus i en förort till Stockholm tex.

    Den torra humorn som gör att man orkar med allt jobbigt i vardagen.

    Tea - denna magiska dryck som löser alla problem (ref Eastenders där dom alltid put the kettlem on när det är problem)

    Att man inte måste vara perfekt på allt, man får skoja om sina svaga sidor.

    Fair Play - något svenskarna kan lära sig från.

    Vett och Etikett - här är det naturligt att tacka för sig och hålla upp dörrar för folk.

    Dåligt:

    Klass systemet som tyvärr rotat sig fast.

    Chavs - fast dom finns nog i sverige också

    Mammaledighet, märk "mamma" pappa får bara 10 dagar

  • Love
    Äldre 19 Jan 23:36
    #7

    Personligen alskar jag att bo i London och vill inte flytta tillbaks till Sverige igen. Var dock radd for att skaffa barn har men numera har jag man och tva barn som ar 4 och 2. Visst ar Sverige bra pa manga vis men sa ar ocksa detta land. Bara lite annorlunda. Jag alskar att har far man vara den man vill och alla dessa kulturer pa min sons skola 43 olika nationer ja och tanker man som Svensk sa undrar man ju hur det gar men skolan ar underbart bra och de firar olika barns sprak och kultur kanske just darfor just den skolan ar sa bra. Min alsta son ar flytande pa 3 sprak. Det finns manga satt att leva och det gar bra. Ta med det basta fran bada kulturerna i mitt fall tre kulturer.


    Labolin
  • Äldre 1 Nov 18:46
    #8

    Hej! Vi funderar på att flytta till London pga. min mans jobb till nästa sommar. Jag är inte helt pigg på att bo där för jag förlorar ju allt, ett jobb jag trivs med, mina närmaste och vänner.
    Vi har två barn tillsammans på 3 och 7 år och jag har en dotter på 15år sen tidigare som ska stanna kvar med sin pappa här eftersom hon börjar på gymnasiet nästa höst.
    Så det känns väldigt svårt för mig att "börja om" någon annanstans för att min man ska få jobba med det han vill och har svårt att få jobb i Sverige...
    Är så rädd att jag ska sitta själv där och misstrivas och bli olycklig....

    Någon som har varit med om liknande situation????

    /Maria 

  • Äldre 1 Nov 23:29
    #9

    Bra:


    Att det finns sådant stort urval på allt, både aktiviteter och produkter Individualitet - att alla inte måste klä sig på samma sätt eller gilla samma grejer Humorn Servicen i butiker etc Respekt för äldre, att föräldrar kan bestämma utan att "kränka" sina barn Att vi slipper genustramset Klimatet - våren börjar så mycket tidigare och är lååång. Att allt är så blandat - byar, städer, land, kor, hus, pubar huller om buller.  Varierat landskap (ialla fall här norröver) Att man kan köpa vin, sprit etc i matbutiken De stora matbutikernas öppettider - vissa har 24x7 fram till lördag kvällen Onlineshopping av mat (inte "matkasse" som i Sverige utan att du beställer varor) Portopriser bättre än i Sverige Lägre skatter Bättre löner Att man inte måste vara 22 för att gå ut på pub. Här blandas alla åldrar från gammelfarfar till unga. Gratis läkarbesök Billiga barnkläder Gratis tandvård till gravida Vackert och fina gamla byggnader Ingen "jantelag" och man kan vara framgångsrik och tjäna pengar utan att skämmas för det eller om ett barn gör bra ifrån sig på prover etc så uppmärksammas det.
    Sämre:
    Svindyrt med dagis Måste bo i rätt område för att komma med i bra kommunal skola - annars är ända alternativet privat skola som är dyrt Dyra hus, dyra bilförsäkringar Att man inte har personnummer etc så det är väldigt krångligt med att släpa med sig utility bills när man ska göra något  Att det inte finns samkörda register så när man flyttar måste man skicka massor av brev för att adressändra Att mycket är designat kring att mammorna är hemma - aktiviteter, hem o skola möten etc. Att båda föräldrarna jobbar kan vara skitjobbigt - speciellt om du bor i ett område med små skolor där de inte har råd att köra fritids. Fotboll - gillar inte det
     
  • Äldre 5 Nov 15:43
    #10

    Vi bor i England och håller med de ovanstående men här är min lista. Bra: Snalla och hjalpsamma manniskor Massa aktiviteter for barn och ofta gratis Bra skolor med hårda men rättvisa lärare (där vi bor iaf) Calpol (febernedsättande med jätte god smak som mina barn skulle kunna dricka som dryck :) Gratis att ga till doktorn Blir aldrig -20! Aka taxi ar billigare an i Swe. Alkohol i mataffarerna Mysiga pubar Sunday roasts :) Daligt: Massa trafik Massa folk vart man an ska Kalla hus Dyrt att bo Tranga hus Inga barnbidrag Inget VAB "kort" (ca 1 år) mamma ledighet med daligt eller inget betalt 10 dagar pappalediget Heltackningsmattor (aven hos doktorn fast de forsvinner mer och mer) Dyra dagis Dagis oppnar kl 8 och stanger 6 (dar vi bor) Smutsigt ute, mkt skräp Mammor "förväntas" vara hemma med barnen Bada listorna kan nog goras langre men det ar allt jag kommer pa nu.

Svar på tråden bra o dåligt med att bo i england