• Rosa Helena

    Hur tillagar man fläskytterfile?

    Ja som rubriken lyder, hur tillagar man fläskytterfilet? Ska göra en potatisgratäng till, men jag kan verkligen inte tillaga kött och tänkte göra mig till för mannen och laga fars dag middag..
    Ngn vänlig människa som har lite tips på vägen?

  • Svar på tråden Hur tillagar man fläskytterfile?
  • Shorona

    Jag brukar lägga den i marinad en stund sen så kör jag in den i ugnen på 225 grader. När den nästan är klar tar jag ut den och låter den ligga i folie ett tag. Då blir den saftig och god.


    ♥Niclas 061103 ♥Bf 091113
  • Rosa Helena

    Alltså, världens dummaste fråga..
    Hur vet man när det är dags att ta ut det, ngn temp som den ska ha eller?
    tack snälla för ditt svar!!

  • Anatha

    Stek den i panna runt om. Under tiden så kokar du upp lite balsamvinäger och honung i en kastrull. Lägg den sedan fläskytterfileni en ungssäker form. Häll på lite av balsamblandningen och pensla runt om. Ha ugnen rätt kallt strax över 100 grader om du har gott om tid. Ha i en termometer och ös filen med blandningen var tionde minut och ungsbaka tills den är 70 grader.

  • Shorona

    Jag brukar ta ut den och skära en skåra. Jag är själv ingen mästare på kött(äter mycket men vet inte när det är klart så jag provskär alltid!)


    ♥Niclas 061103 ♥Bf 091113
  • Anatha
    Shorona skrev 2009-11-08 16:41:02 följande:
    Jag brukar lägga den i marinad en stund sen så kör jag in den i ugnen på 225 grader. När den nästan är klar tar jag ut den och låter den ligga i folie ett tag. Då blir den saftig och god.
    Sänk temperaturen på ugnen så blir den ännu saftigare och godare. Bra tips att den ska vila dock glömde det. Fläskfile ska alltid upp i 70 grader för att vara säker att äta men ska den vila kan man ta ut den vid 68 så stiger den lite i folien.
  • Shorona
    Anatha skrev 2009-11-08 16:44:16 följande:
    Sänk temperaturen på ugnen så blir den ännu saftigare och godare. Bra tips att den ska vila dock glömde det. Fläskfile ska alltid upp i 70 grader för att vara säker att äta men ska den vila kan man ta ut den vid 68 så stiger den lite i folien.
    Ska prova det! Tack!
    ♥Niclas 061103 ♥Bf 091113
  • Anatha
    Shorona skrev 2009-11-08 16:46:09 följande:
    Ska prova det! Tack!
    Jag lärde mig det nyss det är tydligen så som kockar gör nuförtiden. Jag har alltid haft lite svårt för att få kött bra men jag använder alltid termometer nu både i pannan och i ugnen och resultatet blir faktiskt så mycket bättre då man aldrig behöver köra det för länge.
Svar på tråden Hur tillagar man fläskytterfile?