• MEAA
    Äldre 9 Nov 15:47
    4910 visningar
    9 svar
    9
    4910

    Delad kalender office outlook 2007???

    Vi ville inom familjen ha en delad kalender då vi har avancerat lite så har vi en gemensam server haha :)

    Till den är alla familjens dator kopplade och nu ville vi ha en gemensam kalender och kontakter och blev lovade att få detta då genom outlook då vi har dom andra programmen så vi köpte office 2007.

    Nu så verkar det inte som om man kan ha en delad, gemensam kalender utan i så fall går det bara över internet?????:S
    Eller så får man köpa DYRA exchange vilket inte är ett alternativ då det kostar för mycket?

    Men hur ska vi lösa detta? Med share point services? Är det bättre?Går det på 9 datorer?

    Nu känner vi oss lurade att vi köpte detta då vi redan hade windows kalender, mail och allt!?Tyckte bara outlook lät bättre!

    Några råd på vad ska vi göra? Dänga programmet i huvudet på försäljaren kanske?

  • Svar på tråden Delad kalender office outlook 2007???
  • Äldre 9 Nov 21:41
    #1

    Det fungerar väll fint att göra det via internet.
    Sharepoint fungerar ju det med, men känns väldigt mycket overkill för en familj.

  • MEAA
    Äldre 9 Nov 22:15
    #2

    Mmm men ett företag är också inräknat i detta då det är viktigt för vissa familjemedlemmar att veta vad som sker, när det sker och även ibland kan vara bra att att ha gemensamma kontakter. Alltså kommer vi ha mer nytta av det i arbetsliv som privatliv :)

    De få anställda som också jobbar hade ju också fått användning av det i så fall :)

    Vi tycker bara det hade varit smidigt om det hade fungerat gemensamt men i så fall får det bli sharepoint.

    Har du några erfarenheter av det? Är det bra att ha på ett mindre företag?

  • Äldre 9 Nov 22:25
    #3
    MEAA skrev 2009-11-09 22:15:58 följande:
    Mmm men ett företag är också inräknat i detta då det är viktigt för vissa familjemedlemmar att veta vad som sker, när det sker och även ibland kan vara bra att att ha gemensamma kontakter. Alltså kommer vi ha mer nytta av det i arbetsliv som privatliv :) De få anställda som också jobbar hade ju också fått användning av det i så fall :) Vi tycker bara det hade varit smidigt om det hade fungerat gemensamt men i så fall får det bli sharepoint. Har du några erfarenheter av det? Är det bra att ha på ett mindre företag?
    Ja jag har erfarenheter av sharepoint, nu är det ju rätt dyrt det med, men håller ni er till services så kostar det inget, men jag skulle inte rekomendera er att sätta upp det själva, då det kräver en del kunskap
  • MEAA
    Äldre 9 Nov 22:35
    #4

    Tack så mycket för dina svar!

    Då får det blir sharepoint services och en kunnig liten j*vel som kan en massa om det haha :P

  • Äldre 10 Nov 10:26
    #5

    Ooutlook kalendern funkar väl så att man har en "extra" användare som har en kalender som alla andra har tillgång till, t.ex användaren "Konferensrummet Apollo" alla som har tillgång kan gå in i Apollos kalender och boka konferensrummet.

    Nu var det ett tag sen jag satte upp en outlook server så jag är inte helt hundra.

  • MEAA
    Äldre 10 Nov 14:42
    #6

    Enligt outlook ska det vara så enkelt att man bara trycker på dela kalender och då ska det dyka upp en ruta så skriver man in vilka som ska ha behörigheten till just den kalendern och skickar den tillåtelsen till deras mail och där ska man då kunna öppna upp denna specifika kalender också lägger den sig inne på outlooken som en gemensam kalender!

    Men i den nya versionen 2007 verkar detta inte fungera om man inte har program som exchange och sharepoint utan då kan det endast ske över internet!

    Skit lätt att lägga upp ny kalender och så men utan exchange eller annat kan man inte ens ge behörighet till alla dom andra även om vi har samma produktnyckel och samma licens....dryyyygt! Typiskt data-världen!

    Förr har man kunnat göra så som du beskriver det men det verkar inte fungera i 2007...hoppas jag förstår dig rätt

  • Äldre 10 Nov 15:05
    #7

    Ulf Harrys Farsa skrev 2009-11-10 10:26:38 följande:


    Ooutlook kalendern funkar väl så att man har en "extra" användare som har en kalender som alla andra har tillgång till, t.ex användaren "Konferensrummet Apollo" alla som har tillgång kan gå in i Apollos kalender och boka konferensrummet. Nu var det ett tag sen jag satte upp en outlook server så jag är inte helt hundra.
    Jo har man exchange så kan man göra så
  • Äldre 10 Nov 15:34
    #8
    c0ol skrev 2009-11-10 15:05:19 följande:
    Ulf Harrys Farsa skrev 2009-11-10 10:26:38 följande: Jo har man exchange så kan man göra så
    Ah så är det...
  • Äldre 10 Nov 17:00
    #9

    Ulf Harrys Farsa skrev 2009-11-10 15:34:57 följande:


    Ah så är det...
    Men det såklart, man kan ju köra zafara med om man vill, då blir det inte riktigt så dyrt
Svar på tråden Delad kalender office outlook 2007???