• Jonsi
    Äldre 19 Nov 12:55
    12364 visningar
    39 svar
    39
    12364

    Tips på långresor om inte Thailand?

    Vi planerar en långresa på ett par månader under vårvintern 2011. Thailand är ju populärt att resa till, men vi funderar lite på om det finns andra alternativ. Nån som rest med småbarn under en längre period i ett annat land och kan berätta om detta?
    Våra barn kommer att vara 3,5 och 1,5 år när vi åker.

  • Svar på tråden Tips på långresor om inte Thailand?
  • Petra 1972
    Äldre 19 Nov 13:03
    #1

    Malaysia, ingen erfarenhet av långresor men det är ett vackert land!

  • Äldre 19 Nov 13:59
    #2

    Vi har samma funderingar. Vi kommer resa några månader med tre barn 2010/11. Thailand har vi varit mycket i, och vi kommer troligen resa en del där denna gång oxå. Men jag funderar på att även åka till Vietnam, Kambodja, Malaysia. Även även väldigt sugen på Indien. Måste dock kolla upp sjukdomsrisk, ffa risken för malaria. Jag vill inte behöva ge barnen malariaprofylax "bara" för att jag tröttnat på Thailand...

    Så har har egentligen inga tips, bara samma funderingar

  • Jonsi
    Äldre 19 Nov 14:05
    #3

    Det jag tänker på med Thailand är också att Denguefebern ökat där. Inget man kan vaccinera sig emot, och får man det fler än en gång kan det innebära livsfara. Men "farligheter" finns ju överallt, förvisso. Om man inte är sugen på Asien, vad kan ni då tipsa om? Varmt klimat ska det vara, och "barnvänligt" i den mån det går.

  • Äldre 19 Nov 14:12
    #4

    Helt enig kring Dengue, känner några som fått den och det är INTE roligt. Särskilt som det begränsar framtida resor i dengue-områden.

    Vi har även haft Sydamerika (ffa Brasilien) på agendan. Men det känns inte lika "säkert" som Thailand. Men troligen beror det mest på att vi känner oss "hemma" i Thailand, och vet vad som väntar oss där. Sydafrika ska vara väldigt barnvänligt oxå, även om bad i havet är något begränsat.

    Australien och Nya Zeeland är underbara länder. Men mycket dyrare att resa runt i än Sydostasien. Och dessutom inte riktigt säsong under vår vinter (iaf NZ).

  • Petra 1972
    Äldre 19 Nov 16:41
    #5

    USA är ju inte lika exotiskt som övriga platser som nämnts här men ett fantastiskt land att turista i tycker jag.

  • Äldre 20 Nov 22:43
    #6

    Vi ska åka i decembet till södra Indien med en 4 månaders bebis. Blir säkert fint!

  • Äldre 21 Nov 21:39
    #7

    Min rekommendation är Gambia. Så GALET vänligt land och en kultur där man tas emot med öppna armar.
    Det är utan tvekan den absolut mest underbara resa jag gjort. Min syster tycker likadant och då har hon varit över hela världen typ.

    Det är riktigt billigt där och det är härligt varmt. Bor man nära kusten så är det perfekt värme.
    Jag kan rekommendera Sere Kunda eller Banjul. Vi bodde på hotell African Village, kolla upp det. Supermysigt hotell (men ät inte hotellfrukosten;)

  • Cross
    Äldre 22 Nov 10:35
    #8

    Om man intte kan spanska el portugisiska, så skulle jag inte resa till Brasilien. Jag har rest där - det är mycket vackert och jättebra på alla sätt och vis - men väldigt begränsande eftersom de är så dåliga på engelska.

  • Äldre 22 Nov 11:03
    #9

    (I Gambia pratar de enormt bra engelska. Det var ju en brittisk koloni hur länge som helst)

  • Jonsi
    Äldre 22 Nov 13:55
    #10

    Just nu lutar det åt antingen Thailand, USA, Spanien eller kanske Argentina. Men gärna fler tips/erfarenheter. Har själv rest väldigt mycket i alla världsdelar utom Afrika, men inte med barn (jo, Kina med en 10-åring, men då är ju det nästan som med en vuxen).

Svar på tråden Tips på långresor om inte Thailand?