• Jonsi
    Äldre 19 Nov 12:55
    12343 visningar
    39 svar
    39
    12343

    Tips på långresor om inte Thailand?

    Vi planerar en långresa på ett par månader under vårvintern 2011. Thailand är ju populärt att resa till, men vi funderar lite på om det finns andra alternativ. Nån som rest med småbarn under en längre period i ett annat land och kan berätta om detta?
    Våra barn kommer att vara 3,5 och 1,5 år när vi åker.

  • Svar på tråden Tips på långresor om inte Thailand?
  • Äldre 30 Nov 20:47
    #21

    Costa Rica har fantastisk natur

    www.nature.org/wherewework/centralamerica/costarica/

    och man kan hyra bostäder ganska billigt

    www.holiday-velvet.com/costa-rica

  • Äldre 30 Nov 20:50
    #22
    sara1981 skrev 2009-11-30 20:20:57 följande:
    Rekomenderar Brasilien! Hade iofs inga barn när vi var där, men vi tyckte att det var helt fantastiskt. Vackert, varmt, varmt vatten, god mat. Vi hade inga större problem trots att vi inte talar spanska eller portugisiska..
    Reste ni omkring där på egen hand eller med charter? Min mans fd sekreterare åkte till Brasilien på egen hand för en operation av magsäcken (billigare där än här i USA) och hade ingen särskilt trevlig upplevelse där förutom att sjukhuset var bra. Engelskan är väldigt begränsad där om man ska ta sig runt själv och man bör kunna spanska eller portugisiska.
  • Äldre 30 Nov 20:51
    #23
    Cross skrev 2009-11-22 10:35:11 följande:
    Om man intte kan spanska el portugisiska, så skulle jag inte resa till Brasilien. Jag har rest där - det är mycket vackert och jättebra på alla sätt och vis - men väldigt begränsande eftersom de är så dåliga på engelska.
    Precis vad jag också har hört.
  • Äldre 30 Nov 20:56
    #24
    Jonsi skrev 2009-11-22 13:55:37 följande:
    Just nu lutar det åt antingen Thailand, USA, Spanien eller kanske Argentina. Men gärna fler tips/erfarenheter. Har själv rest väldigt mycket i alla världsdelar utom Afrika, men inte med barn (jo, Kina med en 10-åring, men då är ju det nästan som med en vuxen).
    En arbetskamrat till min man hyrde en lägenhet i Buenos Aires under en längre tid med sin partner (inga barn) och de två åkte även runt i resten av Argentina samt i Chile (Patagonien mm). De hade en härlig resa! Det är ju billigt i Argentina just nu så det gör ju inte saken sämre.

    Jag har också fått den uppfattningen att Argentina och Chile är betydligt säkrare än Brasilien även om kriminaliteten i Buenos Aires har ökat pga landets dåliga ekonomi.

    Svenska ambassaden varnar för kriminalitet i Brasilien.

    www.swedenabroad.com/Page____33740.aspx
  • Äldre 30 Nov 21:26
    #25

    indonesien- underbart land

  • Äldre 5 Dec 17:54
    #26

    Har du funderat ut vart ni åker?

  • Jonsi
    Äldre 6 Dec 21:51
    #27

    Nej, vi velar på...
    Har ju själv varit i Brasilien, men det är inget land jag skulle ta min familj med två småbarn. Var i Amazonas och Rio och hade det helt fantastiskt, men jag skulle inte ha ro i kroppen för all kriminalitet. Dessutom, som någon skrev, talar man inte portugisiska blir det knepigt. Även om de förstår lite spanska, så fattar man inte vad de svarar...

    Har också varit i Australien och älskar det landet, men tycker det är för lång resa för våra små. Kanske blir det Thailand trots allt...?

  • Ciliaj­a
    Äldre 6 Dec 21:54
    #28

    USA. kalifornien är sååå härligt! svindyrt dock och kanske inte bästa stället för barn. men de finns mkt att göra. Disney world, seaworld massa Zoo och fina parker :)

  • östers­und90
    Äldre 6 Dec 21:58
    #29

    BRASILIEN!
    Har varit där 3 gånger och det är lika bra varje gång.

    Dock inte varit där med barn, men har sett väldigt många barnfamiljer där.

    Jag rekomenderar Natal, eller rättare sagt Pipa. Kolla upp det stället och jag LOVAR att ni inet blir besvikna.. dessutom kan dom engelska.

  • babano­os
    Äldre 6 Dec 22:14
    #30

    Hej!
    Jag har också lagt in en liknande förfrågan, men inte fått några svar... :(, så jag lusläste din! Här är min om det är nån här nu som vill svara på mina andra frågor.....

    Jag är gravid med mitt tredje barn och har gett mig f..n på att 3 mån av föräldraledigheten ska vi bo utomlands, och har fått min sambo att vara med på noterna :).
    Tankarna har hela tiden kretsat runt Thailand och Koh Lanta där det ju finns svensk skola...Men nu när jag börjar luska närmare så känns det lite mindre som att hamna i paradiset, dels priserna på boende, som är dyrare än hemma om man vill bo vettigt utan att sova hela familjen i samma rum. Och så låter det som att det är väldigt mycket svenskar och inte mycket lokalbefolkning kvar... Säkert är det toppen ändå, men det kanske finns helt andra alternativ!?
    Finns det någon familj där ute som gjort en längre resa med kids i skolålder? Vart åkte ni? Hur var det? Hur löste ni ev. skolundervisning? Någon som haft sina barn med distansundervisning, tex Sofia distans??
    Berätta berätta!!

    Jag kan iallfall varmt rekommendera Sydafrika. Har bott med min äldste son där många säsonger från att han var bebis. Vi har hyrt hus i Kapstaden, men rest runt en hel del. Det är underbart, såå vackert och väldigt trevligt folk. Havet är kallt på västkusten, men inte på östkusten!
    Är man i Kapstaden tar det bara ca 45 min att köra....

  • Äldre 6 Dec 22:27
    #31
    babanoos skrev 2009-12-06 22:14:39 följande:
    Hej! Jag har också lagt in en liknande förfrågan, men inte fått några svar... :(, så jag lusläste din! Här är min om det är nån här nu som vill svara på mina andra frågor..... Jag är gravid med mitt tredje barn och har gett mig f..n på att 3 mån av föräldraledigheten ska vi bo utomlands, och har fått min sambo att vara med på noterna :). Tankarna har hela tiden kretsat runt Thailand och Koh Lanta där det ju finns svensk skola...Men nu när jag börjar luska närmare så känns det lite mindre som att hamna i paradiset, dels priserna på boende, som är dyrare än hemma om man vill bo vettigt utan att sova hela familjen i samma rum. Och så låter det som att det är väldigt mycket svenskar och inte mycket lokalbefolkning kvar... Säkert är det toppen ändå, men det kanske finns helt andra alternativ!? Finns det någon familj där ute som gjort en längre resa med kids i skolålder? Vart åkte ni? Hur var det? Hur löste ni ev. skolundervisning? Någon som haft sina barn med distansundervisning, tex Sofia distans?? Berätta berätta!! Jag kan iallfall varmt rekommendera Sydafrika. Har bott med min äldste son där många säsonger från att han var bebis. Vi har hyrt hus i Kapstaden, men rest runt en hel del. Det är underbart, såå vackert och väldigt trevligt folk. Havet är kallt på västkusten, men inte på östkusten! Är man i Kapstaden tar det bara ca 45 min att köra....
    Kan ni inte åka större delen av ledigheten under sommarlovet? Då missar ju barnen inte så mycket i skolan. Jag har hört att Thailand är väldigt billigt så det kan nog vara svårt att hitta något som är billigare. Av svenskar har jag hört att de tycker att USA är väldigt dyrt när de jämför med Thailand.
  • Äldre 6 Dec 22:30
    #32
    Ciliaja skrev 2009-12-06 21:54:36 följande:
    USA. kalifornien är sååå härligt! svindyrt dock och kanske inte bästa stället för barn. men de finns mkt att göra. Disney world, seaworld massa Zoo och fina parker :)
    Fast jag tycker att det går att hitta billiga hotell och hyfsat billiga restauranger i Californien. Dock är det dyrt att besöka parker som Disneyland (Disneyworld är ju i Florida), Seaworld och Legoland. Californien och Hawaii är de dyraste staterna att semestra i här i USA, t ex Florida är betydligt billigare.
  • babano­os
    Äldre 6 Dec 22:32
    #33

    Men vi vill ju faktiskt vara i Sverige den korta tid det är varmt här!
    Det är rusket under vintermånaderna vi vill passa på att komma bort ifrån... :)

  • Äldre 6 Dec 22:35
    #34
    babanoos skrev 2009-12-06 22:32:10 följande:
    Men vi vill ju faktiskt vara i Sverige den korta tid det är varmt här! Det är rusket under vintermånaderna vi vill passa på att komma bort ifrån... :)
    Ja, det kan jag i och för sig förstå, men det är ju en lösning angående skolarbetet. Jag skulle inte ta barnen ur skolan så länge så vi reser alltid på sommaren även om det är ungefär samma klimat här som i Sverige.

    Sök lite på forumet för jag har läst andra trådar om ledighet ifrån skolan här.
  • Äldre 6 Dec 22:37
    #35
  • babano­os
    Äldre 6 Dec 23:36
    #36

    Tack :)

  • Ciliaj­a
    Äldre 7 Dec 08:35
    #37
    evaoregon skrev 2009-12-06 22:30:09 följande:
    Fast jag tycker att det går att hitta billiga hotell och hyfsat billiga restauranger i Californien. Dock är det dyrt att besöka parker som Disneyland (Disneyworld är ju i Florida), Seaworld och Legoland. Californien och Hawaii är de dyraste staterna att semestra i här i USA, t ex Florida är betydligt billigare.
    Disneyworld, Disneyland. same same haha :)
  • Äldre 7 Dec 17:33
    #38
    Ciliaja skrev 2009-12-07 08:35:22 följande:
    Disneyworld, Disneyland. same same haha :)
    Rätt lika i alla fall...

    people.delphiforums.com/wbennett10/Fire/Disneyland.jpg
  • Ciliaj­a
    Äldre 7 Dec 22:15
    #39
    evaoregon skrev 2009-12-07 17:33:27 följande:
    Rätt lika i alla fall...people.delphiforums.com/wbennett10/Fire/Disne...
    Haha
Svar på tråden Tips på långresor om inte Thailand?